• minna eliasson

Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

Som frågan i rubriken lyder. Är nyfiken på hur ni som är religiösa tror och tänker. Jag hoppas att vi inte behöver "hoppa på" varandra i denna tråd bara. Vet att risken finns, men försök att inte göra det :)

Tror ni på allt som står i er Bok och hur ser ni på att religionen är väldigt gammal och inte alltid kan appliceras på nutid? Anser ni att allt/det mesta i er Bok är sanning och skriver av Gud?

Varför följer viss religiösa (kristna, muslimer etc) vissa saker och är hårda med dessa, men förbi ser andra saker? Som t.ex i Bibeln "den som aldrig har syndat, kasta första stenen". Detta med att inte döma andra, men ofta just dömer andra?

Vill ha en öppen, ärlig och schyst dialog bara. Inga fanatiker tack och heller inga som ska håna de som är religiösa.

Kram på Er!

• Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 17:35:34 följande:
    Ingen tvingar dig att konvertera om du nu finner Islam som kvinnoförnedrande. 
    Var inte riktigt det frågan gick ut på. Utan varför? Och varför skulle man vilja fortsätt som myndig person med en religion som förminskar det kvinnliga könet och utser det manliga som konungen på tronen? 
  • Anonym (Muslim.)
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-01-30 17:40:56 följande:
    Var inte riktigt det frågan gick ut på. Utan varför? Och varför skulle man vilja fortsätt som myndig person med en religion som förminskar det kvinnliga könet och utser det manliga som konungen på tronen? 
    Det var ett utmärkt svar på frågan. Vi som tror på Islam finner den inte kvinnoförnedrande utan tvärtom, återigen tvingar ingen dig att konvertera om du inte delar samma åsikt om kvinnosynen. 

Blir tröttsamt att jämt och ständigt höra samma fråga när svaret faktiskt är enkelt, låt bli om du inte anser att värderingarna stämmer överens med dina. 
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 17:44:41 följande:
    Det var ett utmärkt svar på frågan. Vi som tror på Islam finner den inte kvinnoförnedrande utan tvärtom, återigen tvingar ingen dig att konvertera om du inte delar samma åsikt om kvinnosynen. 

Blir tröttsamt att jämt och ständigt höra samma fråga när svaret faktiskt är enkelt, låt bli om du inte anser att värderingarna stämmer överens med dina. 
    Jo, jag får nöja mig med att många muslimer blundar för problematiken. Tänk såhär: Kvinnor som föds in i denna religion, tror du, om de fick välja, att de skulle stanna kvar inom religionen?
    Det är inte tröttsamt, för så länge religion används som ett förtryckande maktmedel, så kommer det alltid finnas stort motstånd. Speciellt i det hörnet av världen vi biffinner oss i nu.    
  • Anonym (Muslim.)
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-01-30 17:54:50 följande:
    Jo, jag får nöja mig med att många muslimer blundar för problematiken. Tänk såhär: Kvinnor som föds in i denna religion, tror du, om de fick välja, att de skulle stanna kvar inom religionen?
    Det är inte tröttsamt, för så länge religion används som ett förtryckande maktmedel, så kommer det alltid finnas stort motstånd. Speciellt i det hörnet av världen vi biffinner oss i nu.    
    Jag är en av dem och självklart stannar jag kvar. Likaså jättemånga andra kvinnor. 
    Sedan finns det alltid undantag i allt, och det finns säkert många kvinnor som födda in i Islam som inte ens tror på religionen och därmed lämnar. 

Det är tröttsamt för mig iallafall, för många verkar ha svårt att förstå att kvinnosyn inte enbart har en sida. Men tycker man att kvotering, hög skilsmässostatistik och "jag vägrar amma för pappan ska mata lika mycket" är en bra syn på kvinnor så kör på. Kunde inte bry mig mindre. 
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 17:59:40 följande:
    Jag är en av dem och självklart stannar jag kvar. Likaså jättemånga andra kvinnor. 
    Sedan finns det alltid undantag i allt, och det finns säkert många kvinnor som födda in i Islam som inte ens tror på religionen och därmed lämnar. 

Det är tröttsamt för mig iallafall, för många verkar ha svårt att förstå att kvinnosyn inte enbart har en sida. Men tycker man att kvotering, hög skilsmässostatistik och "jag vägrar amma för pappan ska mata lika mycket" är en bra syn på kvinnor så kör på. Kunde inte bry mig mindre. 
    Då tackar jag för svaren.
  • oanonym
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 17:59:40 följande:

Vem diskuterar du med, när du tar upp kvotering, skilsmässa m.m.?
    Har någon tagit upp dessa saker som absolut bra och goda?
  • Anonym (Muslim.)
    oanonym skrev 2020-01-30 18:08:24 följande:
    Vem diskuterar du med, när du tar upp kvotering, skilsmässa m.m.?
    Har någon tagit upp dessa saker som absolut bra och goda?
    Jag kan ta upp mycket mer om du vill.
    Om det jag tog upp plus ytterligare fler saker är definitionen av jämställdhet (vilket det tydligen är eftersom Sverige anses vara ett jämställt land och människor alltid jämför svenska värderingar med islams när det kommer till kvinnosyn) så vill jag inte ha någon jämställdhet utan föredrar Islams syn på könen. 
  • oanonym
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 18:14:29 följande:
    Jag kan ta upp mycket mer om du vill.
    Om det jag tog upp plus ytterligare fler saker är definitionen av jämställdhet (vilket det tydligen är eftersom Sverige anses vara ett jämställt land och människor alltid jämför svenska värderingar med islams när det kommer till kvinnosyn) så vill jag inte ha någon jämställdhet utan föredrar Islams syn på könen. 
    Du kan ta upp hur mycket du vill. Mitt tips är dock att du tar upp det med någon som har den synen, så du inte argumenterar mot en halmdocka. Bara ett tips.
  • Anonym (Muslim.)
    oanonym skrev 2020-01-30 19:31:48 följande:
    Du kan ta upp hur mycket du vill. Mitt tips är dock att du tar upp det med någon som har den synen, så du inte argumenterar mot en halmdocka. Bara ett tips.
    Jag tog aldrig upp något med dig, det var du som citerade. Låt bli nästa gång, är mitt tips. 

• Bits1975

Jag är kristen och aktiv i en kyrka. Nej, jag tror att det är människor som skrivit bibeln, och att den därför har tolkats olika och skrivits om på olika sätt. Däremot tror jag att den är inspirerad av gud, och jag studerar skrifterna så gott som varje dag. I min kyrka (jag är mormon) är det svenska folkbibeln som gäller i bibelväg.

Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?