• minna eliasson

Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

Som frågan i rubriken lyder. Är nyfiken på hur ni som är religiösa tror och tänker. Jag hoppas att vi inte behöver "hoppa på" varandra i denna tråd bara. Vet att risken finns, men försök att inte göra det :)

Tror ni på allt som står i er Bok och hur ser ni på att religionen är väldigt gammal och inte alltid kan appliceras på nutid? Anser ni att allt/det mesta i er Bok är sanning och skriver av Gud?

Varför följer viss religiösa (kristna, muslimer etc) vissa saker och är hårda med dessa, men förbi ser andra saker? Som t.ex i Bibeln "den som aldrig har syndat, kasta första stenen". Detta med att inte döma andra, men ofta just dömer andra?

Vill ha en öppen, ärlig och schyst dialog bara. Inga fanatiker tack och heller inga som ska håna de som är religiösa.

Kram på Er!

• Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?
  • minna eliasson
    oanonym skrev 2020-01-24 22:41:18 följande:

Det står att det är avskyvärt om en man ligger med en man som man ligger med en kvinna. Avskyvärt är ett ganska starkt ord. Kvinnors homosexualitet nämns knappt. Religiösa texter är ofta texter av män, för män.

En kvinna som gifter sig, men det visar sig att hon inte är oskuld, hon ska stenas. Det står hur slaveri ska skötas, vem som får förslavas och hur mycket en människa kostar. Sådant går ej att misstolka, enligt mig.

Återigen så säger jag inte att du har fel, helt korrekt att sånt inte kan misstolkas. Jag brukar tänka så här om heliga böcker som Bibel och Koranen. Om någon skrev en bok idag (T.ex en guru) om hur denne tycker att människor "ska" leva och sedan skriver att vissa grupper människor är hycklare och beter sig dåligt/är avskyvärda men i ett annat kapitel så står det att man inte ska döma människor och att man ska älska sin näste. Vad hade då denna författare/guru blivit sedd som? Troligtvis som en hycklare själv (minst). Men Bibeln är skriven av olika människor (som du sa, MÄN) som alla har sina åsikter om hur man ska leva sina liv och hur man ska agera i livet. Vissa saker som står i dessa böcker är ohyggligt och fördjävligt. Andra saker är bra och fina. Det är därför som jag tycker att religion och religiositet är så intressant. Hur det kommer sig att människor genom alla år håller fast i religionen. Hur dessa individer ser på de saker som står i Bibeln/Koranen och varför man väljer att följa det som massa män har skrivit för flera hundratusentals år sedan. Och hur man kan tro att inget har förändrats eller att ingen har skrivit om dessa böcker efter behag och åsikter.
  • Anonym (Muslim.)

Jag är muslim och tror på varje ord som står i Koranen, och tror även att varje ord uppenbarats av Gud. Kort och gott. 

Dessutom anser jag inte att Koranen har ett bäst före datum, den gäller i alla tider och passar alla tider oavsett hur många tusen år det gått. 

• minna eliasson

Tror ni att om vem som helst kan sätta sig ner och skriva en "ny" Bibeln/Koranen idag? Med nya åsikter. Sedan säga att man fick alla ord från Gud? Hur tror ni att det hade mottagits?

• minna eliasson
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-25 11:57:29 följande:

Jag är muslim och tror på varje ord som står i Koranen, och tror även att varje ord uppenbarats av Gud. Kort och gott. 

Dessutom anser jag inte att Koranen har ett bäst före datum, den gäller i alla tider och passar alla tider oavsett hur många tusen år det gått. 

Men hur kan våld som stening av kvinnor som inte är oskulda passa in idag? Det är ett ociviliserat beteende som ingen normal och sund människa skulle ägna sig åt.
  • Anonym (Muslim.)
    minna eliasson skrev 2020-01-25 12:01:24 följande:
    Men hur kan våld som stening av kvinnor som inte är oskulda passa in idag? Det är ett ociviliserat beteende som ingen normal och sund människa skulle ägna sig åt.
    Fast nu gör du ju skillnad mellan vanlig utövning av Islam och att ha ett rättssamhälle byggt på islamiska lagar. 

I ett land med sharialagar kräver brott straff, och då antar jag att du syftar på äktenskapsbrott eller sex utanför äktenskap (där både män och kvinnor kan straffas). I andra länder, som t.ex USA, kan man bli avrättad för olika brott, i Sverige kan man via statens lagar bli fängslad ofrivilligt som straff för sitt brott.
    Så förstår inte varför det automatiskt blir fel när islamiska länder ska straffa sina medborgare för brott precis som alla andra länder? 
    Är ju inte så att fängelse i 15 år för många är rena lyxlivet, det är också ett straff som tar friheten från en annan människa. Men det talar vi inte om eftersom det är så normaliserat. Sedan om jag inte missminner mig brukar straffet vara piskrapp, inte stening. 
  • oanonym
    Anonym (Heliga böcker) skrev 2020-01-25 09:31:12 följande:
    Använde fel ord kanske jag menar att jag respekterar alla andra relgioner och lyssnar gärna till folk när de pratar om sin relgion
    Så du kan inte ha fel?
  • Anonym (Ojoj)

Rätt uppenbart att allt som står i dessa böcker är skrivet och påkommet av människor och inget annat. Att säga att det kommer från något annat "väsen" som står över oss människor är bara en form av utövande makt och inget annat. Varför välja att tro när verkligheten ligger för era fötter.   

• Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-01-24 22:41:18 följande:

Det står att det är avskyvärt om en man ligger med en man som man ligger med en kvinna. Avskyvärt är ett ganska starkt ord. Kvinnors homosexualitet nämns knappt. Religiösa texter är ofta texter av män, för män.
    En kvinna som gifter sig, men det visar sig att hon inte är oskuld, hon ska stenas. Det står hur slaveri ska skötas, vem som får förslavas och hur mycket en människa kostar. Sådant går ej att misstolka, enligt mig.

Du har misstolkat, se t ex:

www.compellingtruth.org/slavery-Old-Testament.html

• Anonym (tobbe)

Dom gamla texterna är fulla med avskyvärda texter det går inte att bortse ifrån ska man tex följa bibeln enligt GT då blir man inte en trevlig person att leva med för då kommer man döda och skada människor på samma sätt som IS. Sen är ju gud inte direkt god överallt i bibeln. 

• oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 01:05:50 följande:
    Du har misstolkat, se t ex:

www.compellingtruth.org/slavery-Old-Testament.html

?Gud tillät slaveri för att hjälpa de fattiga???
    Det är alltså ok att slå sin slav, så länge den inte dör inom några dagar, bara för att de är fattig? Jag har läst och hört många ursäkter för slaveri i Bibeln. De flesta är som länken du gav mig. Väldigt dåliga ursäkter och väldigt omoraliska ursäkter. De som hittar på dessa bortförklaringar skulle aldrig göra det om det inte gällde Gud. 

Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?