• minna eliasson

Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

Som frågan i rubriken lyder. Är nyfiken på hur ni som är religiösa tror och tänker. Jag hoppas att vi inte behöver "hoppa på" varandra i denna tråd bara. Vet att risken finns, men försök att inte göra det :)

Tror ni på allt som står i er Bok och hur ser ni på att religionen är väldigt gammal och inte alltid kan appliceras på nutid? Anser ni att allt/det mesta i er Bok är sanning och skriver av Gud?

Varför följer viss religiösa (kristna, muslimer etc) vissa saker och är hårda med dessa, men förbi ser andra saker? Som t.ex i Bibeln "den som aldrig har syndat, kasta första stenen". Detta med att inte döma andra, men ofta just dömer andra?

Vill ha en öppen, ärlig och schyst dialog bara. Inga fanatiker tack och heller inga som ska håna de som är religiösa.

Kram på Er!

• Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?
  • Anonym (Hmmmmmmmm...)
    oanonym skrev 2020-01-24 22:41:18 följande:

Det står att det är avskyvärt om en man ligger med en man som man ligger med en kvinna. Avskyvärt är ett ganska starkt ord. Kvinnors homosexualitet nämns knappt. Religiösa texter är ofta texter av män, för män.
    En kvinna som gifter sig, men det visar sig att hon inte är oskuld, hon ska stenas. Det står hur slaveri ska skötas, vem som får förslavas och hur mycket en människa kostar. Sådant går ej att misstolka, enligt mig.

Nej och om man tror på det ena, tex att det är syndigt med homosexuelitet, bör man ju också tro på det andra som tex att olydiga söner ska stenas utanför stadsporten och liknande, men så är det ju inte. Det plockas rejält med russin ut kakan.
  • Anonym (Hmmmmmmmm...)
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-25 11:57:29 följande:

Jag är muslim och tror på varje ord som står i Koranen, och tror även att varje ord uppenbarats av Gud. Kort och gott. 

Dessutom anser jag inte att Koranen har ett bäst före datum, den gäller i alla tider och passar alla tider oavsett hur många tusen år det gått. 

Då antar jag att du inte tror på slöja för kvinnor eftersom det inte står i Koranen?
  • Anonym (Muslim.)
    Anonym (Hmmmmmmmm...) skrev 2020-01-27 13:11:09 följande:
    Då antar jag att du inte tror på slöja för kvinnor eftersom det inte står i Koranen?
    Självklart står det om slöjan. Läs den riktiga versionen (arabiska, ej översatt) där ord som khimar och jilbab används i verserna om kvinnors klädsel. Dessutom handlar verkligen inte Islam om att läsa Koranen själv, en viktig del är dess tafsir, dvs anledningen till varför varje vers uppenbarats och varför. Då vet man exakt hur slöjan ligger till i Islam genom de uppenbarade verserna. 

Plus, att jag tror på Koranen innebär inte att jag inte tror på annat. Koranen är den enda boken som är 100% felfri, men därefter kan man ta information av andra böcker, t.ex hadithsamlingar så länge det går att bevisa att de är autentiska.
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-01-27 07:40:31 följande:

?Gud tillät slaveri för att hjälpa de fattiga???
    Det är alltså ok att slå sin slav, så länge den inte dör inom några dagar, bara för att de är fattig? Jag har läst och hört många ursäkter för slaveri i Bibeln. De flesta är som länken du gav mig. Väldigt dåliga ursäkter och väldigt omoraliska ursäkter. De som hittar på dessa bortförklaringar skulle aldrig göra det om det inte gällde Gud. 

Du har ju inte alls forstått vad du läst om du ens läst.
  • Anonym (Hmmmmmmmm...)
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-29 22:17:01 följande:
    Självklart står det om slöjan. Läs den riktiga versionen (arabiska, ej översatt) där ord som khimar och jilbab används i verserna om kvinnors klädsel. Dessutom handlar verkligen inte Islam om att läsa Koranen själv, en viktig del är dess tafsir, dvs anledningen till varför varje vers uppenbarats och varför. Då vet man exakt hur slöjan ligger till i Islam genom de uppenbarade verserna. 

Plus, att jag tror på Koranen innebär inte att jag inte tror på annat. Koranen är den enda boken som är 100% felfri, men därefter kan man ta information av andra böcker, t.ex hadithsamlingar så länge det går att bevisa att de är autentiska.
    Khimar skulle täcka bysten ja och det står även att män ska klä sig anständigt. Ändå ser man muslimska män i både shorts och linne.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-01-29 22:24:44 följande:
    Du har ju inte alls forstått vad du läst om du ens läst.

Jo, jag har förstått. Har du? Anser du att Gud inte kan hitta ett annat system än människohandel för att få folk att slippa svälta? 

• Anonym (Muslim.)
    Anonym (Hmmmmmmmm...) skrev 2020-01-30 11:38:47 följande:
    Khimar skulle täcka bysten ja och det står även att män ska klä sig anständigt. Ändå ser man muslimska män i både shorts och linne.
    För att kvinnorna redan täckte sitt hår då men hade djup urringning (mode), Gud uppenbarade just den versen för att kvinnorna ska komplettera sin klädsel och täcka sig helt. Utöver denna vers och liknande verser finns det massor att gå efter, bland annat hur muslimska kvinnorna klädde sig under den tiden. 

Jag är muslim och kan min religion, så du behöver absolut inte "lära upp" mig, speciellt då du antagligen inte ens kan läsa arabiska utan utgår enbart från "barmen". 
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 17:19:39 följande:
    För att kvinnorna redan täckte sitt hår då men hade djup urringning (mode), Gud uppenbarade just den versen för att kvinnorna ska komplettera sin klädsel och täcka sig helt. Utöver denna vers och liknande verser finns det massor att gå efter, bland annat hur muslimska kvinnorna klädde sig under den tiden. 

Jag är muslim och kan min religion, så du behöver absolut inte "lära upp" mig, speciellt då du antagligen inte ens kan läsa arabiska utan utgår enbart från "barmen". 
    Varför vill ni förminska kvinnor genom er religion? 
  • Anonym (Muslim.)
    Anonym (Ojoj) skrev 2020-01-30 17:33:07 följande:
    Varför vill ni förminska kvinnor genom er religion? 
    Ingen tvingar dig att konvertera om du nu finner Islam som kvinnoförnedrande. 
Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?