• oanonym

Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

Anonym (Heliga böcker) skrev 2020-01-24 00:28:09 följande:

Är muslim och tror på koranen, det är gudsord, innehållet har skickats ner till proften Mohammad via ängeln Gabriell, när profeten dog samlade hans bästa vänner som trodde på honom alla delar o satt ihop det iordning så det blev koranen.

Bibeln är också guds ord som jag också tror på men nu pratar jag om gamla testamentet som är orörd ej redigerad.

Så både bibel och koranen är heliga böcker som jag tror på.. finns även 3 böcker till men koranen är dn sista boken som kom och i den så finns alla regler som finns i de andra böckerna o lite till../

Hälsningar

En muslim som är öppen för alla relgioner:)

Så du är öppen för att du kan ha fel? Eller vad menar du med att du är öppen för andra religioner?
  • oanonym
    minna eliasson skrev 2020-01-24 21:50:13 följande:
    Tack för ditt svar :)

Jag tänker att i både Bibeln och Koranen finns det saker som står som kan både misstolkas (kanske menar man bara metaforiskt t.ex) eller tolkas efter behag eller tolkas som man själv vill. Hur ser du på att tolkningar som har gjorts och görs varje dag och används i fel syfte. T.ex genom att vara elak eller fördömande mot andra individer och sen hänvisa till exempelvis Bibeln? Har du själv gjort så. T.ex sagt till någon att deras sätt att leva är "fel för att det står i Koranen?

Hur avgör man om något är en misstolkning? Folk som protesterar utanför abortkliniker, hatar på homosexuella, självmordbombar, vägrar sina barn viss sjukvård, o.s.v. kan ju ha rätt tolkning. De som skippar dessa verser, eller tolkar, kan ju vara de som har fel. 

• oanonym
    minna eliasson skrev 2020-01-24 22:32:03 följande:
    Du kan givetvis ha rätt. Men jag tänker på texter där det inte står att "du ska hata homosexuella" och så gör man det ändå och hänvisar till ngn text som inte alls säger det. Att man misstolkar och tolkar på sitt eget sätt. T.ex att man inte får mörda. Det innebär ju att man inte får gå och döda människor hur som helst. . Men sen så tycker man själv och personligen att abort är ett mord så då står man och skriker att kvinnor som gjort en abort är mördare. Finns massvis med exempel. T.ex detta med homosexuella. Det enda som finns är "en man ska inte ligga med en annan man som han gör med en kvinna". A Är omöjligt då män inte har en vagina. B. Det står inte att bara för att en man ligger med en annan man att han är dålig/pedofil etc. C. Detta kan vara en åsikt av en man som blev förbannad på sin bror för att han låg med en annan man. Och tänkte "det här ska jag skriva så att folk följer det". Alltså du förstår väl hur jag menar eller??

Det står att det är avskyvärt om en man ligger med en man som man ligger med en kvinna. Avskyvärt är ett ganska starkt ord. Kvinnors homosexualitet nämns knappt. Religiösa texter är ofta texter av män, för män.
    En kvinna som gifter sig, men det visar sig att hon inte är oskuld, hon ska stenas. Det står hur slaveri ska skötas, vem som får förslavas och hur mycket en människa kostar. Sådant går ej att misstolka, enligt mig.

• oanonym
    Anonym (Heliga böcker) skrev 2020-01-25 09:31:12 följande:
    Använde fel ord kanske jag menar att jag respekterar alla andra relgioner och lyssnar gärna till folk när de pratar om sin relgion
    Så du kan inte ha fel?
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 01:05:50 följande:
    Du har misstolkat, se t ex:

www.compellingtruth.org/slavery-Old-Testament.html

?Gud tillät slaveri för att hjälpa de fattiga???
    Det är alltså ok att slå sin slav, så länge den inte dör inom några dagar, bara för att de är fattig? Jag har läst och hört många ursäkter för slaveri i Bibeln. De flesta är som länken du gav mig. Väldigt dåliga ursäkter och väldigt omoraliska ursäkter. De som hittar på dessa bortförklaringar skulle aldrig göra det om det inte gällde Gud. 

• oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-01-29 22:24:44 följande:
    Du har ju inte alls forstått vad du läst om du ens läst.

Jo, jag har förstått. Har du? Anser du att Gud inte kan hitta ett annat system än människohandel för att få folk att slippa svälta? 

• oanonym
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 17:59:40 följande:
    Jag är en av dem och självklart stannar jag kvar. Likaså jättemånga andra kvinnor. 
    Sedan finns det alltid undantag i allt, och det finns säkert många kvinnor som födda in i Islam som inte ens tror på religionen och därmed lämnar. 

Det är tröttsamt för mig iallafall, för många verkar ha svårt att förstå att kvinnosyn inte enbart har en sida. Men tycker man att kvotering, hög skilsmässostatistik och "jag vägrar amma för pappan ska mata lika mycket" är en bra syn på kvinnor så kör på. Kunde inte bry mig mindre. 
    Vem diskuterar du med, när du tar upp kvotering, skilsmässa m.m.?
    Har någon tagit upp dessa saker som absolut bra och goda?
  • oanonym
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 18:14:29 följande:
    Jag kan ta upp mycket mer om du vill.
    Om det jag tog upp plus ytterligare fler saker är definitionen av jämställdhet (vilket det tydligen är eftersom Sverige anses vara ett jämställt land och människor alltid jämför svenska värderingar med islams när det kommer till kvinnosyn) så vill jag inte ha någon jämställdhet utan föredrar Islams syn på könen. 
    Du kan ta upp hur mycket du vill. Mitt tips är dock att du tar upp det med någon som har den synen, så du inte argumenterar mot en halmdocka. Bara ett tips.
  • oanonym
    Anonym (Muslim.) skrev 2020-01-30 19:40:39 följande:
    Jag tog aldrig upp något med dig, det var du som citerade. Låt bli nästa gång, är mitt tips. 
    Det var därför jag frågade vem du diskuterade med...
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-01-31 23:23:38 följande:
    De 2 länkarna jag gav dig ger svaret. Du måste läsa sammanhanget, det är inte en enkel ja eller nej fråga.
    Jag vet sammanhanget; Gud tillät slaveri för att hjälpa de fattiga. Vilket är en väldigt dålig ursäkt. Du måste komma ihåg att det är den godaste av goda vi talar om här.
    Det går naturligtvis att lösa detta utan slaveri, människohandel och sexhandel.
    Det går naturligtvis att lösa detta utan att slavägarna har rätt att slå sina slavar, så länge de inte dör inom några dagar.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 15:09:15 följande:
    Eftersom du vill prata om människohandel och sexhandel visar du inte förstått vad du läst, Bibeln uttryckligen fördömer dem.
    Det står priser för en slav i Bibeln. Ovh det står att man får slå sin slav.
    Om jag skulle dyrka en Gud så skulle jag ha vissa krav. Jag kan inte tycka ondska är gott, öven om jag skulle försöka. Vissa kan det, men inte jag.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 16:15:13 följande:
    För bättre förståelse av Bibelns och Guds syn om att slå slavar läs det korta kapitlet "Could Masters Harm Their Slaves?" här, det förklaras ganska bra:

answersingenesis.org/bible-questions/feedback-does-bible-encourage-masters-beat-their-slaves/

Tyvärr, det hjälper inte. En god Gud borde veta bättre. En god Gud ska inte behöva anpassa sig till en viss tidsepok och hur människor behandlar varandra. Speciellt inte om Gud vill framstå som god och oföränderlig.
    Folk vrider och vänder på Bibeln för att få den god, medans de lätt kan peka på fel i andra skrifter och ideologier. 

• oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 17:17:17 följande:
    Vad menar du han skulle gjort? Döda alla människor som behandlade andra illa, kanske med en väl riktad blixt (zipp! som man zippar en fluga, ha ha)?
    Förbjudit slaveri och människohandel såklart. Har man pengar att köpa en slav så kan man lika gärna betala för tjänster, utan att äga människan. 
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-01 19:22:25 följande:
    Det forklaras i linkarna jag gav varfor han inte gjorde så med slaveri. Människohandel fördöms, låter inte som du läst på.
    Slaveriet som beskrivs ÄR människohandel. Det står priser och att man äger människor. Och länkarna du gav är människors förklaringar (bortförklaringar).
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 14:43:09 följande:
    Du bara svamlar nu, och jag forstår du har ingen lust att ens forsoka forstå sammanhang. Jag gav dig en link om sammanhanget till just "stena barn".
    Ja, varför står du bakom det?
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2020-02-02 23:35:46 följande:
    Det här är det sista jag skriver; det går inte att strunta i anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlades, eftersom det fanns när Bibeln "skrevs".
    Varför är Gud så styrd av människans moral vad som är vanligt förekommande?
    Varför har du inga krav på att Gud ska vara god?
Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?