• Tow2Mater

Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?

oanonym skrev 2020-01-24 22:41:18 följande:

Det står att det är avskyvärt om en man ligger med en man som man ligger med en kvinna. Avskyvärt är ett ganska starkt ord. Kvinnors homosexualitet nämns knappt. Religiösa texter är ofta texter av män, för män.
    En kvinna som gifter sig, men det visar sig att hon inte är oskuld, hon ska stenas. Det står hur slaveri ska skötas, vem som får förslavas och hur mycket en människa kostar. Sådant går ej att misstolka, enligt mig.

Du har misstolkat, se t ex:

www.compellingtruth.org/slavery-Old-Testament.html

• Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-01-27 07:40:31 följande:

?Gud tillät slaveri för att hjälpa de fattiga???
    Det är alltså ok att slå sin slav, så länge den inte dör inom några dagar, bara för att de är fattig? Jag har läst och hört många ursäkter för slaveri i Bibeln. De flesta är som länken du gav mig. Väldigt dåliga ursäkter och väldigt omoraliska ursäkter. De som hittar på dessa bortförklaringar skulle aldrig göra det om det inte gällde Gud. 

Du har ju inte alls forstått vad du läst om du ens läst.
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2020-01-30 21:43:48 följande:
    Som rättfärdigar slaveri med ordlekar.

Jag har ställt den här frågan till dig tidigare men fick inget svar. Det är en ja eller nej-fråga.

Finns det något sammanhang där det är moraliskt försvarbart att äga en annan människa?
    Var?
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2020-01-31 06:59:46 följande:
    I en annan tråd. Men det är förlåtet. Jag har vänt andra kinden till. Svara nu på frågan.
    De 2 länkarna jag gav dig ger svaret. Du måste läsa sammanhanget, det är inte en enkel ja eller nej fråga.
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 10:35:06 följande:
    Jag vet sammanhanget; Gud tillät slaveri för att hjälpa de fattiga. Vilket är en väldigt dålig ursäkt. Du måste komma ihåg att det är den godaste av goda vi talar om här.
    Det går naturligtvis att lösa detta utan slaveri, människohandel och sexhandel.
    Det går naturligtvis att lösa detta utan att slavägarna har rätt att slå sina slavar, så länge de inte dör inom några dagar.
    Eftersom du vill prata om människohandel och sexhandel visar du inte förstått vad du läst, Bibeln uttryckligen fördömer dem.
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 15:49:36 följande:
    Det står priser för en slav i Bibeln. Ovh det står att man får slå sin slav.
    Om jag skulle dyrka en Gud så skulle jag ha vissa krav. Jag kan inte tycka ondska är gott, öven om jag skulle försöka. Vissa kan det, men inte jag.
    För bättre förståelse av Bibelns och Guds syn om att slå slavar läs det korta kapitlet "Could Masters Harm Their Slaves?" här, det förklaras ganska bra:

answersingenesis.org/bible-questions/feedback-does-bible-encourage-masters-beat-their-slaves/
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 16:46:20 följande:

Tyvärr, det hjälper inte. En god Gud borde veta bättre. En god Gud ska inte behöva anpassa sig till en viss tidsepok och hur människor behandlar varandra. Speciellt inte om Gud vill framstå som god och oföränderlig.
    Folk vrider och vänder på Bibeln för att få den god, medans de lätt kan peka på fel i andra skrifter och ideologier. 

Vad menar du han skulle gjort? Döda alla människor som behandlade andra illa, kanske med en väl riktad blixt (zipp! som man zippar en fluga, ha ha)?
  • Tow2Mater
    oanonym skrev 2020-02-01 17:20:07 följande:
    Förbjudit slaveri och människohandel såklart. Har man pengar att köpa en slav så kan man lika gärna betala för tjänster, utan att äga människan. 
    Det forklaras i linkarna jag gav varfor han inte gjorde så med slaveri. Människohandel fördöms, låter inte som du läst på.
  • Tow2Mater
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-01 23:28:08 följande:
    Han dödade ju iofs människor för mindre enligt bibeln. Han dödade ju i princip alla varelser utom två ex av varje med syndafloden. Han dödade alla egyptiernas förstfödda och dom ungarna hade inte gjort ett piss. Han uppmanade judarna att döda och våldta dom som redan fanns i det förlovade landet. Han dödar en massa utan problem i bibeln så döda hade han uppenbarligen inget problem med. Sen kräver han att folk ska döda andra för skitsaker. Tex ska fäder stena söner som inte lyder.
    www.compellingtruth.org/stone-rebellious-children.html

Tror du har fullt upp med att lära om en sak i taget...
  • Tow2Mater
    Anonym (tobbe) skrev 2020-02-02 02:28:36 följande:
    Du påstår alltså att bibeln är felskriven och att det egentligen inte finns en syndaflod i den. Och att skolan har ljugit under alla religionsundervisningar. Samma när det gäller egyptierna och alla andra historier. Det är nog bäst du berättar det för svenska kyrkan att dom har en felskriven bok enligt dig. För det är den historien om syndafloden ooch om moses mfl som dom lär ut. Intressant fråga är vilken bibel du har eftersom den verkar sakna en massa som alla andra böcker har. Och när det gäller att stena barnen så har jag läst det ordagrant i bibeln. Det finns en massa andra texter där gud är ond eller uppmanar till ondska.
    Du bara svamlar nu, och jag forstår du har ingen lust att ens forsoka forstå sammanhang. Jag gav dig en link om sammanhanget till just "stena barn".
  • Tow2Mater
    Trent skrev 2020-02-02 23:29:04 följande:
    Strunta i alla eventuella anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlas.

Är det moraliskt försvarbart att äga en annan människa?
    Det här är det sista jag skriver; det går inte att strunta i anledningar till slaveriet och hur slavarna behandlades, eftersom det fanns när Bibeln "skrevs".
Svar på tråden Ni som är religiösa, tror ni på allt som bibel/Koranen skriver om vi tror ni att allt är skrivet av er Gud eller människa?