• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-18 00:26:50 följande:

Det hade kanske nästan varit en bra ursäkt om du inte redan hade skrivit deltid/50%/10 veckor/2 och en halv månad i nästan alla inlägg du skrev 7000 i+om.  Men nu när du har det blir det bara pinsamt. 

-Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag#58

-Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.#66

-Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.#70

-Du tror att du får 9000kr i bidrag + lån. Vilket är fel. Du får enligt csn ca 7000kr i bidrag + lån på 2 och en halv månad.#80

-Jag vet att du säger tio veckor. Har inte sagt något annat. Men det stämmer inte. På 13 veckor (vilket är ett av de veckoantal man kan välja) så får man 7917kr i bidrag + lån deltidsstudier. #86

Som du ser (Eller ja, borde se) så är allt utgått från per månad då det är det man vanligen brukar prata om.vad gäller lön, csn, sjukskrivning, fp etc.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-18 00:26:50 följande:

Det hade kanske nästan varit en bra ursäkt om du inte redan hade skrivit deltid/50%/10 veckor/2 och en halv månad i nästan alla inlägg du skrev 7000 i+om.  Men nu när du har det blir det bara pinsamt.