• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-18 00:26:50 följande:

Det hade kanske nästan varit en bra ursäkt om du inte redan hade skrivit deltid/50%/10 veckor/2 och en halv månad i nästan alla inlägg du skrev 7000 i+om.  Men nu när du har det blir det bara pinsamt. 

-Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag#58

-Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.#66

-Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.#70

-Du tror att du får 9000kr i bidrag + lån. Vilket är fel. Du får enligt csn ca 7000kr i bidrag + lån på 2 och en halv månad.#80

-Jag vet att du säger tio veckor. Har inte sagt något annat. Men det stämmer inte. På 13 veckor (vilket är ett av de veckoantal man kan välja) så får man 7917kr i bidrag + lån deltidsstudier. #86

Som du ser (Eller ja, borde se) så är allt utgått från per månad då det är det man vanligen brukar prata om.vad gäller lön, csn, sjukskrivning, fp etc.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-18 00:26:50 följande:

Det hade kanske nästan varit en bra ursäkt om du inte redan hade skrivit deltid/50%/10 veckor/2 och en halv månad i nästan alla inlägg du skrev 7000 i+om.  Men nu när du har det blir det bara pinsamt. 

-Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag#58

-Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.#66

-Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.#70

-Du tror att du får 9000kr i bidrag + lån. Vilket är fel. Du får enligt csn ca 7000kr i bidrag + lån på 2 och en halv månad.#80

-Jag vet att du säger tio veckor. Har inte sagt något annat. Men det stämmer inte. På 13 veckor (vilket är ett av de veckoantal man kan välja) så får man 7917kr i bidrag + lån deltidsstudier. #86

Så jag är pinsam som har bevis på allt jag skrivit?

Du som vägrar lägga fram bevis och dessutom tycker att man alltid ska avrunda är mer pinsam än jag nånsin kommer att bli.

Jag väntar fortfarande på ditt bevis på att du får 9000kr i bidrag på 10 veckor (vilket vi ju vet inte stämmer).
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-18 00:49:00 följande:
    Som du ser (Eller ja, borde se) så är allt utgått från per månad då det är det man vanligen brukar prata om.vad gäller lön, csn, sjukskrivning, fp etc.
    Precis.. som jag kan se är allt utgått från per månad trots att du skrivit 13 veckor, 10 veckor och två och en halv månad. Dumma mig måste lära mig att förstå att det som står inte faktiskt är vad som står. 
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-18 01:03:01 följande:

Precis.. som jag kan se är allt utgått från per månad trots att du skrivit 13 veckor, 10 veckor och två och en halv månad. Dumma mig måste lära mig att förstå att det som står inte faktiskt är vad som står. 

Hade du läst ordentligt från början så...
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-18 01:03:01 följande:

Jag väntar fortfarande på ditt bevis.
  • Mella-Bella
    Tiina87 skrev 2019-02-18 11:20:11 följande:
    Jag väntar fortfarande på ditt bevis.
    Du vet redan att hon inte kan bevisa att hon fick 9000 och inte 8920. Att anonym (går) skrev att hon hade 9000 kr i bidrag istället för exakt 8920 kr tror jag inte att någon förutom du bryr sig om. Det finns inget rimligt skäl att haka upp sig på det. Och kom inte dragandes med någon jämförelse om läkemedelsräkning igen för att försöka peka på att det är fel att avrunda med 80 kr när det handlar om flera tusen kronor. Det blir så otroligt absurt.
  • Tiina87
    Mella-Bella skrev 2019-02-18 12:21:24 följande:

Du vet redan att hon inte kan bevisa att hon fick 9000 och inte 8920. Att anonym (går) skrev att hon hade 9000 kr i bidrag istället för exakt 8920 kr tror jag inte att någon förutom du bryr sig om. Det finns inget rimligt skäl att haka upp sig på det. Och kom inte dragandes med någon jämförelse om läkemedelsräkning igen för att försöka peka på att det är fel att avrunda med 80 kr när det handlar om flera tusen kronor. Det blir så otroligt absurt.

Inte absurt alls. Det absurta ligger i att anonym (går) inte anger korrekt siffror och sedan påstår att jag ljuger tror ts som faktiskt anger korrekta siffror. Jo, i många fall är det fel att avrunda uppåt. Även inom detta ämne.

Men anonym (går)verkar tycka att det alltid är helt ok att avrunda uppåt.

Något bevis för att anonym (går) för 9000kr i bidrag kommer aldrig att visas då denne personen inte har något då vederbörande inte får 9000kr i bidrag. Ens of story.
  • Ms H
    Tiina87 skrev 2019-02-18 13:55:12 följande:

Inte absurt alls. Det absurta ligger i att anonym (går) inte anger korrekt siffror och sedan påstår att jag ljuger tror ts som faktiskt anger korrekta siffror. Jo, i många fall är det fel att avrunda uppåt. Även inom detta ämne.

Något bevis för att anonym (går) för 9000kr i bidrag kommer aldrig att visas då denne personen inte har något då vederbörande inte får 9000kr i bidrag. Ens of story.

Det är inte ett dugg absurt att göra en korrekt avrundning när man pratar om pengar.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-02-18 14:23:19 följande:

Det är inte ett dugg absurt att göra en korrekt avrundning när man pratar om pengar.

Jo, i denna tråden. Speciellt om man påstår att den (jag) som anger korrekt siffror ljuger för ts.
  • Desire223

Jag gick ur grundskolan med ig i allt utom svenska och engelska men behövde inte läsa upp grundskolan utan gick direkt på gymnasiet via komvux när jag var vuxen. Så man kanske inte ens behöver läsa grundskolan när man går vuxenutbildning. Visst blir det ett saftigt lån, men det betyder inte att det blir en saftig månadskostnad när det ska betalas tillbaka. Hur mycket man betalar varje månad beror på hur mycket man tjänar nämligen. Så ta lånet tycker jag, det är värt det :)

• Mella-Bella
    Tiina87 skrev 2019-02-18 13:55:12 följande:

Men i ett sånt här sammanhang har man överseende med att någon pratar i runda slängar. Anonym (går) var så nära som man kan begära. Den här tråden är ingen avhandling över exakta CSN bidrag.
    Sen kan jag inte se att anonym (går) anser att man alltid, i alla sammanhang ska avrunda. Det är inte ens relevant att peka på att man inte alltid kan avrunda.
    Är det att du känner dig utpekad som en lögnare detta handlar om? Jag skulle våga mig på att gissa att ingen tror att du medvetet har ljugit.
  • Ms H
    Tiina87 skrev 2019-02-18 14:29:13 följande:

Jo, i denna tråden. Speciellt om man påstår att den (jag) som anger korrekt siffror ljuger för ts.

Ge dig. Du själv skriver ju 7000 kr, det är också avrundat.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-02-18 14:55:21 följande:

Ge dig. Du själv skriver ju 7000 kr, det är också avrundat.

Det var att jag inte hade den korrekta siffran. Därav ca 7000kr.
Svar på tråden CSN fråga.