• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Ms H
    Ms H skrev 2019-02-15 08:18:35 följande:

Kan du kanske vara berättigad studiestöd?

Förlåt, det blev autokorrekt, skulle stå studiestartsstöd.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 08:12:38 följande:

ok. Läste du även grundskola med CSN?

Nej, som tur är klarade jag mig genom grundskolan.

Har det gjorts någon utvärdering kring ditt behov av utbildning? Eftersom du uppenbarligen både kan läsa och skriva exempelvis så är det ju inte frågan om någon 9-årig grundskola du måste gå, utan kanske enstaka år, eller ens det, på grundläggande vuxenutbildning, innan du kan läsa på gymnasienivå. Har du kontakt med en studievägledare?

Om du vill kan du ju sen läsa ett yrkesförberedande program på gymnasiet och komma undan med kanske totalt 5 års studielån, vilket inte alls är farligt.
  • Anonym (student)
    Anonym (Se inte csn som en skuld.) skrev 2019-02-15 08:11:10 följande:

Läste nu att det saknades betyg från grundskola osv.

Då skulle jag råda dig att flytta hem om den möjligheten finns. Leva på dina föräldrar medan du löser grundskolan och de krav som behövs för t.ex ta en större utbildning eller ger dig ett stabilt jobb. Det finns massvis utav jobb som inte kräver någon större utbildning. Ingen "vuxen" vill ju flytta hem till sina föräldrar men se det som en väckarklocka för att du inte riktigt varit vuxen på riktigt än.

Men jag fick 25.000 som uska och nu får jag även 25.000 som ingångslön på ett kontorsarbete helt utan utbildning för det. En del juridik med mera som jag inte hade en aning om hur det gick till från början. För att bli uska vill de flesta att man läst vård och omsorg på gymnasial nivå. Jag läste el då, så jag fick läsa vårdbiten som eftergymnasial utbildning (typ komvux). Det var distans, sprättlätt och gav mig hur mycket jobb som helst, vart jag vill i landet.

Det är inget glamoröst jobb men det det är ett jobb där du hjälper dina medmänniskor. Du kan även bli vårdbiträde utan att läsa vård och omsorg. Eller kanslist om du hellre sitter med administrativa uppgifter och knapprar på en dator istället för att prata med människor.

Lycka till!

har tyvärr inte möjlighet att flytta hem till mina föräldrar, sen har jag som sagt barn som ska försörjas också. Vet du några andra jobb förutom dom jobben du nämnde som inte kräver utbildning eller betyg? du skrev att det finns massor jobb som inte kräver det men jag har försökt söka jobb förut på allt ifrån städjobb till mcdonalds och det var ganska hopplöst eftersom dom åtminstone krävde betyg och viss erfarenhet. Har ingen aning om hur jag ska lyckas få extrajobb någonstans
  • Anonym (student)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2019-02-15 08:20:48 följande:

Nej, som tur är klarade jag mig genom grundskolan.

Har det gjorts någon utvärdering kring ditt behov av utbildning? Eftersom du uppenbarligen både kan läsa och skriva exempelvis så är det ju inte frågan om någon 9-årig grundskola du måste gå, utan kanske enstaka år, eller ens det, på grundläggande vuxenutbildning, innan du kan läsa på gymnasienivå. Har du kontakt med en studievägledare?

Om du vill kan du ju sen läsa ett yrkesförberedande program på gymnasiet och komma undan med kanske totalt 5 års studielån, vilket inte alls är farligt.

ja jag har kontakt med en studievägledare och jag behöver iallafall läsa upp Svenska matte och engelska. Vet du hur många år det kan ta som längst? Vet du om man kan läsa yrkesförberedande program på distans?
  • Anonym (Tilde)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:55:29 följande:
    det vet jag att man inte gör men skulderna kommer vara så enorma att jag med mitt framtida jobb inte kommer ha råd att betala tillbaks dom såvida jag inte tjänar jättemycket på jobbet. Det finns väl inga jobb som anställer någon utan tidigare erfarenhet och betyg?
    Det är många som hamnar där, att man till en början kan tvingas söka och ta jobb som inte riktigt är det man är utbildad till.
    Men man får göra så gott man kan.
    Gärna att man söker praktik parallellt med studier, förmodligen obetalda, men bara för att få in en fot. Ingår inget arbetsplatsförlagt lärande i utbildningen så kan man inom ramen för vissa uppsatser/uppgifter prata med sin handledare om att man skulle vilja göra en studie (inom ämnet såklart) på plats.
    Säg att du ska läsa till socionom och det inte ingår praktik i din utbildning. Då kanske du ska utvärdera något, skriva om verktyg i myndighetsutövning eller vad som helst. Kontakta närmaste kommunkontor och fråga om du kan få komma till dem och skriva din uppsats. Bara för att de ska känna till ditt namn, veta att du finns. Sen kanske du inte får jobb där direkt. Men du har sett verksamheten.

Du kanske också kan jobba extra under studietiden för  att stärka din ekonomi, det gör nog de flesta studenter jag känner.

Och sen som någon skrev, se det som en investering. Man betalar inte tillbaka jättemycket, det anpassas efter inkomsten. Och blir man tex. föräldraledig så kan man begära nedsättning av det man ska betala tillbaka.
  • Ninjara

Titta på bemannings företag. Dom tar in allt möjligt folk och har du råd med en truck utbildning så kan du hitta en hel del lager jobb. Man kan alltid prata med t.ex. arbetsförmedling mm för att se om dom har nått att erbjuda. Vet tyvärr inte hur gammal du är men snacka med dom om t.ex. C-körkort (lastbil) eller D-körkort (buss). Vet att båda branscherna behöver förare. Lastbils branschen SKRIKER efter folk och ända man behöver där är C-körkort och ykb. Snackar du ren svenska så har du ett stort plus.

• Anonym (student)
    Anonym (Tilde) skrev 2019-02-15 08:36:30 följande:

Det är många som hamnar där, att man till en början kan tvingas söka och ta jobb som inte riktigt är det man är utbildad till.

Men man får göra så gott man kan.

Gärna att man söker praktik parallellt med studier, förmodligen obetalda, men bara för att få in en fot. Ingår inget arbetsplatsförlagt lärande i utbildningen så kan man inom ramen för vissa uppsatser/uppgifter prata med sin handledare om att man skulle vilja göra en studie (inom ämnet såklart) på plats.

Säg att du ska läsa till socionom och det inte ingår praktik i din utbildning. Då kanske du ska utvärdera något, skriva om verktyg i myndighetsutövning eller vad som helst. Kontakta närmaste kommunkontor och fråga om du kan få komma till dem och skriva din uppsats. Bara för att de ska känna till ditt namn, veta att du finns. Sen kanske du inte får jobb där direkt. Men du har sett verksamheten.

Du kanske också kan jobba extra under studietiden för  att stärka din ekonomi, det gör nog de flesta studenter jag känner.

Och sen som någon skrev, se det som en investering. Man betalar inte tillbaka jättemycket, det anpassas efter inkomsten. Och blir man tex. föräldraledig så kan man begära nedsättning av det man ska betala tillbaka.

men frågan är ju vilket jobb eller praktik som jag överhuvudtaget skulle kunna ta nu utan cv och betyg.. Hade gärna kunnat ta ett jobb som jag inte är utbildad till om jag bara hade kunnat. Detta ligger långt fram i tiden då jag åtminstone fått godkända grundskolebetyg.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 08:28:41 följande:

ja jag har kontakt med en studievägledare och jag behöver iallafall läsa upp Svenska matte och engelska. Vet du hur många år det kan ta som längst? Vet du om man kan läsa yrkesförberedande program på distans?

Det beror ju lite på den nivå du ligger på idag. Du verkar ju har goda kunskaper i skrift så jag kan inte tänka mig att du inte skulle klara av få betyg i de 2 ämnena på ett år. Ja, det finns flera yrkesförberedande utbildningar på distans, delvis distans, men har man inte väldigt bra studieteknik så skulle jag rekommendera att du läser platsförlagt och väljer en utbildning med stor andel praktik, det är mycket större chans att faktiskt bli klar då och sen få jobb.
  • hellothere87

Varför har du inte fullständiga grundskolebetyg? Gick du ut med underkänt i alla ämnen och gick på IV ett par år, eller vad?

Svar på tråden CSN fråga.