Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:55:29 följande:
det vet jag att man inte gör men skulderna kommer vara så enorma att jag med mitt framtida jobb inte kommer ha råd att betala tillbaks dom såvida jag inte tjänar jättemycket på jobbet. Det finns väl inga jobb som anställer någon utan tidigare erfarenhet och betyg?
Det är många som hamnar där, att man till en början kan tvingas söka och ta jobb som inte riktigt är det man är utbildad till.
Men man får göra så gott man kan.
Gärna att man söker praktik parallellt med studier, förmodligen obetalda, men bara för att få in en fot. Ingår inget arbetsplatsförlagt lärande i utbildningen så kan man inom ramen för vissa uppsatser/uppgifter prata med sin handledare om att man skulle vilja göra en studie (inom ämnet såklart) på plats.
Säg att du ska läsa till socionom och det inte ingår praktik i din utbildning. Då kanske du ska utvärdera något, skriva om verktyg i myndighetsutövning eller vad som helst. Kontakta närmaste kommunkontor och fråga om du kan få komma till dem och skriva din uppsats. Bara för att de ska känna till ditt namn, veta att du finns. Sen kanske du inte får jobb där direkt. Men du har sett verksamheten.
Du kanske också kan jobba extra under studietiden för att stärka din ekonomi, det gör nog de flesta studenter jag känner.
Och sen som någon skrev, se det som en investering. Man betalar inte tillbaka jättemycket, det anpassas efter inkomsten. Och blir man tex. föräldraledig så kan man begära nedsättning av det man ska betala tillbaka.