Inlägg från: Anonym (Skuldsatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skuldsatt)

CSN fråga.

Anonym (student) skrev 2019-02-15 07:59:29 följande:

det är svårt att leva snålt när man har barn också som ska försörjas och bara det kostar ju en hel del:(

Svårt men inte omöjligt. Dessvärre har du inget val, antingen tar du lånen eller så får du försöka hitta jobb trots att du inte gått ut skolan. Vi är många som var tvungna att läsa in åtminstone gymnasiet helt eller delvis innan vi kunde läsa vidare, visst har jag höga lån, men inte på något sätt oöverstigligt att betala (jag tjänar 30 000 per månad, lån på 450 000 kr, betalar 950 kr per månad till CSN).

Kika på CSN hemsida vad summan att betala skulle bli om du studerar som planerat, kanske inte så blodigt som du tror?
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 08:12:38 följande:

ok. Läste du även grundskola med CSN?

Nej, som tur är klarade jag mig genom grundskolan.

Har det gjorts någon utvärdering kring ditt behov av utbildning? Eftersom du uppenbarligen både kan läsa och skriva exempelvis så är det ju inte frågan om någon 9-årig grundskola du måste gå, utan kanske enstaka år, eller ens det, på grundläggande vuxenutbildning, innan du kan läsa på gymnasienivå. Har du kontakt med en studievägledare?

Om du vill kan du ju sen läsa ett yrkesförberedande program på gymnasiet och komma undan med kanske totalt 5 års studielån, vilket inte alls är farligt.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (student) skrev 2019-02-15 08:28:41 följande:

ja jag har kontakt med en studievägledare och jag behöver iallafall läsa upp Svenska matte och engelska. Vet du hur många år det kan ta som längst? Vet du om man kan läsa yrkesförberedande program på distans?

Det beror ju lite på den nivå du ligger på idag. Du verkar ju har goda kunskaper i skrift så jag kan inte tänka mig att du inte skulle klara av få betyg i de 2 ämnena på ett år. Ja, det finns flera yrkesförberedande utbildningar på distans, delvis distans, men har man inte väldigt bra studieteknik så skulle jag rekommendera att du läser platsförlagt och väljer en utbildning med stor andel praktik, det är mycket större chans att faktiskt bli klar då och sen få jobb.
  • Anonym (Skuldsatt)
    Cartjan1 skrev 2019-02-15 10:20:24 följande:

Jag behövde komplettera gymnasiet innan jag sökte in till universitet. Tog 1 läsår för allmän behörighet + 1 termin för enstaka, inriktade kurser. Hur lång tid det skulle ta för dig är svårt att säga men trots att du även behöver från grundskolan så är det inte som man läser alla år.

Hade en studiekamrat på min universitet som läst in grundskole-gymnasie på folkhögskola. Tog tre år om jag minns rätt. 1 år för grundskolan och de övriga två för gymnasiet. Har du kollat upp folkhögskolor? Är trevligt om man inte studerat på länge då man är i en klass och följs åt. Sedan så beroende vad du vill studera på högre nivå så tillkommer minst tre år studier. Men ta en sak i taget, stirra dig inte blind på antalet år och att ha höga studieskulder är för många en naturlig del av livet. Sedan så ju mer poäng du tar (iallafall på uni) så avskrivs en del av lånet. Gjorde det iallafall för mig och min make. När jag klarat ca 75% så skrev dem av ...kanske 15000...när jag tog min examen så ca 30000. Så jag hade ca 280000 i studieskulder när jag slutade.

Tyvärr togs möjligheten till avskrivning av lån tagna för behörighetsgivande studier bort från och med januari 2018.
Svar på tråden CSN fråga.