CSN fråga.
det är svårt att leva snålt när man har barn också som ska försörjas och bara det kostar ju en hel del:(
Kika på CSN hemsida vad summan att betala skulle bli om du studerar som planerat, kanske inte så blodigt som du tror?
det är svårt att leva snålt när man har barn också som ska försörjas och bara det kostar ju en hel del:(
ok. Läste du även grundskola med CSN?
ja jag har kontakt med en studievägledare och jag behöver iallafall läsa upp Svenska matte och engelska. Vet du hur många år det kan ta som längst? Vet du om man kan läsa yrkesförberedande program på distans?
Jag behövde komplettera gymnasiet innan jag sökte in till universitet. Tog 1 läsår för allmän behörighet + 1 termin för enstaka, inriktade kurser. Hur lång tid det skulle ta för dig är svårt att säga men trots att du även behöver från grundskolan så är det inte som man läser alla år.
Hade en studiekamrat på min universitet som läst in grundskole-gymnasie på folkhögskola. Tog tre år om jag minns rätt. 1 år för grundskolan och de övriga två för gymnasiet. Har du kollat upp folkhögskolor? Är trevligt om man inte studerat på länge då man är i en klass och följs åt. Sedan så beroende vad du vill studera på högre nivå så tillkommer minst tre år studier. Men ta en sak i taget, stirra dig inte blind på antalet år och att ha höga studieskulder är för många en naturlig del av livet. Sedan så ju mer poäng du tar (iallafall på uni) så avskrivs en del av lånet. Gjorde det iallafall för mig och min make. När jag klarat ca 75% så skrev dem av ...kanske 15000...när jag tog min examen så ca 30000. Så jag hade ca 280000 i studieskulder när jag slutade.