• Anonym (student)

CSN fråga.

jag ska börja studera och jag saknar inkomst. Har tänkt söka CSN bidrag men det bidraget är bara ca 900 kr så det är inget jag kan leva på. Vill undvika att söka CSN lån eftersom jag inte kan betala tillbaka lånet och jag vill absolut inte få några skulder. Kan jag få socbidrag istället för CSN lån när jag studerar eller kommer soc kräva att jag söker CSN lån istället eftersom jag studerar?

• Svar på tråden CSN fråga.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-17 00:00:03 följande:

Ja det vet jag. Har inte sagt något annat. Jag skrev ju max 11000.

Och jag förtydligade det hela med att det oavsett inte blir mer pengar än normala csn (dvs det utan det högre bidraget).
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 00:00:39 följande:
    Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.
    Nej. Oavsett vad du tror får jag redan 9000 kr i bidrag. Jag tror ingenting jag vet eftersom jag själv får det. Du kan argumentera emot verkligheten hur mycket du vill, den ändras inte för det. Och ts ska söka bidrag som finns i verkligheten om hon nu väljer det, inte hittepå siffror någon random på familjeliv gissat sig till. 
  • Anonym (anonymm)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 00:01:30 följande:

Och jag förtydligade det hela med att det oavsett inte blir mer pengar än normala csn (dvs det utan det högre bidraget).

Nej jag vet men bidraget blir högre än lånet om man har det högre bidraget skrev jag.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-17 00:19:03 följande:

Nej. Oavsett vad du tror får jag redan 9000 kr i bidrag. Jag tror ingenting jag vet eftersom jag själv får det. Du kan argumentera emot verkligheten hur mycket du vill, den ändras inte för det. Och ts ska söka bidrag som finns i verkligheten om hon nu väljer det, inte hittepå siffror någon random på familjeliv gissat sig till. 

Då får du bidrag från någon annanstans i tillägg frön csn.
  • Ms H
    Tiina87 skrev 2019-02-17 00:00:39 följande:

Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.

Bidraget på deltid blir olika, beroende på i vilken omfattning deltiden är.
  • Tiina87
    Ms H skrev 2019-02-17 14:43:34 följande:

Bidraget på deltid blir olika, beroende på i vilken omfattning deltiden är.

Fortfarande inte bidrag på 9000kr. Man kan söka CSN på 50%, 75% eller 100%.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-17 00:19:03 följande:

Alla siffror står på csn.se. Bara att gå in där och läsa.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-17 18:01:52 följande:

Eftersom det är CSN som gett mig bidraget behöver jag inte gå in och kolla eftersom jag redan vet att dom betalar ut 9000. Som sagt jag pratar av kunskap och vetande, du skriver utifrån din efterblivna hjärnas egna uträkningar som någon som själv inte vet. Nej, är du trög? Jag får 9000 kr i bidrag av CSN, plus ännu mer i lån från dom. Vad är det som är så svårt att räkna ut? Vill du seriöst hellre fortsätta se dum ut än att erkänna att du räknat fel?

Fortfarande, bidraget är inte 9000kr på deltid för 2 och en halv månad.

Nej, jag skriver efter det som står på csn. Vilket är de siffror som gäller. Men du kanske menar att csn har fel?

Jag räknar inte ut någonting. Behövs inte. Alla siffror står på csn.se och där står klart och tydligt att man (du) inte får 9000kr i bidrag + lön på på 2 och en halv månad.

Att du sitter och tror en massa hjälper inte ts. Allt står klart och tydligt på csn.se
  • Tiina87

Eftersom det är CSN som gett mig bidraget behöver jag inte gå in och kolla eftersom jag redan vet att dom betalar ut 9000. Som sagt jag pratar av kunskap och vetande, du skriver utifrån din efterblivna hjärnas egna uträkningar som någon som själv inte vet. Nej, är du trög? Jag får 9000 kr i bidrag av CSN, plus ännu mer i lån från dom. Vad är det som är så svårt att räkna ut? Vill du seriöst hellre fortsätta se dum ut än att erkänna att du räknat fel?

Du tror att du får 9000kr i bidrag + lån. Vilket är fel. Du får enligt csn ca 7000kr i bidrag + lån på 2 och en halv månad.
  • Tiina87

Du tror att du får 9000kr i bidrag + lån. Vilket är fel. Du får enligt csn ca 7000kr i bidrag + lån på 2 och en halv månad.
Svar på tråden CSN fråga.