• Anonym (går)

CSN fråga.

900? Jag får 9000 i bidrag. Har du barn bör du alltså få mer i bidrag än mig. Du måste ha räknat fel. Sedan kan du ta lån på det. Lånet ska inte börja betalas av fören sex månader efter avslutad utbildning och har du tills dess ingen inkomst kan du få den uppskjuten längre. 

Jobb går absolut att hitta utan utbildning och erfarenhet. Kassajobb på arenor/snabbmatställen/lunchställen, eventjobb, stå och marknadsföra produkter i matbutiker, telefonförsäljning, butikjobb, servitris, sampling och så vidare. Jag har haft flertalet av dessa under dom senaste fem åren, inga problem alls att få. 

Sedan, gällande det där med att du måste plugga både grundskola och gymnasiet på komvux. Jag har aldrig gått ut grundskolan i mer än matte, engelska, svenska och naturvetenskap. Trots det behövde jag inte börja på grundskolenivå på komvux utan kunde gå direkt till gymnasiekurserna. Om jag var du skulle jag kolla upp om det går för dig också. Boka ett möte med någon kunnig.

• Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 01:27:52 följande:
    Fast även om man för det höga bidraget så blir summan med csn lika mycket om man även tar lån, dvs 10 676 per månad för 100% studera. Ts kan också få tillägsbidraget för barn och kan då totalt få 11 288 (inkl lån).
    Jag studerar på deltid utan barn och får 9000 i bidrag plus flera tusen i lån på 2 och en halv månad. När jag studerat heltid har jag fått 26000 på 10 veckor med bidrag+lån. Jag har inga tillägg för något. Ts bör väl få extra för barn samt kunna på bostadsbidrag och barnbidrag från annat håll? Vilket är en stor skillnad från dom 900 kr hon skrev om i sin ts. Sedan kan hon jobba samtidigt, komvuxkurser finns både på distans eller så att man enbart går 2 ggr i veckan. Då kan hon jobba 15-20 timmar i veckan och fortfarande ta hand om barnen. Det är inget roligt lyxliv men det går ju. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 19:46:54 följande:
    Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag och resten lön totalt.
    Tur att jag inte skrev det då? Precis som jag skrev får jag nu 9000 kr i bidrag och sedan lån ovanpå det för 10 veckor deltid. När jag studerade heltid fick jag 26 000 för 10 veckor. Då utan barn eller tillägg. Ts bör alltså få mer än så. Plus att hon bör få barnbidrag och bostadsbidrag samt kunna jobba samtidigt. Så några 900 kr lär hon knappast behöva leva på. 
  • Anonym (går)
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-16 20:19:53 följande:
    För heltidsstudier får man max 11000 kr.
    För 10 veckor? Nej.
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-16 23:05:16 följande:
    Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.

Ts kan få 10 672 i lån och bidrag per månad utan några tilläggslån eller tillägsbidrag. Med tillägsbidraget blir det totalt 11 288kr per månad (plus ev bostadsbidrag och barnbidraget). Detta även om hon skulle få det högre bidraget.

Tilläggslån kan man söka från man är 25 om man har jobbat och tjänst en viss summa per år.

Det gäller för komvux.

Men 900kr är helt fel, det får hon inte i bidrag. Är hon dock under 20 och ska studera på komvux får hon dock bara studiebidrag på 1250kr. Kan vara det ts syftar på.
    Det här är liksom inte upp för diskussion, jag som inte ens har högsta möjliga bidrag får 9000 på deltid. Så vad du nu fått för dig är irrelevant eftersom verkligheten visar något helt annat. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 00:00:39 följande:
    Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.
    Nej. Oavsett vad du tror får jag redan 9000 kr i bidrag. Jag tror ingenting jag vet eftersom jag själv får det. Du kan argumentera emot verkligheten hur mycket du vill, den ändras inte för det. Och ts ska söka bidrag som finns i verkligheten om hon nu väljer det, inte hittepå siffror någon random på familjeliv gissat sig till. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 19:58:12 följande:
    Och här är vad man får med det högre bidrag på 100% per månad.
    Tiina87 skrev 2019-02-17 19:59:37 följande:
    Här är vad man får per månad på 100% studier i bidrag + lån.
    Så problemet är inte att du är narcissist utan att du inte kan läsa? Trots att jag skrivit 9000 för 10 veckor femhundraelva gånger har du bara fortsatt tro att jag snackar om kr/månad? Hhahahahah. Fan det var ju ännu roligare. 

Ah du får fortsätta ditt tjafs med CSN om du tycker att dom betalar ut fel summor. Ts kommer fortfarande att få den faktiska summan dom betalar ut inte vad du tycker. 

• Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 20:27:52 följande:
    Jag vet att du säger tio veckor. Har inte sagt något annat. Men det stämmer inte. På 13 veckor (vilket är ett av de veckoantal man kan välja) så får man 7917kr i bidrag + lån deltidsstudier.

För heltidsstudier får man 10517 för 100%.

Du kan väl bevisa att du får 9000kr i bidrag på 10 veckor istället för att tjafsa.

Mina tidigare bilder på 4 veckor är för att du ska förstå att du INTE får 9000kr i bidrag för 10 veckor. Du kanske ska läsa vad som står innan du kommenterar?!
    Herregud lär dig skriva allt du vill i ett inlägg istället för att spamma sönder en tråd. Jag har inget behov av att bevisa något, jag vet ju redan vad jag får. Du tror seriöst att du ska lyckas övertyga mig om att verkligheten jag har svart och vitt på papper från CSN inte stämmer. Du är rolig du. Som Trump som försöker övertyga sina följare om att väggen redan är byggd. Du vet om att man får dokument där CSN visar exakta summan för bidrag och exakta summan för lån man får utbetalt va? 9000 är inte vad jag tror jag ska få, uppskattat att jag har fått eller liknande. 9000 är vad som står klart och tydligt för bidragsdelen på ett officiellt dokument från CSN. Jag vet inte vad som är så svårt att förstå. Varför försöker du sabotera för ts?

Du räknar med CSNs snabba och ungefärliga uträkning som enbart kommer visa dig en standard. Vilket inte är pålitligt alls. Eftersom CSN räknar exakt med specifika faktorer inte allmänt. Loggar du in på CSNs hemsida och räknar ut exakt istället på deras "räkna ut hur mycket du kan få" med 70 000 i inkomst, det högre bidraget men inga tillägg, enbart bidrag, 10 veckor på deltid får du själv fram 9000. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 21:13:32 följande:
    Det är.väl bara att bevisa det då. Så svårt kan det inte vara.
    Är det så viktigt för dig har jag redan berättat hur du räknar. Du är välkommen att ringa CSN själv att fråga(eller skälla ut dom för att du minsann vet bättre än dom vad dom ska betala ut haha). 

Den ordentliga uträkningen(som inte heller är exakt men åtminstone räknar närmare) finns på CSNs hemsida och du måste logga in för att komma åt den. Där måste du fylla i 10 olika saker eftersom CSN räknar med ett flertal faktorer för att räkna ut bidrag. 

Du slår i:
    En termin
    Ja- jag vill använda det högre bidraget
    10 veckor
    Inget lån
    50%
    Inga tilläggsbidrag eller lån
    70 000 i lön
    "Jag vill använda för alla perioder"

"Hösten 2019 kan du totalt få 8 920 kr för 10 veckor."
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 21:49:01 följande:
    Anonym (går) skrev 2019-02-17 21:39:26 följande:

Är det så viktigt för dig har jag redan berättat hur du räknar. Du är välkommen att ringa CSN själv att fråga(eller skälla ut dom för att du minsann vet bättre än dom vad dom ska betala ut haha). 

Den ordentliga uträkningen(som inte heller är exakt men åtminstone räknar närmare) finns på CSNs hemsida och du måste logga in för att komma åt den. Där måste du fylla i 10 olika saker eftersom CSN räknar med ett flertal faktorer för att räkna ut bidrag. 

Du slår i:

En termin

Ja- jag vill använda det högre bidraget

10 veckor

Inget lån

50%

Inga tilläggsbidrag eller lån

70 000 i lön

"Jag vill använda för alla perioder"

"Hösten 2019 kan du totalt få 8 920 kr för 10 veckor."

50% är inte deltid utan halvtid! Det är rätt stor skillnad på deltid och halvtid. Och oavsett så är det inte 9000kr för 10 veckor. (Det nästan 9000kr dock).
    Haha är du så bräcklig att du inte klarar av att erkänna att du har fel och nu vill låtsas som att du har bråkat med mig i fem miljoner år för att jag avrundade upp typ 100 kr från cirka 8900 upp till 9000? Alltså om det får dig att förstå att du hade fel utan att behöva erkänna det rakt ut och du äntligen kan sluta tjafsa så visst. Vi kan köra på det. 

Och jo 50% är deltid. "Deltid 50%" är exakt vad CSN kallar det i dokumentet. Men ja jag vet, du vet självklart bättre än CSN det är dom som har fel lol. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 22:08:05 följande:
    Du vägrar att bevisa att du har fel. CSN som har fel? Det tror jag inte.
    Nej CSN har inte fel. Men det är vad du hävdar. Jag har skrivit vad du skriver in i kalkylatorn för att få fram "Hösten 2019 kan du totalt få 8 920 kr för 10 veckor.". 

Och jag tvivlar på att kalkylatorn visar olika resultat för samma faktorer när du skriver in dom vilket enbart kan betyda att du inte ens testat då du redan vet om att du har fel och bara tänker fortsätta bråka tills jag tröttnar så du aldrig behöver erkänna det. Eller så har du testat och fått samma resultat men vägrar erkänna det av samma anledning. 

Förstår inte vad du får ut från att lura ts och andra stackare som behöver få veta korrekta siffror. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-17 22:27:52 följande:
    På vilket sätt är jag "helt slut i huvudet"? Jag har ju bevisat alla mina siffror som är korrekta. Det har inte anonym (går) gjort...
    Lol du har lagt upp en massa felaktiga siffror. Först med både fel kalkylator och fel faktorer, sedan rätt kalkylator med fel faktorer. Som om jag sa att 5 äpplen kostar 10 kronor och du la upp en källa om hur 7 äpplen kostar 13 kr och jag därför har fel. Absurt.

Om du lovar att erkänna hur fel du har och be om ursäkt för din ignorans kan jag absolut lägga upp bilder på mitt bidrag haha. 
  • Anonym (går)
    Anonym (student) skrev 2019-02-17 23:09:54 följande:
    tack den andra meningen var det enda jag sökte svar på i tråden, inte vem som har rätt eller fel vad gäller CSN.
    Varför kan du inte göra som jag och andra har sagt i tråden? Söka CSN, räkna ut hur mycket det skulle bli ihop med barnbidrag och bostadsbidrag. Behöver du mer pengar för att leva jobbar du några timmar i veckan. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-18 00:01:06 följande:
    Jag visste om att bidraget för 10 veckor var 8920kr frpn inlägg 99. Inte hela tiden. Utan från inlägg 99.
    Såå.. du hade fel innan? Eller du menar att 8920 kr är cirka 7000? xD Så du skrev till mig för att jag hade så fel med 80 kr och du rättade mig med en cirkakostnad nästan 2000 kr fel? You funny. 
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-18 00:14:38 följande:
    Nej, jag hade inte fel. Det ena visar på 100% studier i 4 veckor. Och det andra visar på 50%studier i 10 veckor.

Ser du skillnaden?
    Det hade kanske nästan varit en bra ursäkt om du inte redan hade skrivit deltid/50%/10 veckor/2 och en halv månad i nästan alla inlägg du skrev 7000 i+om.  Men nu när du har det blir det bara pinsamt. 

-Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag#58
    -Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.#66
    -Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.#70
    -Du tror att du får 9000kr i bidrag + lån. Vilket är fel. Du får enligt csn ca 7000kr i bidrag + lån på 2 och en halv månad.#80
    -Jag vet att du säger tio veckor. Har inte sagt något annat. Men det stämmer inte. På 13 veckor (vilket är ett av de veckoantal man kan välja) så får man 7917kr i bidrag + lån deltidsstudier. #86
  • Anonym (går)
    Tiina87 skrev 2019-02-18 00:49:00 följande:
    Som du ser (Eller ja, borde se) så är allt utgått från per månad då det är det man vanligen brukar prata om.vad gäller lön, csn, sjukskrivning, fp etc.
    Precis.. som jag kan se är allt utgått från per månad trots att du skrivit 13 veckor, 10 veckor och två och en halv månad. Dumma mig måste lära mig att förstå att det som står inte faktiskt är vad som står. 
Svar på tråden CSN fråga.