• Tiina87

CSN fråga.

Nej, du kan inte få socialbidrag när du studerar. Väljer du själv att enbart ta bidragadelen så får du finansiera resten av den inkomst du behöver själv genom extra jobb eller sparade pengar. Förövrigt så är bidraget normalt på runt 3000kr per månad på 100% studier

• Tiina87
    Cartjan1 skrev 2019-02-15 10:20:24 följande:

Sedan så ju mer poäng du tar (iallafall på uni) så avskrivs en del av lånet. Gjorde det iallafall för mig och min make. När jag klarat ca 75% så skrev dem av ...kanske 15000...när jag tog min examen så ca 30000. Så jag hade ca 280000 i studieskulder när jag slutade.

Är inte den regeln borttagen Sedan en tid tillbaka?

Fick förövrigt också avskriver lånet för komvuxstudier.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 01:07:38 följande:

900? Jag får 9000 i bidrag. Har du barn bör du alltså få mer i bidrag än mig. Du måste ha räknat fel. Sedan kan du ta lån på det. Lånet ska inte börja betalas av fören sex månader efter avslutad utbildning och har du tills dess ingen inkomst kan du få den uppskjuten längre. 

Jobb går absolut att hitta utan utbildning och erfarenhet. Kassajobb på arenor/snabbmatställen/lunchställen, eventjobb, stå och marknadsföra produkter i matbutiker, telefonförsäljning, butikjobb, servitris, sampling och så vidare. Jag har haft flertalet av dessa under dom senaste fem åren, inga problem alls att få. 

Sedan, gällande det där med att du måste plugga både grundskola och gymnasiet på komvux. Jag har aldrig gått ut grundskolan i mer än matte, engelska, svenska och naturvetenskap. Trots det behövde jag inte börja på grundskolenivå på komvux utan kunde gå direkt till gymnasiekurserna. Om jag var du skulle jag kolla upp om det går för dig också. Boka ett möte med någon kunnig.

Har du det högre bidraget? Det är dock på 7000 från iår.

Ts kan också få det högre bidraget + plus tilläggsbidraget för barn.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 01:07:38 följande:

900? Jag får 9000 i bidrag. Har du barn bör du alltså få mer i bidrag än mig. Du måste ha räknat fel. Sedan kan du ta lån på det. Lånet ska inte börja betalas av fören sex månader efter avslutad utbildning och har du tills dess ingen inkomst kan du få den uppskjuten längre. 

Jobb går absolut att hitta utan utbildning och erfarenhet. Kassajobb på arenor/snabbmatställen/lunchställen, eventjobb, stå och marknadsföra produkter i matbutiker, telefonförsäljning, butikjobb, servitris, sampling och så vidare. Jag har haft flertalet av dessa under dom senaste fem åren, inga problem alls att få. 

Sedan, gällande det där med att du måste plugga både grundskola och gymnasiet på komvux. Jag har aldrig gått ut grundskolan i mer än matte, engelska, svenska och naturvetenskap. Trots det behövde jag inte börja på grundskolenivå på komvux utan kunde gå direkt till gymnasiekurserna. Om jag var du skulle jag kolla upp om det går för dig också. Boka ett möte med någon kunnig.

Fast även om man för det höga bidraget så blir summan med csn lika mycket om man även tar lån, dvs 10 676 per månad för 100% studera. Ts kan också få tillägsbidraget för barn och kan då totalt få 11 288 (inkl lån).
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 16:31:18 följande:

Jag studerar på deltid utan barn och får 9000 i bidrag plus flera tusen i lån på 2 och en halv månad. När jag studerat heltid har jag fått 26000 på 10 veckor med bidrag+lån. Jag har inga tillägg för något. Ts bör väl få extra för barn samt kunna på bostadsbidrag och barnbidrag från annat håll? Vilket är en stor skillnad från dom 900 kr hon skrev om i sin ts. Sedan kan hon jobba samtidigt, komvuxkurser finns både på distans eller så att man enbart går 2 ggr i veckan. Då kan hon jobba 15-20 timmar i veckan och fortfarande ta hand om barnen. Det är inget roligt lyxliv men det går ju. 

Man för inte 9000kr i bidrag + lån på per månad på deltid. Totalt för 2 och en halv månad (ca 13 veckor) d0 får man drygt 26 000kr totalt. Men det är enbart 7000kr i bidrag och resten lön totalt.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 20:13:30 följande:

Tur att jag inte skrev det då? Precis som jag skrev får jag nu 9000 kr i bidrag och sedan lån ovanpå det för 10 veckor deltid. När jag studerade heltid fick jag 26 000 för 10 veckor. Då utan barn eller tillägg. Ts bör alltså få mer än så. Plus att hon bör få barnbidrag och bostadsbidrag samt kunna jobba samtidigt. Så några 900 kr lär hon knappast behöva leva på. 

Bidrag blir ca 7000kr och inte 9000kr på deltid.

Ts kan få 10 672 i lån och bidrag per månad utan några tilläggslån eller tillägsbidrag. Med tillägsbidraget blir det totalt 11 288kr per månad (plus ev bostadsbidrag och barnbidraget). Detta även om hon skulle få det högre bidraget.

Tilläggslån kan man söka från man är 25 om man har jobbat och tjänst en viss summa per år.

Det gäller för komvux.

Men 900kr är helt fel, det får hon inte i bidrag. Är hon dock under 20 och ska studera på komvux får hon dock bara studiebidrag på 1250kr. Kan vara det ts syftar på.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-16 20:18:53 följande:

Om du läser tex grundskolan eller gymnasiet i efterhand kan du kanske få det så kallade högre bidraget av csn. Då får man mer bidrag och mindre lån istället, just då. Men annars så får du väl ta csnlån som alla andra.

Vilket oavsett bara blir 10 672 kr per månad utan tilläggsbidra för barn eller tilläggslån.
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-16 23:35:19 följande:

Det här är liksom inte upp för diskussion, jag som inte ens har högsta möjliga bidrag får 9000 på deltid. Så vad du nu fått för dig är irrelevant eftersom verkligheten visar något helt annat. 

Fast nej, av csn så för.msn inte 9000kr i bidrag på deltid. Bidraget på deltid över 10veckor ish är ca 7000kr oavsett vad du tror.
  • Tiina87
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-17 00:00:03 följande:

Ja det vet jag. Har inte sagt något annat. Jag skrev ju max 11000.

Och jag förtydligade det hela med att det oavsett inte blir mer pengar än normala csn (dvs det utan det högre bidraget).
  • Tiina87
    Anonym (går) skrev 2019-02-17 00:19:03 följande:

Nej. Oavsett vad du tror får jag redan 9000 kr i bidrag. Jag tror ingenting jag vet eftersom jag själv får det. Du kan argumentera emot verkligheten hur mycket du vill, den ändras inte för det. Och ts ska söka bidrag som finns i verkligheten om hon nu väljer det, inte hittepå siffror någon random på familjeliv gissat sig till. 

Då får du bidrag från någon annanstans i tillägg frön csn.
Svar på tråden CSN fråga.