• Sommartider2018

Vad köper du till läraren?

Hej,

Idag köpte vi en presentförpackning med väldoftande hudvårdsprodukter till vårat barns lärare i avslutningspresent. Vad tänker ni köpa/har ni köpt till era barns lärare?

• Svar på tråden Vad köper du till läraren?
  • Anonym (g)
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:03:31 följande:

Bra att jag slipper att tacka dig, för du har inget att tacka för med dina kommentarer mot mig. 

Du hade inget vettigt att komma med till mig alls.

Det du tillförde var bara ett  ytterligare ett tydligt bevis att det är mycket viktigare för vissa folk att de kan klappa sig själva på axeln, visa sig präktiga, skryta med att slösa pengar, och skita i att ta hänsyn till att mottagaren KAN vara allergisk/överkänslig.

Något mer du vill tillföra för att rättfärdiga hänsynslöshet, vid gåvogivande?

Haha hänsynslöshet vid gåvogivande? Jaha nu förstår jag, du skämtar.
  • zdudmwml
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 10:58:47 följande:
    Nu pratade vi ju inte om dyra gåvor utan små symboliska saker för ett par hundra eller så att ge som värdinnegåva eller vid tex skolavslutning. Jag är genuint nyfiken på vad du anser vara en lämplig gåva till någon man inte känner så väl, i den prisklassen?

Dyra gåvor, som du nämner, är ju betydligt lättare. Dels då utbudet blir större men även då man väl oftast (iaf jag) känner en person väl om man ger vederbörande en dyr gåva. Oavsett prisklass håller jag dock inte med om att pengar som går till gåvor är "slösade". Oaktat tillfälle och prisklass är en gåva ämnad att väcka glädje hos och visa uppskattning gentemot mottagaren. Det är inte slöseri utan en trevlig gest i min värld..
    Visst är det en trevlig gest men EnAnonumius har uppenbart rätt i att gesten och självberömmet är det viktiga, mycket viktigare än att ta hänsyn till mottagarens önskemål och behov. Och så kan man konstatera att några blir otroligt provocerade av att få den trevliga gesten ifrågasatt. Jag har insett efter många års deltagande i olika forum att det alltid finns orsaker varför folk blir provocerade. De känner sig alltid träffade för att budskapet alltid har rätt men i varierande grad givetvis.

EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:03:31 följande:
    Bra att jag slipper att tacka dig, för du har inget att tacka för med dina kommentarer mot mig. 
    Du hade inget vettigt att komma med till mig alls.

Det du tillförde var bara ett  ytterligare ett tydligt bevis att det är mycket viktigare för vissa folk att de kan klappa sig själva på axeln, visa sig präktiga, skryta med att slösa pengar, och skita i att ta hänsyn till att mottagaren KAN vara allergisk/överkänslig.

• EnAnonumius
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 10:58:47 följande:
    Nu pratade vi ju inte om dyra gåvor utan små symboliska saker för ett par hundra eller så att ge som värdinnegåva eller vid tex skolavslutning. Jag är genuint nyfiken på vad du anser vara en lämplig gåva till någon man inte känner så väl, i den prisklassen?

Dyra gåvor, som du nämner, är ju betydligt lättare. Dels då utbudet blir större men även då man väl oftast (iaf jag) känner en person väl om man ger vederbörande en dyr gåva. Oavsett prisklass håller jag dock inte med om att pengar som går till gåvor är "slösade". Oaktat tillfälle och prisklass är en gåva ämnad att väcka glädje hos och visa uppskattning gentemot mottagaren. Det är inte slöseri utan en trevlig gest i min värld..
    Prislappen är inte egentligen icke relevant. Bara för att 2-300kr inte är mycket för visdsa så säger det inget om hur det kan vara för andra. Så ordet slöseri står kvar för att det är inte alla som har råd att slänga 300kr i sjön så att säga. Nej jag säger INTE att jag skulle kunna slänga 300kr i sjön, det kan jag. Dock så är det inte så för alla.

Men jag förstår att det var viktigare att fokusera på detta med prislappen än att fokusera på det som man mest påtalar om. Doftallergier/-överkänslighet och matallergier är vanligt.  De som vill ge bort "dofta gott saker" i from av ljus/hudvårdsprodukter till personer som man egentligen inte känner så väl är tyvärr också samma personer som väljer att ignorera detta.

Apropå att tråden handlar om en gåva till en lärare.
    Du nämnde "alkohol".. Vem ger bort en pava sprit/vin/likör till en lärare? Är det verkligen en passande gåva tycker du att ge till en lärare?  Eller ens påtala om det?

Vad som är en lämplig gåva. Tja om du har råd att slänga 300kr på en gåva till en du inte känner så kan det ju finnas massa alternativ till doft/sprit/mat. Varför skall man behöva tänka åt folk också bara för att man tycker att "visa hänsyn" är på sin plats när man skall ge gåvor till någon "man inte känner så väl"? 

En lärare jag kände tyckte faktiskt att den bästa tackgåvan han fick var ett litet enkelt kort på klassen och barnen själva tackade honom för att han var en så bra lärare. Han sa att den gåvan från barnen, sa mer och var vackrare än den fina kristallskålen på 500kr han hade fått av föräldrarna (de hade haft insamling för en gemensam gåva).
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (NN)
    zdudmwml skrev 2018-06-13 11:18:33 följande:

Visst är det en trevlig gest men EnAnonumius har uppenbart rätt i att gesten och självberömmet är det viktiga, mycket viktigare än att ta hänsyn till mottagarens önskemål och behov. Och så kan man konstatera att några blir otroligt provocerade av att få den trevliga gesten ifrågasatt. Jag har insett efter många års deltagande i olika forum att det alltid finns orsaker varför folk blir provocerade. De känner sig alltid träffade för att budskapet alltid har rätt men i varierande grad givetvis.

Jag hör vad du säger och ser din poäng i att det alltid finns orsaker att folk blir provocerade. Hade det inte varit för det fenomenet hade det nog inte funnits så många diskussionsforum!

Är dock - utöver provocerad - väldigt frågande till när / under vilka omständigheter en gåva uppfattas mer som självberöm än något annat? Att det är olämpligt att köpa väldigt dyra gåvor till någon man inte känner såväl är nog de flesta av oss eniga i men därutöver?

Jag erkänner villigt att jag känner mig glad och nöjd när jag köpt en gåva jag tror att mottagaren kommer att uppskatta. Hade jag inte velat glädja vederbörande hade jag inte köpt någonting alls. Att jag sedan freestyle'ar och utgår ifrån vad jag tror vederbörande skulle kunna bli glad över i de fall jag inte känner honom/henne så väl är inte av ondsinthet på något sätt..
  • EnAnonumius
    zdudmwml skrev 2018-06-13 11:18:33 följande:

Jag tackar och bugar, och niger fint...

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:34:00 följande:
    Jag tackar och bugar, och niger fint... smile1.gif

Ta bort ordet buga, missade att få bort det när jag raderade lite in meningen.

• EnAnonumius
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 11:32:40 följande:
    Är dock - utöver provocerad - väldigt frågande till när / under vilka omständigheter en gåva uppfattas mer som självberöm än något annat? Att det är olämpligt att köpa väldigt dyra gåvor till någon man inte känner såväl är nog de flesta av oss eniga i men därutöver?
    Ja för det var ju huvudsyftet med mitt inlägg. "Slösa pengar".

Vad skall krävas för att du skall lägga fokus på det som verkligen poängen med mina inlägg?
    Jag frågar dig då uppenbarligen att skriva i klartext var poängen var någonstans var tydligen inte rätt väg att skriva utan du fortsätter att snöa in dig på ordet "slösa pengar". 

Jag kommer att fortsätta att påtala dig om att mina inlägg handlade aldrig om "slösa pengar", även om jag använde det uttrycket. För det är direkt felaktigt att utgå från detta med mina inlägg.

• zdudmwml
    Anonym (NN) skrev 2018-06-13 11:32:40 följande:
    Jag hör vad du säger och ser din poäng i att det alltid finns orsaker att folk blir provocerade. Hade det inte varit för det fenomenet hade det nog inte funnits så många diskussionsforum!

Jag erkänner villigt att jag känner mig glad och nöjd när jag köpt en gåva jag tror att mottagaren kommer att uppskatta. Hade jag inte velat glädja vederbörande hade jag inte köpt någonting alls. Att jag sedan freestyle'ar och utgår ifrån vad jag tror vederbörande skulle kunna bli glad över i de fall jag inte känner honom/henne så väl är inte av ondsinthet på något sätt..
    Åh vad jag så önskade att du inte skulle göra en familjelivare... men till min besvikelse var det precis så du avslutade: 'av ondsinthet på något sätt'.

Ditt inlägg var nyanserat och insiktsfullt och det gjorde mig faktiskt glad. Glad för att du tänker och reflekterar istället för att göra som så många andra här, tolkar allt som inte stämmer till dess yttersta motsats. Om jag inte är snäll så är jag psykopatiskt ondsint om jag inte visar att jag blir glad så är jag otroligt otacksam. Ja du fattar?

Nåväl, slutbladdrat om det.

Jag tror att de flesta är glada och förhoppningsvis rätt nöjda med att ge gåvor, liksom att jag tror att de allra flesta uppfattar och uppskattar gesten. Men när man försvarar sig slentrianmässigt med att det är tanken som räknas eller att alla uppskattar gesten så uppfattar jag det mer som självberöm. Det är ju aldrig så noga med hur mottagaren upplever det. Otroligt många utgår från sig själva när de ger något: det här uppskattar jag därför ger jag det och sen tänker de inte så mycket längre.

(Jag hoppas nu att ingen gör en klassisk familjelivare och tolkar den sista meningen med dess yttersta motsats och svarar i stil med 'Men man ger väl aldrig något man tror att den ska avsky') Flört
  • zdudmwml
    EnAnonumius skrev 2018-06-13 11:40:55 följande:
    Ta bort ordet buga, missade att få bort det när jag raderade lite in meningen.

Äh, jag är inte så knusslig. Skrattande
    Tack för tacket. Kyss
  • EnAnonumius
    zdudmwml skrev 2018-06-13 12:04:20 följande:
    Äh, jag är inte så knusslig. Skrattande
    Tack för tacket. Kyss
  • Sommartider2018
    zdudmwml skrev 2018-06-13 09:20:30 följande:

Tagga ner som att sluta diskutera på ett diskussionsforum?

Skärp dig.

Ja, just det, tagga ner! Vet inte vart du fick idén om att jag avsett att du ska sluta diskutera?

Läs om inlägget igen, när du taggat ner, så ser du ju att det är precis det jag säger: alla uppskattar olika saker och man kan som givare bara göra sitt bästa för att ge det man tror att mottagaren skulle uppskatta. Säker kan man ju inte vara.
  • zdudmwml
    Sommartider2018 skrev 2018-06-13 18:47:19 följande:
    Ja, just det, tagga ner! Vet inte vart du fick idén om att jag avsett att du ska sluta diskutera?

Läs om inlägget igen, när du taggat ner, så ser du ju att det är precis det jag säger: alla uppskattar olika saker och man kan som givare bara göra sitt bästa för att ge det man tror att mottagaren skulle uppskatta. Säker kan man ju inte vara.
    Om du inte förstår att ett frågetecken betyder en fråga och inte ett påstående så är inte jag rätt person att förklara skillnaden för dig.

Att alla gillar olika går åt två håll och gäller även öppna textbaserade forum. Att man tycker att någon tar för mycket plats betyder inte att man har rätt att vara spydig och otrevlig utan det betyder att man får ta sitt eget ansvar och ta mer plats och skriva fler inlägg där man delger sina åsikter utan att för den skull bete sig som att man saknar all social kompetens, dvs uppträda som en normal vuxen med normalt sunt förnuft. Man kan uttrycka det på ett mer handgripligt sätt: man uppträder precis lika spydigt som man gör i fikarummet med kollegorna när man diskuterar saker man tycker olika om.

Som du ser tycker alla olika om speciellt doftande saker. Det i sig talar ju för att riskerna är rätt stora att 'väldoftande' produkter inte alls uppskattas och då landar man åter i att det är viktigare med självberöm än att glädja mottagaren.
  • Sommartider2018
    zdudmwml skrev 2018-06-14 11:19:58 följande:

Om du inte förstår att ett frågetecken betyder en fråga och inte ett påstående så är inte jag rätt person att förklara skillnaden för dig.

Att alla gillar olika går åt två håll och gäller även öppna textbaserade forum. Att man tycker att någon tar för mycket plats betyder inte att man har rätt att vara spydig och otrevlig utan det betyder att man får ta sitt eget ansvar och ta mer plats och skriva fler inlägg där man delger sina åsikter utan att för den skull bete sig som att man saknar all social kompetens, dvs uppträda som en normal vuxen med normalt sunt förnuft. Man kan uttrycka det på ett mer handgripligt sätt: man uppträder precis lika spydigt som man gör i fikarummet med kollegorna när man diskuterar saker man tycker olika om.

Som du ser tycker alla olika om speciellt doftande saker. Det i sig talar ju för att riskerna är rätt stora att 'väldoftande' produkter inte alls uppskattas och då landar man åter i att det är viktigare med självberöm än att glädja mottagaren.

Ta din egna reflektion här ovan och applicera den på dig själv. Ska människor vara snälla och trevliga, enligt DIN standard, annars bör de ?skärpa sig??

Det är inte mitt fel om det här ämnet är för känsligt för dig. Kanske är du för snål för att köpa fina gåvor eller för stolt för att acceptera gåvor som är, ENLIGT DIG, mindre genomtänkta? Jag vet inte? (Observera frågetecknet)

Helt sant är att jag inte har tid för ordvrängerier som detta sidospår med dig nu har tagit.
Svar på tråden Vad köper du till läraren?