• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • Eleonoratösen
    joannaq skrev 2018-02-01 10:59:22 följande:

Hur gick det? :)

Jag har smörjt nu sen äl och har bim +1 idag men fick några spottings nu så antar att mensen är på g tyvärr.

Jo, är i vecka 7+1. Ska på vul om 14 dagar så hoppas allt är bra därinne. Smörjer morgon och kväll...
  • joannaq
    Eleonoratösen skrev 2018-02-01 13:16:46 följande:

Jo, är i vecka 7+1. Ska på vul om 14 dagar så hoppas allt är bra därinne. Smörjer morgon och kväll...

Okey va härligt grattis :)
  • lsr

Beställde hem en tub ProgesterAll, men fick lite ångest när jag började tänka efter. Det är inget farligt va? Googlat runt lite och hittar egentligen inget konkret och hur långt in i graviditeten ska man smörja sig?

• joannaq
    lsr skrev 2018-02-01 14:06:38 följande:

Beställde hem en tub ProgesterAll, men fick lite ångest när jag började tänka efter. Det är inget farligt va? Googlat runt lite och hittar egentligen inget konkret och hur långt in i graviditeten ska man smörja sig?

Jag har läst att till efter v12 :)
  • joannaq

Jag har ju smörjt sen efter äl och hade bim I onsdags 31/1, men ingen mens än bara lite ljusrosa droppar igår och idag. Tog ett graviditetstest förut dock inte morgonurin och det va negativt. Ska jag ändå fortsätta smörja tro?

• siiaa
    joannaq skrev 2018-02-02 19:10:03 följande:

Jag har ju smörjt sen efter äl och hade bim I onsdags 31/1, men ingen mens än bara lite ljusrosa droppar igår och idag. Tog ett graviditetstest förut dock inte morgonurin och det va negativt. Ska jag ändå fortsätta smörja tro?

Hur många dagar efter äl är du? :) jag hade tagit ett gravtest på äl +14 på morgonen och sett vad det visade innan jag hade slutat smörja.
  • joannaq
    siiaa skrev 2018-02-03 10:08:52 följande:

Hur många dagar efter äl är du? :) jag hade tagit ett gravtest på äl +14 på morgonen och sett vad det visade innan jag hade slutat smörja.

Enligt appen hade jag är jag på äl +17 nu men jag vet inte säkert för stickorna råkade ta slut. Tog ett test i morse men det va negativt oxå. Men ingen mens.. Men jag smörjer väl några dagar till så får jag göra ett nytt test :)
  • Mawie
    joannaq skrev 2018-02-01 17:38:55 följande:

Jag har läst att till efter v12 :)

Är i v 11 och smörjer med progestrall och hade tänkt trappa ner vid v 12 men kommer nog fortsätta ett par veckor till.

Är nästan rädd att sluta.

Har ul ljud om 15 dagar en nervös nedräkning( fick missfall bara dagarna innan i mars 2017.

Kommer nog att ta lång tid innan jag kan slappna av och njuta av min graviditet.
  • Mawie

2017, Mf mars v 13 ( troligtvis har fostret dött redan i v 10) mf aug v 8 ,

Mf? Okt bara en hinnsäck, positivt på gravsticka

Började smörja med progestrall efter ägglossning i nov

Bf 9 sep
  • Anonym (Undrande)

Hej!

Vet att det är en gammal tråd men någon kanske är kvar. Jag har börjat använda progesteronkräm (Matriarch 100) nu efter ÄL (temphöjning). Dock blir jag osäker då det står på förpackningen att man inte ska använda den om man är gravid eller ammande. Verkar väldigt tvetydigt. 

Någon av er som fått missfall innan och som nu blivit gravid och där det gått bra med progesteron?
    Jag har fått två missfall förut. 

Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm