• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • Anonym (Vee)

Hej! Hur har det gått för er? Jag har smort denna omgång och har bim imorgon. Brukar inte ha några symptom innan mens men har verkligen känt av krämen antar jag.. varm o yrslig ????

Hur var det för er, fortsatte tempen att stiga vid bim när ni använder krämen?

Ha en fin annandag :)

• siiaa
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 09:56:44 följande:

Hej! Hur har det gått för er? Jag har smort denna omgång och har bim imorgon. Brukar inte ha några symptom innan mens men har verkligen känt av krämen antar jag.. varm o yrslig ????

Hej!

Jag fick mens på äl +13, brukar få mens tidigare så är nöjd ändå.

Ja, kan ju antingen vara att du känner av krämen eller så är du gravid :) det jag kände annorlunda med krämen var ömma och svullna bröst.

Jag hade högre temp än normalt mellan äl och mens när jag smörjde men sov dåligt den perioden så kan bero på det också. Hade hög temp den dagen jag fick mens, tog ett gravtest den morgonen och när det var negativit slutade jag smörja och fick mens på EM.

Lycka till! :)
  • Elliot1
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 09:56:44 följande:

Jag är inne på cykel nr 2 med krämen nu. Ska börja smörja imorgon.. Tyckte inte den hjälpte supermycket mot PMS men får prova en gång till. Hade inte riktigt lik ont etc innan mensen men när den väl kom gjorde det verkligen skitont. Däremot fick jag mens två dagar tidigare än väntat men det lär ju knappast ha med krämen att göra utan hade väl tidig ägglossning helt enkelt :)
  • Anonym (Vee)
    siiaa skrev 2017-12-26 18:28:07 följande:

Hej!

Jag fick mens på äl +13, brukar få mens tidigare så är nöjd ändå.

Ja, kan ju antingen vara att du känner av krämen eller så är du gravid :) det jag kände annorlunda med krämen var ömma och svullna bröst.

Jag hade högre temp än normalt mellan äl och mens när jag smörjde men sov dåligt den perioden så kan bero på det också. Hade hög temp den dagen jag fick mens, tog ett gravtest den morgonen och när det var negativit slutade jag smörja och fick mens på EM.

Lycka till! :)

Oki ja +13 är ju bra!! Jag använder den också för att förlänga lutealfasen så hoppas jag har samma tur som dig, att mensen kommer tätt inpå att man slutar smörja. Vill ju inte ha hur lång fas som helst :)

Alla mina symtom är som bortblåsta nu så var kanske bara i början som kroppen balla ur lite.. och så förbereder den väl sig för mens :-/

Hade vart så skööönt med ett plus så man kan slappna av lite!! Har du kört med krämen även denna månad?
  • Anonym (Vee)
    Elliot1 skrev 2017-12-26 20:48:45 följande:

Jag är inne på cykel nr 2 med krämen nu. Ska börja smörja imorgon.. Tyckte inte den hjälpte supermycket mot PMS men får prova en gång till. Hade inte riktigt lik ont etc innan mensen men när den väl kom gjorde det verkligen skitont. Däremot fick jag mens två dagar tidigare än väntat men det lär ju knappast ha med krämen att göra utan hade väl tidig ägglossning helt enkelt :)

Hej! Ok hoppas du känner att den hjälper ännu mer denna omgång :)

Så spännande hur våra kroppar fungerar, att jag som aldrig känt av något innan mens fick massor av nya symtom i kroppen och att den samtidigt kan lindra dina smärtor (lite iallafall :))
  • siiaa
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 22:43:00 följande:

Oki ja +13 är ju bra!! Jag använder den också för att förlänga lutealfasen så hoppas jag har samma tur som dig, att mensen kommer tätt inpå att man slutar smörja. Vill ju inte ha hur lång fas som helst :)

Alla mina symtom är som bortblåsta nu så var kanske bara i början som kroppen balla ur lite.. och så förbereder den väl sig för mens :-/

Hade vart så skööönt med ett plus så man kan slappna av lite!! Har du kört med krämen även denna månad?

Ja, 13 dagar känns som att det borde räcka! Ja mensen kanske skulle ha kommit den dagen även om jag inte hade slutat smörja. Vela inte heller ha hur lång fas som helst, för då skulle ju äl också skjutas upp! :) vilken dag är du på nu?

Hoppas att symptomen har kommit tillbaka nu och att du får ett plus ;)

Jag hade äl igår tror jag, så kommer börja smörja imorgon igen!
  • Veenus
    siiaa skrev 2017-12-27 09:20:03 följande:

Ja, 13 dagar känns som att det borde räcka! Ja mensen kanske skulle ha kommit den dagen även om jag inte hade slutat smörja. Vela inte heller ha hur lång fas som helst, för då skulle ju äl också skjutas upp! :) vilken dag är du på nu?

Hoppas att symptomen har kommit tillbaka nu och att du får ett plus ;)

Jag hade äl igår tror jag, så kommer börja smörja imorgon igen!

Mm man vill ju inte mixtra för mycket med cykeln men samtidigt skapa så bra förutsättningar som möjligt :) enligt NC ska jag få mens idag vilket skulle ge en lutealfas på 11 dagar, tror jag.. är inte helt säker på om man ska räkna äl-dagen eller dagen efter och om man ska räkna fram till dagen innan mens eller själva mensdagen. Haha mkt att hålla reda på nu :) Har du koll på det? Så får jag inte mens idag tänker jag avvakta till fredag och ta test då. Ska till Gyn då också så inte optimalt med mens hehe Ska tigga till mig en koll av s.k bakteriell vaginos som man tydligen kan ha utan symtom och som skapar en trist miljö för spermierna att överleva i. Vill bara att allt ska kollas upp så man känner att förutsättningarna är på topp (kontrollfreak javisst )

Vad gäller symtomen så har jag fått tillbaka lite molvärk och yrsel- molvärken känner jag igen från menstider och yrseln är nog en otrevlig biverkning av krämen.

Fortsättning följer :)
  • Elliot1
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 22:49:04 följande:

Hej! Ok hoppas du känner att den hjälper ännu mer denna omgång :)

Så spännande hur våra kroppar fungerar, att jag som aldrig känt av något innan mens fick massor av nya symtom i kroppen och att den samtidigt kan lindra dina smärtor (lite iallafall :))

Visst är det märkligt :) Överlag har jag lärt mig så sjukt mycket om kroppen de senaste månaderna..
  • Eleonoratösen

Hej!

Här visar sig att jag har kort lutealfas så tänkte börja med att smörja denna månad. Är på CD20 och tempen ökade igår även om ÄL stickorna bara visat svaga streck.

Hår barn sedan innan och hade då mer standard cykel 28 dagar och ÄL runt CD 14. Men efter spiral har jag ÄL runt CD 19 och 28 dagars cykel. Känts riktigt tröstlöst men denna tråd ger hopp. Började smörja ikväll!

• siiaa
    Veenus skrev 2017-12-27 12:25:52 följande:

Mm man vill ju inte mixtra för mycket med cykeln men samtidigt skapa så bra förutsättningar som möjligt :) enligt NC ska jag få mens idag vilket skulle ge en lutealfas på 11 dagar, tror jag.. är inte helt säker på om man ska räkna äl-dagen eller dagen efter och om man ska räkna fram till dagen innan mens eller själva mensdagen. Haha mkt att hålla reda på nu :) Har du koll på det? Så får jag inte mens idag tänker jag avvakta till fredag och ta test då. Ska till Gyn då också så inte optimalt med mens hehe Ska tigga till mig en koll av s.k bakteriell vaginos som man tydligen kan ha utan symtom och som skapar en trist miljö för spermierna att överleva i. Vill bara att allt ska kollas upp så man känner att förutsättningarna är på topp (kontrollfreak javisst )

Vad gäller symtomen så har jag fått tillbaka lite molvärk och yrsel- molvärken känner jag igen från menstider och yrseln är nog en otrevlig biverkning av krämen.

Fortsättning följer :)

Jag räknar dagen efter äl som äl +1, men är osäker på hur man ska räkna första mensdagen..

Jaha kan man ha sånt också, det visste jag inte! Skönt att få kolla upp sig hos gyn, det skulle jag också vilja men har inte tagit tag i det än..

ja, det är ju så lika symptom så svårt att veta om det är mens, krämen eller gravid :)
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm