• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • elyse
    siiaa skrev 2017-11-23 18:30:51 följande:

Åh vad kul :) hade ni försökt länge innan?

Ja, med första barnet i ca 1,5 år.
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-11-23 17:48:03 följande:

Ja okej! Jag har läst på deras forum att för att förlänga lutealfasen skulle man smörja 100 mg/dag, uppdelat 50 mg morgon och 50 mg kväll. En pumpning är tydligen 10 mg. Känns hemskt mycket med 10 pump men aja.. :)

Ja precis, jag blir också osäker på när äl har varit. Kompletterar också med ältester för att ha lite mer koll men har börjat lärt mig att det är mellan dag 13-16.

Nej det kan jag tänka mig! Men då vet du säkert när du hade äl iaf :) sjukt hur man håller på bara för att det är äl, då spelar det ingen roll om man är sjuk, har ont eller är trött, liggas ska det! :)

Ja vi får hålla varann uppdaterade :) Jag har inte äl förän nästa vecka så dröjer ett tag innan det sätts igång för mig.

Ja det lät mkt, en kikärta i min kräm är tydligen 20mg om jag fattat rätt. Jag testar en ärta och ser denna cykel, tänker jag kan öka mängden annars nästa cykel.

Ja jag har blivit besatt av att bli gravid så jag gör nästan vad som helst ;) Är på äl +3 nu... tiden går så långsamt!
  • siiaa
    Anonym (Första gången) skrev 2017-11-24 17:10:29 följande:

Ja det lät mkt, en kikärta i min kräm är tydligen 20mg om jag fattat rätt. Jag testar en ärta och ser denna cykel, tänker jag kan öka mängden annars nästa cykel.

Ja jag har blivit besatt av att bli gravid så jag gör nästan vad som helst ;) Är på äl +3 nu... tiden går så långsamt!

Ja, man får testa sig fram den här cykeln så kanske man blir lite klokare sen :)

Ja tiden mellan äl och bim seger sig jämt fram! Vet att jag kommer bli besatt igen när äl har passerat också :D är bara under mensen och fram till ägglossningen jag är lugn, sen kan jag inte tänka på nåt annat än att bli gravid.. suck! ;)
  • Malni

Tempa, och börja med krämen efter äl, tar du den innan kan kroppen tro att du redan haft äl och då blir det kanske ingen.. blir du gravid måste du fortsätta med krämen!

Marianne Arnström har jättebra kurser om detta, kan verkligen rekommendera från mitt hjärta, har själv lyckats bli gravid trots stora chokladcystor och två olika läkare som sagt att jag inte kan bli naturligt gravid.. hon har en hemsida www.vitallyft.se

• Mawie

Började med krämen efter senaste ägglossningen, väntar bim i morgon, har fått ömmande bröst de 4 senaste dagarna.( brukar jag inte ha om jag inte är gravid) men undrar om det kan vara utav krämen!?

Ska ta ett test när jag vaknar!

• Malni
    Mawie skrev 2017-12-01 23:00:08 följande:

Började med krämen efter senaste ägglossningen, väntar bim i morgon, har fått ömmande bröst de 4 senaste dagarna.( brukar jag inte ha om jag inte är gravid) men undrar om det kan vara utav krämen!?

Ska ta ett test när jag vaknar!

Jag fick väldigt ömma bröst i början av krämen, ( jag använde den ca ett halvår innan jag blev gravid) men det fick jag även när jag blev gravid, och då fick jag det nog ca 4 dagar innan bim som du beskriver.. håller tummarna för dig :)
  • siiaa
    Anonym (Första gången) skrev 2017-11-24 17:10:29 följande:

Har mensen kommit? :)
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 08:05:46 följande:

Har mensen kommit? :)

Äl + 13 idag och den har inte kommit. Fick ett über svagt pluss äl +9 på em och nu idag ser det ut som på bilden :D är jätteglad men livrädd att det ska bli missfall så vågar inte hoppas allt för mkt än. Undrar jättemkt om det har med krämen att göra eller inte... att det tog sig alltså. Hur går det för dig?? Haft äl än? Jag håller alla tummar och tår!!!

• siiaa
    Anonym (Första gången) skrev 2017-12-04 12:00:10 följande:

Äl + 13 idag och den har inte kommit. Fick ett über svagt pluss äl +9 på em och nu idag ser det ut som på bilden :D är jätteglad men livrädd att det ska bli missfall så vågar inte hoppas allt för mkt än. Undrar jättemkt om det har med krämen att göra eller inte... att det tog sig alltså. Hur går det för dig?? Haft äl än? Jag håller alla tummar och tår!!!

Åhh grattis!!! gud vad kul! :) försök att inte oroa dig för missfall utan njut istället! Lättare sagt än gjort förmodar ja..;) Och om du fortfarande smörjer så förhindrar du ju missfall lite :)

Känns som att krämen borde ha hjälpt till att få ett plus? :D hur länge hade ni försökt innan?

Ja jag är på äl+5 nu, men har inte så höga förhoppningar för vi fick knappt till det alls den här gången :( sambon jobbar borta i veckorna så är lite svårt att tajma in det.

Men jag smörjer på så får vi se hur det går :D
  • Anonym (Första gången)
    siiaa skrev 2017-12-04 13:42:22 följande:

Åhh grattis!!! gud vad kul! :) försök att inte oroa dig för missfall utan njut istället! Lättare sagt än gjort förmodar ja..;) Och om du fortfarande smörjer så förhindrar du ju missfall lite :)

Känns som att krämen borde ha hjälpt till att få ett plus? :D hur länge hade ni försökt innan?

Ja jag är på äl+5 nu, men har inte så höga förhoppningar för vi fick knappt till det alls den här gången :( sambon jobbar borta i veckorna så är lite svårt att tajma in det.

Men jag smörjer på så får vi se hur det går :D

Jag hoppas det tar sig för er, de små simmarna kan ju trots allt överleva ngr dagar om det är så att ni missade äl.

Vi har haft det lite struligt med bebisfronten. Har varit gravid två grr innan, tog sig på andra och första efter det men har inte fått ngn levande bebis än. Därför vart jag så chockad att det tog sig på första nu igen... sannolikheten är ju bara ca 30% även om man prickar äl med exakt dag, större sannolikhet att det inte skulle bli ngt ju... kanske var krämen..? Har haft stenkoll på min cykel länge då jag använde NC som preventivmedel under ett år. Så därför har jag uppmärksammat den korta lutealfasen men också funderat om mina tidigare graviditeter blev misslyckade pga lågt progesteron, att de inte fick tillräcklig med näring. I januari har det gått ett år sedan vi börja. Värt att testa krämen iallafall tänkte jag... nu är det bara att hålla tummarna för tredje graviditeten gillt!!! Har ni försökt länge?
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm