• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • Elliot1

Okej, tack för svar! Matriarch Topical står det på flaskan ;) Var som sagt mamma som beställde den åt mig!

Jag vill ju inte att min lutealfas ska bli längre egentligen, den är bra som den är och jag får alltid regelbunden mens. Det står att mensen kan bli lite förskjuten, därför funderar jag på om jag ska sluta använda krämen 1-2 dagar innan BIM? Så man slipper det där uppehållet man kunde få. Det måste man ju kunna göra utan att det tar nån skada liksom :)

Vill inte riskera att inte få nån ägglossning så kommer börja med den efteråt nu när jag läst runt lite. Däremot så varken tempar jag eller tar ÄL-test (blir för stressad) så jag får ändå chansa lite. Använder två appar och brukar få mycket känningar i kroppen kring ÄL så får hoppas det räcker! :)

Försöker egentligen undvika alla "hjälpmedel" för att bli gravid då jag mest tycker det är krångligt och stressigt så denna är ju som sagt mest för att lindra pms! Hoppas det funkar! :)

• Elliot1

Var det någon här som hade känt några annorlunda symptom sen ni började med krämen?

Mina bröst har varit ovanligt ömma denna månad, om man jämför med tidigare försök. Men har läst mycket om att progesteron och att den kan ge lite falska gravidsymptom..

Känner mig dock allmänt PMS:ig så räknar med att få mens på tors eller fre..

• Elliot1
    siiaa skrev 2017-12-11 08:09:59 följande:

Mina bröst är också ömma, brukar nästan aldrig ha det annars så antar att det beror på progesteronet.

Man kan ju alltid hoppas att det är det något annat men av vad jag läst verkar det vara en bieffekt av krämen :(
  • Elliot1
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 09:56:44 följande:

Hej! Hur har det gått för er? Jag har smort denna omgång och har bim imorgon. Brukar inte ha några symptom innan mens men har verkligen känt av krämen antar jag.. varm o yrslig ????

Hur var det för er, fortsatte tempen att stiga vid bim när ni använder krämen?

Ha en fin annandag :)

Jag är inne på cykel nr 2 med krämen nu. Ska börja smörja imorgon.. Tyckte inte den hjälpte supermycket mot PMS men får prova en gång till. Hade inte riktigt lik ont etc innan mensen men när den väl kom gjorde det verkligen skitont. Däremot fick jag mens två dagar tidigare än väntat men det lär ju knappast ha med krämen att göra utan hade väl tidig ägglossning helt enkelt :)
  • Elliot1
    Anonym (Vee) skrev 2017-12-26 22:49:04 följande:

Hej! Ok hoppas du känner att den hjälper ännu mer denna omgång :)

Så spännande hur våra kroppar fungerar, att jag som aldrig känt av något innan mens fick massor av nya symtom i kroppen och att den samtidigt kan lindra dina smärtor (lite iallafall :))

Visst är det märkligt :) Överlag har jag lärt mig så sjukt mycket om kroppen de senaste månaderna..
  • Elliot1

Är det någon som fått huvudvärk i samband med krämen? Jag började smörja i förrgår (andra cykeln jag testar prog) och idag fick jag ett sånt jäkla migränanfall så jag var tvungen att sticka från jobbet.. Blir yr, ser inget på ena ögat, huvudvärk, kräks. Jag får migrän framförallt av hormonförändringar och sist jag hade regelbundna anfall var när jag hade slutat med preventivmedel och min kropp försökte hitta tillbaka till en normal hormonnivå... Vill verkligen verkligen verkligen inte ha fler anfall :/

• Elliot1
    Veenus skrev 2017-12-28 22:02:02 följande:

Oj oj stackare!! Det där låter inte trevligt alls :( Jag fick också ont i huvudet de första dagarna, yrsel och, jag vet inte vad jag ska kalla det men typ högt blodtryckskänsla. Men inte så pass som dig! Men att du inte ser på ena ögat känns inte bra, kom det före eller under migränanfallet? Kan det vara ögonmigrän?!

Vad jag förstått så kan man reagera om man antingen tagit för lite eller för mycket, så himla konstigt. Svårt att veta hur mycket som är lagom.. Hur mycket tar du? Du fick inte de här symtomen första omgången?

Om jag vore du kanske jag hade fortsatt men får du migrän igen så sluta med krämen. Du tar väl den främst för att lindra pms och det är ju inte bra om du får fler krämpor :( Migrän är ju helvetet på jorden :( :(

Krya krya!!

Nej det är verkligen fruktansvärt. Som tur är så händer det inte så ofta! Jag får ordentligt flimmer på ena ögat precis när anfallet kickar igång sen går det sakta men säkert över till huvudvärk och illamående och allmänt dålig känsla i kroppen. Man säger sig svag typ. Så det är ju egentligen ingen fara förutom att det är så fruktansvärt vidrigt att må så dåligt. Har starka mediciner men ändå är det verkligen bara sömn som hjälper. Eftersom jag vet att jag tidigare har fått migrän pga hormonförändringar så misstänkte jag direkt att det hade med krämen att göra. Men samtidigt så kände jag ingenting i huvudet förra cykeln. Får väl se om detta var en engångsgrej helt enkelt!

Det är så himla svårt att veta hir mycket man ska ta tycker jag! Jag följer bruksanvisningen exakt som det står och den säger 20mg (två pumptryckningar) per dag för pms-problem så kör på det just nu iallafall :)
  • Elliot1
    Veenus skrev 2017-12-29 09:03:53 följande:

Aa ja det där flimret har jag också haft (men inte nu med krämen). Fått lära mig att det kallas ögonmigrän. Varken det eller migrän är ju ingen fara som du säger men det är ju så fruktansvärt obehagligt och energikrävande. Jag har läst att huvudvärk kan vara en ganska vanlig biverkning men inte migrän kanske.

Men du känner ju din egen kropp och hur den fungerar så du får väl känna efter hur mycket du ska ta och om du ska fortsätta/sluta :)

Ja precis det finns ju endel varianter.. Det som är bra är ju iallafall att det brukar gå snabbt över så fort man får lägga sig och sova en stund!

Vi får se hur det går, jag fortsätter att smörja iallafall och hoppas att kroppen klarar av förändringen :)
  • Elliot1

Nu har jag hamnat lite i trubbel här.. Jag trodde att min tub med kräm skulle räcka ett bra tag till men jag har missförstått och därför börjar den verkligen ta slut.. Jag är utomlands och kan inte få tag på en ny förrän om typ 2 veckor. Ska ha mens idag eller imorgon men än så länge lyser den med sin frånvaro.. OOOOM jag skulle vara gravid så bör man ju fortsätta med krämen men det kommer jag inte kunna göra.. Är så rädd för att det isånafall ska leda till ett nytt missfall :/ Vad tror ni??

• Elliot1
    Veenus skrev 2018-01-07 21:44:42 följande:

Jag slutade ju smörja 3 dagar innan jag fick plus och det gick bra, lillen är kvar än så länge. Kan ju vara högst individuellt men jag tror inte att det är så hög dos progesteron i krämen så man får missfall på en gång om kroppen redan påbörjat en graviditet. Det beror iofs på exakt hur stor brist man har och jag har ju egentligen inget annat jag går på i den här teorin förutom egen erfarenhet.. men håller tummarna att det går bra för dig!!!

Tack för svar! Och grattis till din graviditet :) Jag smörjer ju egentligen inte för att bli gravid utan mer för att lindra pms. Men eftersom jag har ett missfall i bagaget så blir man ju lite nojig.. Sen vet jag ju att mensen kan bli lite sen av krämen så bara för att den inte dykt upp ännu betyder det ju inte att den inte kommer. Vi får se helt enkelt! Har inte testat mig än, gör kanske det på tisdag om mensen inte dyker upp imorgon. Imorgon är jag dessutom på CD 28 och då ska jag sluta med krämen enligt bipacksedeln, om jag inte är gravid.
  • Elliot1
    siiaa skrev 2018-01-08 09:29:05 följande:

Jag tror inte det är någon fara, tänker att det inte kan vara så höga halter i krämen så ett missfall enbart kan bero på det?! Man kan ju få missfall även om man smörjer så är nog annat som spelar in.

Har mensen kommit? :)

Nej det kanske inte jag heller men vet ju att kroppen KAN tro att det är missfall om man slutar smörja och därför stöta bort det.

Men behöver inte fundera mer, mensen kom i natt. Och HELVETE vad ont det gjorde, vaknade av smärta och trodde att jag både skulle kräkas och baja ner mig typ. Tycker mina menssmärtor blir värre för varje månad spm går!! Någon mer som har problem med smärtan?
  • Elliot1
    UndrandeSökare skrev 2018-01-08 11:11:52 följande:

Om man har mycket menssmärtor så kan jag tipsa om Napronaxen det funkar för mig, finns både på recept och receptfritt på Apoteket.

Tack, har det på recept för migrän. Fick faktiskt rekommenderat det av en kompis också mot mensvärk så brukar ta det när det blir riktigt jobbigt :)
  • Elliot1
    siiaa skrev 2018-01-08 12:58:01 följande:

Usch och fy :( jag har haft väldiga problem med mensvärk men sen jag började smörja har jag faktiskt inte alls lika ont längre. Är det sen du började med progesteronet det har blivit värre?

Okej! Vad skönt att den hjälpt dig!! :) Jag började ju smörja i hopp om att smärtan skulle bli lindrigare.. Men jag vet inte om jag tycker det funkar för mig faktiskt. Känner mig kanske inte lika PMS:ig men ont vid mens har jag haft båda cyklerna jag började med krämen. Tror jag struntar i den nästa cykel så får vi se hur det blir! :)
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm