• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • Mawie

Plussade i dag !!!<3

och fortsätter smörja med krämen till v 12

• Eleonoratösen
    Mawie skrev 2018-01-05 20:20:43 följande:

Plussade i dag !!!<3

Åh grattis!
  • Mawie
    Eleonoratösen skrev 2018-01-05 20:37:30 följande:

Åh grattis!

Tack! :D
  • siiaa

Idag fick jag mens på äl +10 :( så tyvärr kunde jag inte förlänga lutealfasen lika mycket som i förra cykeln. Kan kroppen vänja sig och man måste smörja med högre dos tro?

• siiaa
    Mawie skrev 2018-01-05 20:20:43 följande:

Plussade i dag !!!<3

Grattis, vad kul! :)
  • Eleonoratösen
    siiaa skrev 2018-01-06 14:41:07 följande:

Idag fick jag mens på äl +10 :( så tyvärr kunde jag inte förlänga lutealfasen lika mycket som i förra cykeln. Kan kroppen vänja sig och man måste smörja med högre dos tro?

Uppfattade att om man har uppehåll vid mens till ÄL så ska kroppen inte vänja sig.

Är på ÄL +9 och idag höjdes tempen ytterligare som den brukar och dagen efter sjunker kraftigt och mensen kommer. CD 30 så ÄL var synnerligen sen. Svagt svagt rosa flytning men inte alls de spottings som jag brukar ha.
  • Mawie

Jag har ätit rosenrot 4 dagar och slutat två dagar innan äl sen när ägglossningen är över då börjar jag med progestronkrämen.

Förra månaden slutade jag när mensen kom.

• siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-06 15:03:26 följande:

Uppfattade att om man har uppehåll vid mens till ÄL så ska kroppen inte vänja sig.

Är på ÄL +9 och idag höjdes tempen ytterligare som den brukar och dagen efter sjunker kraftigt och mensen kommer. CD 30 så ÄL var synnerligen sen. Svagt svagt rosa flytning men inte alls de spottings som jag brukar ha.

Ja okej, uppehåll har jag ju haft så då borde ju inte det vara problemet.

Skönt att det har blivit bättre med spottings för dig! Håller tummarna att tempen fortsätter vara hög även imorgon. :)
  • siiaa
    Mawie skrev 2018-01-06 15:12:07 följande:

Jag har ätit rosenrot 4 dagar och slutat två dagar innan äl sen när ägglossningen är över då börjar jag med progestronkrämen.

Förra månaden slutade jag när mensen kom.

Vad har du ätit rosenrot för? Jag trodde man åt det för att korta ner lång menscykel, så har tänkt att det inte är något för mig?
  • Elliot1

Nu har jag hamnat lite i trubbel här.. Jag trodde att min tub med kräm skulle räcka ett bra tag till men jag har missförstått och därför börjar den verkligen ta slut.. Jag är utomlands och kan inte få tag på en ny förrän om typ 2 veckor. Ska ha mens idag eller imorgon men än så länge lyser den med sin frånvaro.. OOOOM jag skulle vara gravid så bör man ju fortsätta med krämen men det kommer jag inte kunna göra.. Är så rädd för att det isånafall ska leda till ett nytt missfall :/ Vad tror ni??

Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm