• Elliot1

Frågor om Progesteronkräm

Hej!

Jag fick en progesteronkräm idag av min mamma som hon beställt för att hjälpa mig att lindra min PMS :) Men den ska ju även vara bra om man vill bli gravid! Jag vet inte riktigt hur jag ska använda den så tänkte om nån här har bättre koll än mig!

1) För att lindra PMS-besvär står det att man ska använda 20mg dag 14-28 i cykeln (förutsatt att cykeln är 28 dagar, vilket min är).

2) Vill man bli gravid ska man använda den dag 7-28 men höja dosen efter halva tiden, från 10mg till 20mg.

Då måste ju ändå alternativ två vara rätt för mig? Jag vill främst ha krämen för att lindra PMS, att den även kan vara bra när man planerar barn är väl en bonus (placebo eller ej...).

Vill vara säker innan jag tester så det inte ger motsatt effekt ;)

• Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm
  • Elliot1
    UndrandeSökare skrev 2018-01-08 11:11:52 följande:

Om man har mycket menssmärtor så kan jag tipsa om Napronaxen det funkar för mig, finns både på recept och receptfritt på Apoteket.

Tack, har det på recept för migrän. Fick faktiskt rekommenderat det av en kompis också mot mensvärk så brukar ta det när det blir riktigt jobbigt :)
  • Eleonoratösen

Vet ni, blöder bara svagt rosa, så mest spottings och känt mig konstig. Så jag kunde verkligen inte låta bli testa tidigt test

Ser ni något? Är väl för tidigt att säga något i synnerhet med spottings men kanske kanske en chans?!

• siiaa
    Elliot1 skrev 2018-01-08 10:05:18 följande:

Nej det kanske inte jag heller men vet ju att kroppen KAN tro att det är missfall om man slutar smörja och därför stöta bort det.

Men behöver inte fundera mer, mensen kom i natt. Och HELVETE vad ont det gjorde, vaknade av smärta och trodde att jag både skulle kräkas och baja ner mig typ. Tycker mina menssmärtor blir värre för varje månad spm går!! Någon mer som har problem med smärtan?

Usch och fy :( jag har haft väldiga problem med mensvärk men sen jag började smörja har jag faktiskt inte alls lika ont längre. Är det sen du började med progesteronet det har blivit värre?
  • siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-08 12:33:34 följande:

Vet ni, blöder bara svagt rosa, så mest spottings och känt mig konstig. Så jag kunde verkligen inte låta bli testa tidigt test

Ser ni något? Är väl för tidigt att säga något i synnerhet med spottings men kanske kanske en chans?!

Jag tycker jag ser något svagt! Hoppas!! Vilken dag efter äl var du på nu igen?
  • Elliot1
    siiaa skrev 2018-01-08 12:58:01 följande:

Usch och fy :( jag har haft väldiga problem med mensvärk men sen jag började smörja har jag faktiskt inte alls lika ont längre. Är det sen du började med progesteronet det har blivit värre?

Okej! Vad skönt att den hjälpt dig!! :) Jag började ju smörja i hopp om att smärtan skulle bli lindrigare.. Men jag vet inte om jag tycker det funkar för mig faktiskt. Känner mig kanske inte lika PMS:ig men ont vid mens har jag haft båda cyklerna jag började med krämen. Tror jag struntar i den nästa cykel så får vi se hur det blir! :)
  • siiaa
    Elliot1 skrev 2018-01-08 21:37:38 följande:

Okej! Vad skönt att den hjälpt dig!! :) Jag började ju smörja i hopp om att smärtan skulle bli lindrigare.. Men jag vet inte om jag tycker det funkar för mig faktiskt. Känner mig kanske inte lika PMS:ig men ont vid mens har jag haft båda cyklerna jag började med krämen. Tror jag struntar i den nästa cykel så får vi se hur det blir! :)

Ja om den inte har hjälpt mot det du vela förstår jag att du hoppar över den nästa gång :)
  • Eleonoratösen

Temperaturen tog ytterligare ett steg uppåt idag och tycker nog allt att dagens test (underst) är något starkare än måndagens. ÄL+13.

Nu ska jag hålla mig till på fredag eller lördag för testa (hoppas jag kan hålla mig så länge...)

• siiaa
    Eleonoratösen skrev 2018-01-10 08:34:28 följande:

Temperaturen tog ytterligare ett steg uppåt idag och tycker nog allt att dagens test (underst) är något starkare än måndagens. ÄL+13.

Nu ska jag hålla mig till på fredag eller lördag för testa (hoppas jag kan hålla mig så länge...)

Stort grattis, ingen tvekan där inte! :)
  • joannaq
    Eleonoratösen skrev 2018-01-10 08:34:28 följande:

Hur gick det? :)

Jag har smörjt nu sen äl och har bim +1 idag men fick några spottings nu så antar att mensen är på g tyvärr.
Svar på tråden Frågor om Progesteronkräm