• Anonym (Hjälp)

Tablett missbruk hjälp

Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

Per dag:

Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

Zolpidem 1 tablett varje kväll

Plus Voltaren eller Ipren ibland

Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

Äter också maxdos av Anti depressiva...

Snälla hjälp mig sluta!

• Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-23 06:31:39 följande:

Äter du dina anti depressiva läkemedel som vanligt?
    För dessas glöms lätt bort, då de ger extrema beroenden vid längre konsumtion.
    Detta är nått läkare aldrig informerar om, i alla fall inte de 5 försök man försökt med mig att börja med dessa och inte ens av depressiva orsaker.
    Såklart en av gångerna titta doktorn mig i röven med endoskopi, och det första han sa efter undersökningen var att jag var deprimerad.
    Snacka om sitta som en fågelholk där, sen fick jag höra att doktorn hade en del idéer för sig om han inte hittade något.
    De tom skrattade och sa typiskt han.

ja, de gör jag, varit noga med dem och tagit samma dos... idag känns de bättre. faktiskt hittills idag varken tagit benzo eller oxy/citodon.. känner mig bara smått skakig/spänd och inget illamående.. liiite ångest.. ska försöka hålla ut till 18 och se... 
  • Anonym (Hjälp)
    Delladonna skrev 2017-11-23 14:53:08 följande:

Håller precis på med samma sak som ts.

Har lyckats bli av med

gabapentin 2x300x3.

Targiniq 2 st /dag

Oxy 2/ dygn

Citidon 8 / dygn

Åt detta från juli till nov 3

Har haft ett par jobbiga veckor , men har inte tagit ngt i dag.

Första minskningen halverades alla tabletter/dygn, tag oxy vid behov

2 minskningen till 3 ggr / dygn

3gången minskades till 2 ggr / dygn ,då åt jag 1 gaba o 1 citodon morgon o kväll

4 gången togs 1 gaba kapsel bort och citodonet delades så jag fick 75 % av 1 tablett

5 minskningen 1/2 tablett citodon morgon o kväll , gaba borttaget.

6 minskningen. 1/4 tablett morgon o kväll

7 tag bort allt

Fick detta program av läkare

Är lite darrig till o från + illlamående. Men än så länge funkar det. Sover när jag kan

du har ätit lite längre kontinuerligt än mig även om jag ätit opiater i många år av och till.. skönt att höra att du också på kort tid fått liknade problem.. mitt börjar smått idag kännas bättre.. hade superdålig dag igår men sen kändes det som de vände.. tar du inget alls nu?? kan du sova bra?? kämpa på!!! 
  • Felladonna

Har problem med inloggning skrev som delladonna sist

Sover lite, men det blir bättre för var dag. Abstinensen har lättat.

Var värst i natt. Endast orolig mage kvar o lite surr i kroppen

• Felladonna

Oj glömde skriva att jag sänkte tablettdosen var 4 dag ungefär.

När jag kände att nu har jag en bra dag , så sänkte jag dagen efter

• klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-23 15:57:54 följande:
    ja, de gör jag, varit noga med dem och tagit samma dos... idag känns de bättre. faktiskt hittills idag varken tagit benzo eller oxy/citodon.. känner mig bara smått skakig/spänd och inget illamående.. liiite ångest.. ska försöka hålla ut till 18 och se... 

Verkar som du är på spåret igen, ett tag verkade det som du tappade allt, och blev lite orolig.
    Samtidigt som jag inte förstod alls varför du sprang in i en vägg.
    Men tänkte det kan vara för du inte visste riktigt vad du gav in dig på, och att du fick en smärre chock.

Om du sen ska trappa ut dina antidepp tab, så är det ingen dans på rosor som jag förstått det.
    Då det kan ge ett MYCKET svårt beroende, detta informerar aldrig läkare om.
    Trappa ut såna har jag inte tillräckligt kunskap om, men troligtvis en mycket långsam uttrappning, och betydligt långsammare än här.
    Men vet Dr. Heather Aahton har en del om detta, hon är en professor i benzo, z-medicner(tex stilnoct) och anti-depp.
    Och har en del scheman på internet vet jag.

hur många meter var det?
  • Ricky1312

Hej jag var med om liknande problem och gör inte som jag gå till läkaren o säg du vill sluta, för mig så sa dom okej och så korta dom ner minna medeciner fast dom jag behövde och väldigt fort så kunde inte gå på jobb osv. Skriv gärna tillbaka så kanske jag kan hjälpa dig eller vi kan hjälpa varandra tänker jag! :) Ta hand om dig go helg

• klyban
    Ricky1312 skrev 2017-11-24 12:58:54 följande:
    Hej jag var med om liknande problem och gör inte som jag gå till läkaren o säg du vill sluta, för mig så sa dom okej och så korta dom ner minna medeciner fast dom jag behövde och väldigt fort så kunde inte gå på jobb osv. Skriv gärna tillbaka så kanske jag kan hjälpa dig eller vi kan hjälpa varandra tänker jag! :) Ta hand om dig go helg

Det blir väldigt konstigt när man vill be om hjälp, och svaret är nu får du xxst sen får du ingen mer.
    Och när det sen dyker upp ett nytt smärttillstånd, så säger man du blir beroende och så kan man stå där med grav smärta.

Så försöka själv bör man göra först, och inser man inte klarar det själv.
    Ja, då är läkaren ett alternativ att verkligen fundera på.

hur många meter var det?
  • Anonym (....)
    Ricky1312 skrev 2017-11-24 12:58:54 följande:

Läkaren gjorde helt rätt i sitt fall. Självklart tycker inte du det då du utvecklat ett beroende.
  • klyban
    Anonym (....) skrev 2017-11-24 16:25:30 följande:
    Läkaren gjorde helt rätt i sitt fall. Självklart tycker inte du det då du utvecklat ett beroende.

Gjorde läkaren rätt och ge ett bristfälligt utrappnings schema och antal tabs för detta?
    Vi är ett U-land på detta område.

Men det finns värre ställen, som tex USA där läkare och läkemedelsbolag, som tar NOLL ansvar för göra sina patienter beroende.
    Och som tack för detta, så slutar man tvärt med utskrivningen.
    Och patienten har inte en jävla chans med sin AT och vänder sig till den svarta marknaden.
    Där de rätt snabbt måste vända sig till heroin, då det är billigast.
    Hade dom inte drogat ihjäl sig, så skulle detta bli gigantiska stämningar av detta skulle jag tro och då bristande ansvar från sjukvården.

hur många meter var det?
  • Anonym (....)
    klyban skrev 2017-11-24 16:33:24 följande:

Gjorde läkaren rätt och ge ett bristfälligt utrappnings schema och antal tabs för detta?

Vi är ett U-land på detta område.

Men det finns värre ställen, som tex USA där läkare och läkemedelsbolag, som tar NOLL ansvar för göra sina patienter beroende.

Och som tack för detta, så slutar man tvärt med utskrivningen.

Och patienten har inte en jävla chans med sin AT och vänder sig till den svarta marknaden.

Där de rätt snabbt måste vända sig till heroin, då det är billigast.

Hade dom inte drogat ihjäl sig, så skulle detta bli gigantiska stämningar av detta skulle jag tro och då bristande ansvar från sjukvården.

Att korta ner medicinerna innebär en nedtrappningsplan.... Att vederbörande inte är nöjd är för att denne är inget starkt beroende och då vill man självklart inte bli av med sina tabletter.
  • klyban
    Anonym (....) skrev 2017-11-24 16:45:17 följande:
    Att korta ner medicinerna innebär en nedtrappningsplan.... Att vederbörande inte är nöjd är för att denne är inget starkt beroende och då vill man självklart inte bli av med sina tabletter.

Vill den inte bli av med sina tabletter och gått till läkaren och berättat att den vill ha hjälp med att sluta.
    Vi är ett U-land när det kommer till nedtrappning, benzo är sju resor värre med och nedtrappning.

Som tur var har vi en professor och Dr. Heather Ashton på Benzo, som har excellenta scheman, för både benzos, z-mediciner och antidepp.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)

Fan fick någon form av återfall idag och tog 3 citodon och 3 oxascand.. hoppas de inte innebär att jag måste börja om från noll..

Fattar att detta var psykologiskt efter em jobbig dag... suck...

• klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-24 23:38:41 följande:
    Fan fick någon form av återfall idag och tog 3 citodon och 3 oxascand.. hoppas de inte innebär att jag måste börja om från noll..

Fattar att detta var psykologiskt efter em jobbig dag... suck...

Nä, det ska du inte behöva göra.
    Men visst ett litet steg tillbaka, men inget ovanligt.
    Bara man tar tag i det igen.

Kanske du har någon närstående som kan dela ut tabsen, om det visar sig för svårt och trappa ned.

hur många meter var det?
  • klyban

Din tystnad är oroande, dax och steppa upp och vara din egen person nu.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-26 11:01:58 följande:

Din tystnad är oroande, dax och steppa upp och vara din egen person nu.

Nejdå lyckades fortsätta neråt... tagit opiat men inga benzo. Känns som sistnämnda är värst.. Mår inte alls lika dåligt som innan med själva AT.. mest ångest som förmodligen är pga depressionen och inget annat.. även om de är jävligt tung ångest så har jag inga fysiska besvär från nedtrappandet nu :)
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-26 14:21:41 följande:
    Nejdå lyckades fortsätta neråt... tagit opiat men inga benzo. Känns som sistnämnda är värst.. Mår inte alls lika dåligt som innan med själva AT.. mest ångest som förmodligen är pga depressionen och inget annat.. även om de är jävligt tung ångest så har jag inga fysiska besvär från nedtrappandet nu :)
    Tänkte bara uppdatera att de går bra :) Bara någon enstaka citodon och atarax nu.. 
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-05 12:16:21 följande:
    Tänkte bara uppdatera att de går bra :) Bara någon enstaka citodon och atarax nu.. 
    Toppen!
    hur många meter var det?
Svar på tråden Tablett missbruk hjälp