• Anonym (Hjälp)

Tablett missbruk hjälp

Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

Per dag:

Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

Zolpidem 1 tablett varje kväll

Plus Voltaren eller Ipren ibland

Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

Äter också maxdos av Anti depressiva...

Snälla hjälp mig sluta!

• Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 12:59:33 följande:

Jag åt oxy och citodon som karameller i nån månad i väntan på operation för ett år sedan. Min läkare sa att jag absolut inte skulle sluta från en dag till en annan när jag sedan inte behövde dem. Så jag trappade ur lite lagom under två veckors tid.

Kan du skriva hur din uttrappning såg ut? Åt du maxdos ?
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 12:59:33 följande:

Jag åt oxy och citodon som karameller i nån månad i väntan på operation för ett år sedan. Min läkare sa att jag absolut inte skulle sluta från en dag till en annan när jag sedan inte behövde dem. Så jag trappade ur lite lagom under två veckors tid.

• Mariell8

Steg ett är att inse att du har ett tablettmissbruk, vilket du verkar ha insett.

Steg två är att ta upp det med din läkare och få en nedtrappningaplan. Ev att du kommer veckovis och hämtar mediciner för en vecka intaget på vårdcentralen. Alternativt att du hämtar för ex tre dagar i taget.

• klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 12:52:02 följande:
    Citodon har jag ätit någon vecka i månaden i några år men aldrig kontinuerligt. Oxynorm och oxascand typ maxdos ständigt sen 6 veckor.. så de är inte så länge detta hållit på ändå. Har fixat utan oxascand i flera dagar men då tagit oxy eller citodon tillsammans med lergigan ist. Hur mkt dimor måste jag ta för att de ska hjälpa mot abstinens? Läste något om de o har de Hemma??

Är de bättre tro att ta någon oxy eller oxascand per dag o trappa ut? Aldrig tagit mer än maxdos av oxy men ibland tagit kanske 6 tabletter av oxascand per dag men oftast 4...

Just ju mår jag inte svindåligt men skakig och ångest går upp o ner.. är det ett bra tecken att de inte är hela tiden eller är de så de är ? Mådde sämre när jag vaknade.

Nej atarax ger inte så mkt men tänkte alltid nåt..

Ang smärtproblematiken så är de bara fåtal dagar per år jag har ont så behöver inge egentligen hålla på såhär..

Men hur länge totalt OCH varaktigt?
    Är det bara sex veckor, så klarar du detta rätt snabbt och inte speciellt djup abstinens.

Dimor säger en del hjälper, i alla fall mot diarrén, men även abstinens ibland.
    Dimor är även den en opioid, men har stora svårigheter att ta sig över blod och hjärnbarriären.
    Och är därför receptfri.

Har du såpass tillfällig smärtproblematik, så behåll dina tabletter och sen BARA behovs ta dom när du väl är avgiftad.
    Sen om det visar sig du inte klarar av att hantera dom då heller, så får du ta dig en funderare i framtiden i hur du vill ha det.
    Men gå med för svår smärta är inte bra för en heller.

hur många meter var det?
  • klyban
    Mariell8 skrev 2017-11-19 13:05:04 följande:
    Steg ett är att inse att du har ett tablettmissbruk, vilket du verkar ha insett.
    Steg två är att ta upp det med din läkare och få en nedtrappningaplan. Ev att du kommer veckovis och hämtar mediciner för en vecka intaget på vårdcentralen. Alternativt att du hämtar för ex tre dagar i taget.

Svårt och se detta med vad TS skriver.

Och TS kan med enkelhet lösa detta själv, om h*n bara vet vad h*n gett sig in på och vad som man kan förvänta sig.
    Nedtrappning kan man även den lösa med enkelhet själv.

Så man måste gå till någon läkare och berätta man har problem med en medicin, då detta resulterar säkerligen i en anteckning.
    Som kan förstöra för en om smärtan kommer tillbaka för kraftigt, och de framtida medicineringarna.

Det du pratar om, låter mer som härdade missbrukare, som får sin ersättningsmedicin utdelad på VC.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 13:01:49 följande:

Hur mycket tabletter har du kvar?
    Undrar så man vet om det finns någon tidspress eller om man kan ta det mer lugnt.

Hur länge TOTALT har du tagit dessa mediciner, och på vilken ungefärlig nivå under denna tid?
    Och det är den varaktiga konsumtionen jag är ute efter, inte spridda med dagar emellan.

hur många meter var det?
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-19 13:08:20 följande:

Men hur länge totalt OCH varaktigt?

Är det bara sex veckor, så klarar du detta rätt snabbt och inte speciellt djup abstinens.

Dimor säger en del hjälper, i alla fall mot diarrén, men även abstinens ibland.

Dimor är även den en opioid, men har stora svårigheter att ta sig över blod och hjärnbarriären.

Och är därför receptfri.

Har du såpass tillfällig smärtproblematik, så behåll dina tabletter och sen BARA behovs ta dom när du väl är avgiftad.

Sen om det visar sig du inte klarar av att hantera dom då heller, så får du ta dig en funderare i framtiden i hur du vill ha det.

Men gå med för svår smärta är inte bra för en heller.

Ja som helt varaktigt är det 6 veckor... innan dess lite varannan dag i kanske 3 veckor till .

Är de bättre att ta typ 1 oxy eller någon oxascand? Än att helt sluta tvärt. ?

Hur många dimor ska man ta för att få hjälp mot typ de skakiga ? Om de hjälper mot de .. ?

Vet du varför man får diarré?
  • Queennr1
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-11-19 13:01:49 följande:

Jag åt så mycket jag bara vågade utan att dö i överdos. Hade vidriga smärtor. Den där månaden är bara ett töcken. Typ 10 om dagen och lite citodon på det. Tog helt enkelt bort några tabletter om dagen tills jag var nere på noll efter ett par veckor.
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-19 13:16:01 följande:

Hur mycket tabletter har du kvar?

Undrar så man vet om det finns någon tidspress eller om man kan ta det mer lugnt.

Hur länge TOTALT har du tagit dessa mediciner, och på vilken ungefärlig nivå under denna tid?

Och det är den varaktiga konsumtionen jag är ute efter, inte spridda med dagar emellan.

Jag har typ 8 tabletter oxy bara kvar. Men citodon har jag typ 40... Har också några spasmofen ser jag ifall de kan hjälpa? Oxascand 10-15 st typ.. och sömntabletter ca 25.. Kan säkerligen få mer utskrivit i värsta fall iaf av citodon o oxy. Kommer inte få mer oxascand dock.. de var läkaren tydlig med?

6 veckor är de som jag tagit dagligen maxdos av antigen oxy eller citodon. Jag förmodar att de är dessa som jag har mest abstinens från..
  • Queennr1

För att slippa bli fysiskt sjuk av abstinens klarar du dig bra med de tabletter du har vid en nedtrappning.

Om du däremot utvecklat ett psykiskt beroende där du egentligen är ute efter "må bra känslan" man får av opiater är det en annan femma. Men det har heller inget att göra med nedtrappning.

Svar på tråden Tablett missbruk hjälp