Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Tablett missbruk hjälp

Jag behöver hjälp. Jag har pga kronisk värk och depression lyckats hamna i någon form av tablett missbruk. Jag vet att jag behöver trappa ner men vågar inte be mina läkare om hjälp. Vet någon hur ett nedtrappningsschema kan se ut??

Per dag:

Äter oxascand 4-6 tabletter 10 mg

Oxynorm 5mg 4-5 tabletter

Eller citodon 500mg/30mg 6-8 tabletter

Atarax 4-6 tabletter eller Lergigan 25 mg 3-4 tabletter

Zolpidem 1 tablett varje kväll

Plus Voltaren eller Ipren ibland

Jag behöver inte äta smärtstillande egentligen mer än kanske vid fåtal tillfällen så jag äter de mest för att stilla oro men känns som jag kommer få ett helvete med ångest om jag drar ner på allt för snabbt.

Äter också maxdos av Anti depressiva...

Snälla hjälp mig sluta!

• Svar på tråden Tablett missbruk hjälp
  • Anonym (Hjälp)

Ingen ?? ????

• Anonym (Hjälp)

Jag slutade med alla tabletter i fredags. Alltså tog de sista fredag kväll. Igår lördag gick helt ok men hade mkt svårt att sova och var varm/kall om vartannat och vaknade flera gånger helt kallsvettig och känner nu frossa. Som att jag är sjuk. Endast tagit atarax idag för att få lite hjälp. Osäker om jag ska fortsätta helt utan eller ta någon tablett för att minska de värsta? Vad är bäst tro?

• Anonym (Hjälp)

Citodon har jag ätit någon vecka i månaden i några år men aldrig kontinuerligt. Oxynorm och oxascand typ maxdos ständigt sen 6 veckor.. så de är inte så länge detta hållit på ändå. Har fixat utan oxascand i flera dagar men då tagit oxy eller citodon tillsammans med lergigan ist. Hur mkt dimor måste jag ta för att de ska hjälpa mot abstinens? Läste något om de o har de Hemma??

Är de bättre tro att ta någon oxy eller oxascand per dag o trappa ut? Aldrig tagit mer än maxdos av oxy men ibland tagit kanske 6 tabletter av oxascand per dag men oftast 4...

Just ju mår jag inte svindåligt men skakig och ångest går upp o ner.. är det ett bra tecken att de inte är hela tiden eller är de så de är ? Mådde sämre när jag vaknade.

Nej atarax ger inte så mkt men tänkte alltid nåt..

Ang smärtproblematiken så är de bara fåtal dagar per år jag har ont så behöver inge egentligen hålla på såhär..

• Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 12:44:37 följande:

Jag har alltid undra hur i hela friden människor ens kan få så mycket tabletter utskrivna under lång tid. Själv vågar man knappt ens be om hostmedicin en gång om året då man får misstänksamma blickar.

Jag har själv tänkt så innan och är riktigt förbannad nu hur de bara skrivit ut allt.. Jag har gått från ett par smärttillfällen per år till att de tror på att jag har ont hela tiden och de försöker inte ens göra något åt problemet bara skriver ut mer o mer.. nu är jag fast... Hoppas jag kan ta mig ur detta innan de blir värre..
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 12:59:33 följande:

Jag åt oxy och citodon som karameller i nån månad i väntan på operation för ett år sedan. Min läkare sa att jag absolut inte skulle sluta från en dag till en annan när jag sedan inte behövde dem. Så jag trappade ur lite lagom under två veckors tid.

Kan du skriva hur din uttrappning såg ut? Åt du maxdos ?
  • Anonym (Hjälp)
    Queennr1 skrev 2017-11-19 12:59:33 följande:

Jag åt oxy och citodon som karameller i nån månad i väntan på operation för ett år sedan. Min läkare sa att jag absolut inte skulle sluta från en dag till en annan när jag sedan inte behövde dem. Så jag trappade ur lite lagom under två veckors tid.

Kan du skriva hur din uttrappning såg ut? Åt du maxdos ?
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-19 13:08:20 följande:

Men hur länge totalt OCH varaktigt?

Är det bara sex veckor, så klarar du detta rätt snabbt och inte speciellt djup abstinens.

Dimor säger en del hjälper, i alla fall mot diarrén, men även abstinens ibland.

Dimor är även den en opioid, men har stora svårigheter att ta sig över blod och hjärnbarriären.

Och är därför receptfri.

Har du såpass tillfällig smärtproblematik, så behåll dina tabletter och sen BARA behovs ta dom när du väl är avgiftad.

Sen om det visar sig du inte klarar av att hantera dom då heller, så får du ta dig en funderare i framtiden i hur du vill ha det.

Men gå med för svår smärta är inte bra för en heller.

Ja som helt varaktigt är det 6 veckor... innan dess lite varannan dag i kanske 3 veckor till .

Är de bättre att ta typ 1 oxy eller någon oxascand? Än att helt sluta tvärt. ?

Hur många dimor ska man ta för att få hjälp mot typ de skakiga ? Om de hjälper mot de .. ?

Vet du varför man får diarré?
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-19 13:16:01 följande:

Hur mycket tabletter har du kvar?

Undrar så man vet om det finns någon tidspress eller om man kan ta det mer lugnt.

Hur länge TOTALT har du tagit dessa mediciner, och på vilken ungefärlig nivå under denna tid?

Och det är den varaktiga konsumtionen jag är ute efter, inte spridda med dagar emellan.

Jag har typ 8 tabletter oxy bara kvar. Men citodon har jag typ 40... Har också några spasmofen ser jag ifall de kan hjälpa? Oxascand 10-15 st typ.. och sömntabletter ca 25.. Kan säkerligen få mer utskrivit i värsta fall iaf av citodon o oxy. Kommer inte få mer oxascand dock.. de var läkaren tydlig med?

6 veckor är de som jag tagit dagligen maxdos av antigen oxy eller citodon. Jag förmodar att de är dessa som jag har mest abstinens från..
  • Anonym (Hjälp)
    klyban skrev 2017-11-19 13:48:53 följande:

LoL, jag missat att du har en benzo med.

Jag skulle valt opioiden att trappa ut först, bör inte ta speciellt många dagar med en såpass kort konsumtion.

Benzon hjälper dig då med sömn.

Sen när abstinensen gått över där, bör som sagt vad inte handla om över 5 dagar, troligtvis mer 2 dagar max.

Benzon kan du nog helt sluta med efter detta, då jag tror inte uttappning krävs ens.

Men benzo är en medicin du ska vara extremt vaksam på, då den har en jävla förmåga att sätta en i skiten.

Och stoppa snart är och föredra, för benzo säger man ger 1 månads abstinens för var år man använder dom.

Och om du är osäker på om du detta med abstinens, så titta på youtube och kolla upp benzo withdrawal.

Du kommer bli rädd.

Men använder man dom kanske 1 gång i veckan eller mer sällan, så har man inget och oroa sig för.

Det är först vid varaktig konsumtion dessa problem startar upp efter ett tag.

Annars titta på Hether Ashton som är/var professor på benzo och har scheman som man kan använda, oxacand är med där.

Då om du får abstinens av dessa, men jag tror inte detta, så återstår och se.

Du får diarré eller en lätt sådan, för dessa tabletter gör magen hård, kan inte processen bakom detta med det är en biverkning av opiater och opioider.

Det är inte så allvarligt som det låter, men krävs ett par toa besök om det uppstår.

Jag är så tacksam för din hjälp. Skäms för att berätta detta för någon. Märkligt att man man inte mörkt ett skvatt att jag varit hög som ett hus hela dagarna.

Jag blev tvungen att ta en oxy nu för de blev för jobbigt. Helt skakig. Nu är det iaf överkomligt och jag kan tänka klart. Men tänker att jag ska försöka att inte ta nå benzo alls om de räcker såhär? Och istället kanske ta sömntablett när jag lägger mig? Eller är zolpidem/stilnoct benzo? Vad tror du om det?

Lerigigan gör mig väldigt trött efter ett par timmar så tänker jag kan ha de sista dagarna för sömn...
Svar på tråden Tablett missbruk hjälp