• Murvelns

På gränsen att sjukskriva mig pga kollega

Hej!
    Har en kollega som jag träffar väldigt sällan då vi arbetar på olika enheter men ibland händer det att vi ses och arbetar ett pass ihop.
    Av någon anledning har hon plötsligt börjat behandla mig som luft.
    Hon ger mig "the silent treatment" när vi ses dvs jag finns inte.
    Hon pratar högt och ljudligt och skrattar med alla andra men sitter vi t.ex runt ett bord hoppar hon över att se eller tilltala mig.
    Ses vi korridoren tittar hon bort och hälsar på personen bakom eller framför mig.
    I vårt arbete måste vi samarbeta och imorgon ska vi alltså träffas för att jobba.
    Vi är 4 st som jobbar ihop.
    Jag vet liksom inte hur jag ska bete mig :(
    En del säger att man ska konfrontera, en del att jag ska fortsätta vara trevlig och andra att jag ska bete mig likadant.
    Är oerhört konflikträdd så alternativet att sjukskriva mig känns som en flyktväg samtidigt som jag innerst inne vet att jag bör gå och ta tag i detta.
    Hur gör man?
    Hur hade ni gjort?

Kramar från en ledsen :(

• Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega
  • zoolook1
    Murvelns skrev 2017-06-09 10:42:51 följande:
    Kan inte minnas att problemet är att hon inte skrattat åt mina skämt :)
    "Hon pratar högt och ljudligt och skrattar med alla andra"
  • Murvelns
    Mirja von Beau skrev 2017-06-09 10:28:48 följande:

Har du någonsin resonerat kring att du inte är det heart of the matter på jobbet? Har du någonsin resonerat kring att personen kanske har någon diagnos?

Hon är i konflikt med MÅNGA även utanför arbetet så hon har helt klart ett speciellt sätt!
  • molly50
    Murvelns skrev 2017-06-09 10:46:51 följande:
    Hon är i konflikt med MÅNGA även utanför arbetet så hon har helt klart ett speciellt sätt!
    Då kan du i alla fall tänka att problemet ligger hos henne och inte hos dig.
    Carpe Diem
  • Murvelns
    molly50 skrev 2017-06-09 10:50:32 följande:

Då kan du i alla fall tänka att problemet ligger hos henne och inte hos dig.

Det är sant!
  • Mirja von Beau
    Murvelns skrev 2017-06-09 10:45:03 följande:
    Lugn och fin nu för dina skattepengar har inte betalat dagen igår för jag gick till jobbbet.

Att jag skev här var för att få goda råd och kanske nya tankebanor.

Det är väl det ett forum är till för?
    Brukar du bete dig lika spydigt på jobbet? Läs om läs rätt.
  • Murvelns

Tack för alla fina svar!

Arbetspasset är avklarat och förmodligen ses vi inte mer.

Jag har fått en fast tjänst i en annan kommun och hon går i pension om ett år.

Önskar alla en fin sommar ????

• Murvelns

Tack för alla fina svar!

Önskar alla en fin sommar ????

[quote=77742760][quote-nick]Murvelns skrev 2017-06-09 11:07:48 följande:[/quote-nick]Tack för alla fina svar!

Önskar alla en fin sommar :)

• Palestrina
    Mirja von Beau skrev 2017-06-09 10:59:31 följande:
    Brukar du bete dig lika spydigt på jobbet? Läs om läs rätt.
    Jag tycker att det är du som beter dig spydigt i den här tråden.
  • Murvelns
    Palestrina skrev 2017-06-11 12:54:31 följande:

Ja så kände jag också.

Jag är i alla fall glad för dom fina svar jag fick från majoriteten :)
  • Maria 434
    Murvelns skrev 2017-06-11 14:37:34 följande:

Ja så kände jag också.

Jag är i alla fall glad för dom fina svar jag fick från majoriteten :)

Det är hon som har problemet inte du! Du har inte gjort nåt fel, det är hon som har felet.

Ta inte åt dig, det finns på många arbetsplatser en person som med sin negativa energi förstör för alla andra. Fokusera på det positiva!
  • Mirja von Beau
    Palestrina skrev 2017-06-11 12:54:31 följande:
    Det var ju synd att du upplevt mig så här, men ändå tycker jag inte att det kan vara problemets lösning att stanna hemma och sjukskriva sig pga någon jobbig kollega. Och ja, även med tanke på skattebetalarna.
  • Palestrina
    Mirja von Beau skrev 2017-06-12 09:48:49 följande:
    Det var ju synd att du upplevt mig så här, men ändå tycker jag inte att det kan vara problemets lösning att stanna hemma och sjukskriva sig pga någon jobbig kollega. Och ja, även med tanke på skattebetalarna.
    Det är inte problemets lösning, men din ton har inte varit stöttande utan väldigt spydig. Inte bara mot ts utan även andra skribenter som har föreslagit fullt rimliga saker som att prata med chefen, som ytterst är den med arbetsmiljöansvar. Att människor fryser ut varandra på arbetsplatsen måste betraktas som ett arbetsmiljöproblem. Om du blir utsatt för det har du också rätt att söka hjälp från andra.
  • Mirja von Beau
    Palestrina skrev 2017-06-12 09:52:54 följande:
    Det är inte problemets lösning, men din ton har inte varit stöttande utan väldigt spydig. Inte bara mot ts utan även andra skribenter som har föreslagit fullt rimliga saker som att prata med chefen, som ytterst är den med arbetsmiljöansvar. Att människor fryser ut varandra på arbetsplatsen måste betraktas som ett arbetsmiljöproblem. Om du blir utsatt för det har du också rätt att söka hjälp från andra.
    Det är ju bara bra att du engagerar dig så mycket i någons tråd, men jag tror ts är vuxen nog att svara själv i sin tråd utan någon självutnämnd försvarsadvokat.

Tillbaka till ämnet. Även jag har hänvisat ts att reda ut problemet för så ska man inte ha det på jobbet.

Å andra sidan har väl var och en av oss i sitt yrkesliv träffat på någon eller något som man känner sig obekväm med. Det kallas det reala livet.
    Det kan handlar om otrevliga arbetskamrater, obekväma jobbuppgifter, övertimmar...hän till mobbning, men alla dessa problem löser sig väl knappast genom att undvika dem genom sjukskrivning.

Vet du hur många personer skulle vara sjukskrivna då var och varenda dag? Ibland är det bara att ta itu med sina problem istället för att välja den enkla vägen. Det är bara så människan kan växa. 
  • Palestrina
    Mirja von Beau skrev 2017-06-12 10:33:05 följande:
    Det är ju bara bra att du engagerar dig så mycket i någons tråd, men jag tror ts är vuxen nog att svara själv i sin tråd utan någon självutnämnd försvarsadvokat.

Tillbaka till ämnet. Även jag har hänvisat ts att reda ut problemet för så ska man inte ha det på jobbet.

Å andra sidan har väl var och en av oss i sitt yrkesliv träffat på någon eller något som man känner sig obekväm med. Det kallas det reala livet.
    Det kan handlar om otrevliga arbetskamrater, obekväma jobbuppgifter, övertimmar...hän till mobbning, men alla dessa problem löser sig väl knappast genom att undvika dem genom sjukskrivning.

Vet du hur många personer skulle vara sjukskrivna då var och varenda dag? Ibland är det bara att ta itu med sina problem istället för att välja den enkla vägen. Det är bara så människan kan växa. 
    Istället för att ta till dig kan du förstås välja att ta åt dig och försvara dig och försöka driva frågan längre, det är också en rimlig reaktion, men jag ser inte att du har kommit med ett enda konstruktivt förslag till ts. Jag är dock nöjd med att ha sagt min mening till dig, och att ts upplever att hen fått den hjälp hen behöver. Lycka till i framtiden! 
  • Mirja von Beau
    Palestrina skrev 2017-06-12 11:01:57 följande:
    Istället för att ta till dig kan du förstås välja att ta åt dig och försvara dig och försöka driva frågan längre, det är också en rimlig reaktion, men jag ser inte att du har kommit med ett enda konstruktivt förslag till ts. Jag är dock nöjd med att ha sagt min mening till dig, och att ts upplever att hen fått den hjälp hen behöver. Lycka till i framtiden! 
    Wow!!!
  • Mirja von Beau

Narciss much? Vad bra att du kunde säga din mening till mig, ännu bättre skulle det va att läsa andras meningar? Vad är det i ditt skrivande som jag skulle ta åt mig?

Du är tydligen ute efter att ta över tråden, vilket du tydligen lyckats med. Men för att kunna svara adekvat krävs det att läsa någon annans uppfattning. Inte svårare än så.

Inte någon chef bryr sig om arbetsmiljölagen, enbart för att någon arbetstagare känner sig ignorerad än så länge det inte påverkar jobbet.

Det finns många olika anledningar varför folk beter sig som de gör. Även på jobbet. Jag har 2 gånger hamnat i ts situation när jag var ung. Den första hade asperger och den andra kollegan precis missat sin son i suicid. Och varenda gång trodde jag att det var jag som gjort fel.

Läs och lära, lille palestrina som vet så mycket om andra.

• molly50
    Mirja von Beau skrev 2017-06-12 10:33:05 följande:

Fast TS har väl inte skrivit att h*n SKA sjukskriva sig utan att h*n känner sig på gränsen till att vilja göra det.
    En viss skillnad.
    Så jag tycker inte man behöver haka upp sig så mycket på just det.
    Dessutom så verkar det ju ha ordnat upp sig för TS och problemet verkar ligga hos kollegan.
    Så det känns ju som att problemet är mer eller mindre löst.
    Jag har gett förslaget att prata med kollegan själv eller med chefen.
    Ska TS prata med chefen så ska det väl vara för att inte fler ska råka ut för samma sak som TS.
    Om det inte redan skett.
    Carpe Diem
  • André75

Dom som behandlar kollegorna som luft, ignorerar eller fryser ut sina kollegor bär på skulden och grundproblemet, dock så har kollegorna som känner av ?stämningar? eller blir utsatt för detta också ett ansvar att göra något åt saken. Håller med Freja om att man måste komma till insikt över att alla inte gillar alla och att man måste förlika sig med detta.

De som uttövar dessa härskartekniker är narcissister och andra personlighetsrubbade enligt egen erfarenhet.

Att påtala för den som agerar fel att man blir ledsen funkar inte, då dom känner att dom växer och man ger dom för stor makt i relationen. Bättre att uppträda hyggligt och korrekt i allmänhet, göra sitt jobb så bra man kan, men att markera när det sker övertramp och visa att detta betéende inte är accepterat men att sedan gå vidare. Sedan kan man höra sig för med kollegorna om hur dessa uppfattar individen i fråga. Här kan man få reda på bakomliggande orsaker och ifall det finns något man bör veta om personen i fråga.

Är det rent elaka påhopp och om man i inte klarar att ta upp saken ifråga med vederbörande så är det en fråga för skyddsombudet, fackförbundet eller Chefen. Om mobbaren är skyddsombudet eller Chefen och ingen annan tycker likadant som än själv på arbetsplatsen så gör man nog bäst i att byta jobb för att överleva på sikt. Att se till att omge sig med människor som ger energi och att sysselsätta sig på fritiden med energigivande aktiviteter och att hjälpa till i en föreningsverksamhet för att stärka sin självkänsla kan vara kanon.

Att sätta på sig offerkoftan är inte klädsamt till skillnad ifrån att agera konstruktivt och långsiktigt för sitt eget och andras välbefinnande.

Kram/ Axel.

• Mini700

Så kränkande. Prata med HR-person eller skyddsombud. 

arbetsgivaren måste se till att beteendet upphör 

Svar på tråden På gränsen att sjukskriva mig pga kollega