• Nutnut

Vegetariska recept

Funderar på att bli vardags vegetarian och bara laga och äta vegetariskt på vardagar.

Har ingen erfarenhet från detta alls och behöver därför inspiration och tips för att lyckas.

Så kom med massa tips här, på era godaste (och enklaste) vego-recept. Dock ej typ soja-korvar och andra kött-härmande produkter. Äter hellre bönor och linser och sånt som inte försöker härma kött. Har svårt för det av någon anledning.

Sen undrar jag även om man kan ge samma mat till sonen som är 1,5 eller om man bör addera kött till hans mat? Han gillar det mesta.

Tack tack :)

• Svar på tråden Vegetariska recept
  • norrlandsflicka

lagaindiskmat.se/kikartsgryta-med-kanel-kardemumma-och-yoghurt-kabli-chana/

www.vardag.nu/afrikansk-linsgryta-curry-banan/

www.arla.se/recept/vegetarisk-lasagne/

De recepten brukar vi äta bland annat. Brukar googla när jag vill ha inspiration och prova nåt nytt recept.

Om du har en allsidig vegetarisk kost kan sonen äta också.

Mitt enklaste recept är böngryta påmkidneybönor.

Koka en burk krossad tomat med frysen hackad spenat (5-7 st) tills spenaten smällt.

Tillsätt en burk kidneybönor och ett paket vispgrädde/ matlagningsgrädde. Jag bruka krydda med allkrydda, men går ju krydda med annat också. Låt puttra en stund så kidneybönorna blir varma. Servera med t.ex. Couscous eller ris.

Med couscous till är det vår snabbmat. Färdigt på mindre än 10 minuter.

• MadHatter

Vad tycker du om?

En favorit för mig är dhal - indisk linsgryta, ica har ett recept som är bra om du googlar (det är en gul skål med grytan och två nedstuckna brödbitar på bilden så vet du att det är rätt recept). Jag äter naanbröd, yoghurt och chutney till.

Grönsaksgratänger är också gott och enkelt, tex med broccoli/blomkål som bas och en ostsås på - till det hsr jag potatismos.

Eller med aubergine/squash med tomatsås (istället för ostsås), till det är det gott med kokt potatis eller ris

Potatis/rotfruktsgratäng äter jag som huvudrätt med en sallad till. (En lite lyxigare brukar det bli)

Olika sorters biffar kan man också göra - tex på bönor. Glr man på sojaböbor får man fullvärdigt protein. Finns många olika recept om man googlar. Jag brukar bara mixa bönor med kryddor och rillsätta lite mjöl (man kan ju ha i ett ägg också om man vill). Följee alltså inget recept.

Andra biffar man kan göra är på rödbetor, broccoli ellee morot. Rödbetsbiffar är en av mina favoriter (det jobbiga är att koka rödbetorna), till dem är det gott med fetaostsås (och sallad/potatis vad man nu gillar)

Nåt som går snabbt är ju att göra wok på ett färdigt paket wokgrönsaker från frysen. Jag har i gröna frysta sojabönor för proteinet och äter med ris och sötsur sås. Jag kryddar min wok med en särskild kryddblandning jag köpt på en kryddbutik men man kan ju prova sig fram.

Några tips i alla fall.

• Anonym (L)

Ost är mer proteinrikt än man tror så det är en bra grej.

Tortellinigratäng med ostsås och massa grönsaker som typ broccoli, selleri och morötter (ta vad du gillar).

Woka grönsaker med chili, ingefära, sesamolja och fisksås, servera med glasnudlar eller risnudlar. Om man vill kan man blanda i tofu.

Sallader. Inspireras av sallader på caféer, t ex sallad med getost och rödbetor, romansallad, frön, groddar osv.

Soppa, potatis och purjolökssoppa. Gott med en fralla med ost till.

Egna falafel med hummus och pitabröd. Myntasås och stark tomatsås till + grönsaker.

Avokadopasta.

Vegetarisk lasagne med t ex fetaost, spenat och tomatsås.

Fransk potatissallad med stekt halloumi.

Marinerade blandade bönor (finns färdig bönmix från zeta) med couscous, tomater, röd lök, mynta och kanske lite ost typ fetaost.

Ugnsbakade grönsaker (eller enbart rödbetor) med getost till. Mynta är gott till, i gräddfil.

Hemgjord pizza med valfritt pålägg

Finns hur mycket som helst om du kollar typ thailändsk och viatnamesisk mat, indisk mat och libanesisk mat. Mycket pastarätter också men det blir ju ganska ohälsosamt i längden :)

• Aniiee

Har suttit med receptprisräknaren idag och skrev in följande vegetariska recept:
    Marockansk morots- och bönsallad
    Harissa-ris med grönsaker och cashews
    Sötpotatissoppa med lime

Recepten återfinns på arla.se och kan enkelt göras helvegetariska med inte-mjölkprodukter och tofu istället för fetaost, om så önskas.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Gyllenkotlett

Kolla bloggen "jävligt gott".

Vi äter vegetariskt hemma och barnen får "vanlig" mat på förskolan.

Vi gillar: spenatpaj, ärtsoppa, linssoppa (röda) med broccoli och curry, kroppkakor med gröna linser, haloumi och lök, rotsakssoppa med linser, kikärts/haloumibiffar med potatismos, pannkakor, bananplättar, lasagne med spenat linsröra och créme fraish, grön ärtsoppa, spenatsoppa med ägghalvor, pastasallader, potatissallader mm.

• Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2017-01-15 00:38:47 följande:

Ost är mer proteinrikt än man tror så det är en bra grej.

Tortellinigratäng med ostsås och massa grönsaker som typ broccoli, selleri och morötter (ta vad du gillar).

Woka grönsaker med chili, ingefära, sesamolja och fisksås, servera med glasnudlar eller risnudlar. Om man vill kan man blanda i tofu.

Sallader. Inspireras av sallader på caféer, t ex sallad med getost och rödbetor, romansallad, frön, groddar osv.

Soppa, potatis och purjolökssoppa. Gott med en fralla med ost till.

Egna falafel med hummus och pitabröd. Myntasås och stark tomatsås till + grönsaker.

Avokadopasta.

Vegetarisk lasagne med t ex fetaost, spenat och tomatsås.

Fransk potatissallad med stekt halloumi.

Marinerade blandade bönor (finns färdig bönmix från zeta) med couscous, tomater, röd lök, mynta och kanske lite ost typ fetaost.

Ugnsbakade grönsaker (eller enbart rödbetor) med getost till. Mynta är gott till, i gräddfil.

Hemgjord pizza med valfritt pålägg

Finns hur mycket som helst om du kollar typ thailändsk och viatnamesisk mat, indisk mat och libanesisk mat. Mycket pastarätter också men det blir ju ganska ohälsosamt i längden :)

Så länge det är vegetarisk ost, vilket de flesta ostarna inte är. Du kanske visste om det, men alla gör inte det. Gäller även keso.
  • Solstråle0001
    Aniiee skrev 2017-01-15 00:48:16 följande:

Har suttit med receptprisräknaren idag och skrev in följande vegetariska recept:
    Marockansk morots- och bönsallad
    Harissa-ris med grönsaker och cashews
    Sötpotatissoppa med lime

Recepten återfinns på arla.se och kan enkelt göras helvegetariska med inte-mjölkprodukter och tofu istället för fetaost, om så önskas.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Fast ost är väl ändå vegetariskt? Det var väl inte veganrecept ts ville ha?

Står visserligen vego-recept men du skriver att du ska äta vegetariskt... Hur menat TS?
  • Aniiee
    Solstråle0001 skrev 2017-01-15 21:17:56 följande:

Står visserligen vego-recept men du skriver att du ska äta vegetariskt... Hur menat TS?
    Därom tvistar de lärde..... Så jag bara påpekar just in case. En del (säger inte  någon i den här tråden) är ju rätt handikappade i köket och förstår inte ens att de kan ta Norrmejeriers smör om det står Valio Smör i recepten.....
  • Anonym (M)

Ost innehåller löpe, som tas från kalvmagar. Så nej, ost är inte vegetariskt. Dock finns det en del ostar med vegetarisk löpe, nej det är fortfarande rätt ovanligt.
  • MrsPJ

Jag gjorde en jättegod linsgratäng idag som var enkel att göra, tar lite tid att hacka grönsakerna men sen sköter den sig själv i ugnen. 

3 normalstora morötter
    2 normalstora palsternackor
    2 buljongtärningar
    1 smal zucchini eller en halv tjockare
    1 röd paprika
    10-15 cm purjolök
    250 g keso
    2 dl matlagninsgrädde
    curry
    finmalen koriander
    timjan eller nån ört man gillar
    riven ost
    2 pkt gröna linser (såna där man inte behöver koka själv alltså)
    eller om man vill blanda röda o gröna 
    Gul lök typ 2-3 st

Hacka morot och palsternacka i småbitar och koka i typ 7 minuter i buljong
    Hacka paprika och zucchini och purjo i lika små bitar och fräs lite i en stekpanna
    Dela lökarna på hälften och separera lagren, lägg dem i en ugnsform så de täcker
    Blanda ihop allt med linserna, kryddorna, keson och matlagningsgrädden
    Sen är det bara att fylla lökarna och hälla över resten så det täcker och riva på ost så mycket man vill ha, 25 min på 225 grader

Jag hade potatisgratäng till, Pekas för den är så jävla god. Men annars kan man ju ha vanlig potatis eller äta gratängen som den är med sallad eller whatever. 
    Gillar man inte curry och/eller koriander så är det ju bara att krydda med vad man vill. 

• Anonym (veg)
    Anonym (M) skrev 2017-01-15 22:30:24 följande:
    Ost innehåller löpe, som tas från kalvmagar. Så nej, ost är inte vegetariskt. Dock finns det en del ostar med vegetarisk löpe, nej det är fortfarande rätt ovanligt.
    Nja, det är ganska vanligt numera faktisk...

(Sen är ost inte "helvegetariskt" ändå, och livsmedel innehållande ost får inte märkas/saluföras som vegetariska utan prefixet lakto, även om de flesta i dagligt tal menar lakto-ovo-vegetariskt)
  • Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2017-01-15 19:12:50 följande:

Så länge det är vegetarisk ost, vilket de flesta ostarna inte är. Du kanske visste om det, men alla gör inte det. Gäller även keso.

Jodå det vet jag men de flesta menar lakto-ovo veg när de skriver att de ska äta vegetariskt. Även om det egentligen på riktigt innebär att man inte äter något från djurriket. Om man inte äter något från djur eller använder något från djur brukar man kalla sig vegan. Så därför tipsar jag om vanlig ost, eftersom Ts inte bad om veganska recept.
  • Aniiee
    "Rätt ovanligt" och Arla har 17 (både Billinge och Hushålls, bla), Falbygdens har 26, Fontana har nästan uteslutande vegetabiliskt löpe i sina ostar, Garant har 4, Ica har 10, Valio har en och Zeta har ett gäng. 

Både hårdostar, mögelostar och färskostar. Så, nä, jag kan inte hålla med om att det är "rätt ovanligt" längre.

En tumregel är att kolla om det står "ystenzym" eller "löpe" på innehållsförteckningen. Står det ystenzym så är det en ost att kolla upp för det kan vara vegetabiliskt löpe, eftersom man inte får skriva "vegetabiliskt löpe" på innehållförteckningen.
  • Anonym (L)

All ost innehåller inte löpe och nej det är ej ovanligt.
  • Anonym (veg)

Keso innehåller för övrigt inte heller löpe numera.

• Palestrina

Jag har via diskussioner här på familjeliv fått lära mig att kostmässigt är vegan och vegetarian egentligen samma sak, dvs ingen animalisk föda. Veganer tar hela det ideologiska konceptet ett steg längre och undviker animaliska produkter över huvud taget i livet.

I praktiken äter dock många som kallar sig vegetarianer även mjölkprodukter och ägg, dvs de är i själva verket lakto-ovo-vegetarianer.

Fast jag tror att man tryggt kan utgå från att en trådstartare som tänker bli vardagsvegetarian och fortsätta äta kött på helgen inte bryr sig om att det finns ost i den vegetariska maten.
  • daystyle

Jag kan tipsa om en jättegod vegetarisk variant av korv stroganoff, men med halloumi!

4 PORTIONER
     400 g halloumi
     1 msk olja
     1 st gul lök, hackad
     1 vitlöksklyfta, finhackad
     1 msk tomatpuré
     1 msk fransk senap
     400 g krossade tomater med örter
     1 dl vatten
     1 dl grädde
     salt och peppar
    TILL SERVERING
     3 dl ris
     70 g salladsmix

Gör så här
    1

Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. Skär halloumin i strimlor. Hetta upp olja i en stekpanna och bryn halloumin hastigt runt om. 

2

Tillsätt lök, vitlök och tomatpuré. Stek under omrörning någon minut. Akta så inte osten smälter.

3

Tillsätt senap, krossade tomater, vatten och grädde. Låt sjuda ca 5 min. Smaka av med salt och peppar.

4

Servera stroganoffen med ris och sallad.

Hudvård på nätet daystyle.se/
  • Anonym (Ester)

Du kan ju kika på bloggen Green Kitchen Stories om du vill ha inspiration. Har ofta fina bilder och recepten är bra.

Svar på tråden Vegetariska recept