Ny i denna tråd och vet inte ens om du TS själv är speciellt aktivt läsande, men ville kommentera ändå.Undrar bara lite om du läst på om ADHD, vad det innebär, hur det är att leva med det och hur man kan underlätta i vardagen?Jag är kvinna. Har diagnosen ADHD. Har ett förhållande sedan 4 år tillbaka.
Att ha ADHD gör inte så det är okej att göra vad som helst, MEN, det är en förklaring på varför man gör vissa saker.
Att säga att alla har adhd-aspekten mer eller mindre är förminskande.
En person får inte en adhd-diagnos förrän man har ett antal symptom i den grad att de ger problem i vardagen. Alltså gör det svårt att utföra sysslor som andra har lätt för sig. Det handlar inte heller om att man är lat och slarvig med flit, det handlar om att ens hjärna inte riktigt klarar av det på samma sätt.
Jag håller helt med att folk är helt olika. Däremot finns det saker man behöver förstå hos oss med adhd. Visst har alla problem med saker i livet och alla kan ha svårt för saker och det är inte okej att bete sig hur som helst oavsett diagnos, men för att ens få en chans att bättra sig när man lever med problem som vi med adhd gör gäller det att man blir påläst, stöttar och hjälper till.
Jag förstår dock att det är svårt att göra något när din fru inte hjälper till och vägrar inse att något är fel, men jag tycker ändå att det inte direkt gör så du har rätt till att skriva hur som helst om adhd. Hon har ju inte ens någon diagnos så du kan inte börja dra några slutsatser om det.
Alla är olika, för vissa människor går det att hantera saker lättare än för andra. Därför behöver varje individ få kraven från personerna i sin omgivning anpassade.
Jag tycker verkligen din fru bör söka hjälp och inte bara för att det blir en krock i ert förhållande. Om hon nu skulle ha adhd finns det otroligt mycket tips och hjälp på hur man kan lära sig leva med det och underlätta för sig själv i vardagen. Men det kommer även innebära att du måste stötta och ha tålamod på vägen.
Har du provat att prata med henne när hon är tex glad eller på bättre humör och du tror du kan prata lugnt med henne?
Försök även formulera dig på ett sätt som inte tvingar henne till något eller som tas som kritik. Man har lätt att känna sig attackerad ofta och impulserna är väldigt svåra att hantera. Har man adhd behöver man oftast rätt mycket beröm. Man är bra på att misslyckas och vara slarvig, glömma saker och ha koll på saker. Otroligt vanligt att vi med adhd misslyckas bra mycket oftare än människor utan adhd, (samtidigt som man även kan lyckas väldigt bra när man väl är riktigt intresserad av något.)
Då blir det ofta att folk runt omkring en blir irriterade, även om det egentligen inte leder någon vart. För den där irriterade kommentaren om hur man glömt göra det där man skulle göra, kommer inte göra så man minns det bättre till nästa gång.
Att tex. uppmuntra och peppa de positiva sakerna gör det mer värt det och att ge en besviken blick räcker bra som 'straff' över det man missat att göra. Man känner sig redan dålig och glömsk nog när man glömt göra saker det kan jag garantera.
Jag hoppas ni lyckas reda ut det. Om hon verkligen inte vill samarbeta tycker jag det är otroligt dåligt av henne. Om hon nu har adhd så skulle hon verkligen kunna få sig en ordentlig livsomställning om hon sökte hjälp, gjorde en utredning och fick en diagnos. Mycket lättare att söka runt efter hjälp när man har en diagnos att söka runt på tex.
Det är ju klart hon inte ska slippa göra vardagliga saker och att det inte borde gå ut över dig, hon ska ju inte slippa undan för att du tänker ''men hon har väl adhd det är därför''. Att ha adhd är ju något som gör väldigt många saker svårare, men man måste ha viljan, medvetenheten, se sina misstag/svagheter och motivationen att göra det bättre. Om en person har allt det, toppen, det går att göra det mindre jobbigt att leva med adhd. Det kan även vara väldigt kul. Men det handlar rätt mycket om olika individer, hur omgivningen ser ut och hur medveten man är om sig själv och hur bra man är på att acceptera problem ist för att förneka dem.
Anonym (Medelålders man) skrev 2017-01-08 19:42:22 följande:
Samtidigt vänder jag mig lite emot att bortförklara med att personen har ADHD, men som sagt bara lite. Alla har ADHD-aspekten mer eller mindre. Bara för att en person Nisse är över gränsen och hans bror Peller är nära gränsen, men inte över så kan jag inte helt köpa Nisses handlingar med att han har ADHD, medans Pelle inte har något att skylla på. Folk är olika helt enkelt. Samma gäller givetvis med vissa andra funktionsnedsättningar, som t.ex. autism.
Anonym (Medelålders man) skrev 2017-01-16 14:35:37 följande:
Tro mig, jag försöker inte förminska ADHD bara för att jag beskrev vad en diagnos innebär.