Inlägg från: Anonym (ADHD-kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ADHD-kvinna)

Min fru är extremt extrem

Anonym (Medelålders man) skrev 2016-12-28 07:42:25 följande:

Återigen, tack för era svar.

Saker som är bökiga är:

1. Hon kickar igång grejer som förväntas att man gör något mer med. T.ex. Kan hon låna 20 böcker på biblioteket men skippar fullständigt att lämna tillbaka dom. Hon kan köpa 3 klädesplagg med en plan att fundera och sedan lämna tillbaka 2 av dom. Problemet är att hon har inte insikten att hon i praktiken aldrig kommer att ta sig i kragen och lämna tillbaka dom. Osv

2. Lite som 1. Hon plockar ALDRIG undan efter sig.

3. Inkonsistens: Hon kan tokskälla ut mig för någon bagatell som på intet sätt är diskuterad tidigare för att sedan göra samma sak fast i mycket större omfattning.

4. Jag blir ofta beskylld i olika sammanhang för att ta över saker och ting. Hon tycker inte att hon har fått vara med. Av olika anledningar är påståendena rejält sjuka. T.ex. försäkringskassan och räkningar gör jag alltid. Jag har vid flera tillfällen försökt att få med henne på tåget. Jag har berättat hur man kommer in, koder etc men blir ständigt beskylld för att jag försöker dölja något. Det finns en drös andra exempel. Gemensamt är ofta att hon först tvärvägrar att göra något för att sedan hävda att jag har stäng henne ute.

5. Strutsen: När något vikitigt men potentiellt jobbigt brev kommer så öppnar hon det inte och jag får inte göra det heller. Hon har två just nu som kommer att bli för sent öppnade om jag inte ligger på om dom med konstant etterregn över mig som följd.

6. Hon vill att jag ska sköta allt snack utåt då hon tycker att det är jobbigt. Problemet är att jag ska hålla en ok fasad utåt men det är hopplöst när hon plötsligt och ofta drar i någon nödbroms av någon skum anledning.

7. Ibland blir barnen bjudna på kalas. Det ska alltid jag hålla i. Problemet är om hon får ett sms el mail om det. Då märker aldrig jag det varpå vi inte ens svarar bu el bä.

Jag kan fortsätta att skriva rätt länge även om många saker är varianter av varandra.

Min fru är bra på att städa men gör det väldigt sällan.

Du - det där kan hon inte ens skylla på ADHD! Jag har alltid hållit i det mesta runt mitt hem och mina barn, mer än vad deras pappa har gjort. ADHD är inget att skylla på. Man kan generellt ändå städa, plocka undan, osv. 

nr 1.  kan jag förstå någorlunda. Det gör min dotter också - det där med kläderna. Fast, hon lämnar tillbaka dem också.  Själv kan jag börja med något byggprojekt som jag sedan inte klarar av och som min man får göra klart. Men det är då sånt som han annars hade gjort helt själv, och jag ser till att det inte blir sånt ofta. Kanske nån gång om året. 

2. Hon är vuxen, hon borde kunna det. Ingen ursäkt. 

3. Fördjävligt. Det går bara inte.

4. Det kan hända mig också ibland. Först orkar jag inte delta och sen känner jag mig utanför. Grejen är att hon då borde inse åtminstone att det inte är ditt fel. 

5. Det går inte alls. Hon är vuxen människa.

6. Hon måste träna på att stå för sina grejer själv. Du bör inte sköta den rollen om hon gör så.

7. Vanlig ADHD-oreda, men hon måste förstås ta mer ansvar där. Hon bör sköta kalaset. Du kan ju hjälpa till med det praktiska om det behövs. 
  • Anonym (ADHD-kvinna)
    Anonym (vghytg) skrev 2017-01-16 06:58:54 följande:

Saker som är bökiga är:

1. Hon kickar igång grejer som förväntas att man gör något mer med. T.ex. Kan hon låna 20 böcker på biblioteket men skippar fullständigt att lämna tillbaka dom. Hon kan köpa 3 klädesplagg med en plan att fundera och sedan lämna tillbaka 2 av dom. Problemet är att hon har inte insikten att hon i praktiken aldrig kommer att ta sig i kragen och lämna tillbaka dom. Osv
    Föreslå att hon sätter larm på tfn så att hon slipper komma ihåg i huvudet när de ska tillbaka. Om inte det hjälper så kräv separat ekonomi så drabbar kostnaden bara henne.

2. Lite som 1. Hon plockar ALDRIG undan efter sig.

Föreslå att ni båda tar tio min, en kvart var kväll och tar undan era egna saker och lägger dem på rätt plats. Om hon vägrar eller det inte fungerar så skaffa en låda, korg eller liknande där du dumpar alla hennes saker. 

3. Inkonsistens: Hon kan tokskälla ut mig för någon bagatell som på intet sätt är diskuterad tidigare för att sedan göra samma sak fast i mycket större omfattning.

Vägra ta skiten, vägra lyssna när hon är otidig och/eller fråga henne när hon gör samma sak varför det är mer ok att HON gör det än du? (Om hon verkligen har en diagnos som gör att hon på något sätt inte förstår så är detta dock elakt)

4. Jag blir ofta beskylld i olika sammanhang för att ta över saker och ting. Hon tycker inte att hon har fått vara med. Av olika anledningar är påståendena rejält sjuka. T.ex. försäkringskassan och räkningar gör jag alltid. Jag har vid flera tillfällen försökt att få med henne på tåget. Jag har berättat hur man kommer in, koder etc men blir ständigt beskylld för att jag försöker dölja något. Det finns en drös andra exempel. Gemensamt är ofta att hon först tvärvägrar att göra något för att sedan hävda att jag har stäng henne ute.
    Samma som ovan, vägra ta skiten. Spela in när du försöker få henne att vara med, spela upp det när hon anklagar dig för att stänga henne ute. Låter som om hon kan ha en rad olika diagnoser faktiskt...

5. Strutsen: När något vikitigt men potentiellt jobbigt brev kommer så öppnar hon det inte och jag får inte göra det heller. Hon har två just nu som kommer att bli för sent öppnade om jag inte ligger på om dom med konstant etterregn över mig som följd.
    Samma som ovan, vägra ta skiten. Spela in när du försöker få henne att att öppna, spela upp när hon försöker regna etter över dig.

6. Hon vill att jag ska sköta allt snack utåt då hon tycker att det är jobbigt. Problemet är att jag ska hålla en ok fasad utåt men det är hopplöst när hon plötsligt och ofta drar i någon nödbroms av någon skum anledning.

7. Ibland blir barnen bjudna på kalas. Det ska alltid jag hålla i. Problemet är om hon får ett sms el mail om det. Då märker aldrig jag det varpå vi inte ens svarar bu el bä. Be barnens kamraters föräldrar att kontakta dig istället.

Generellt bra röd men när det gäller punkt 4 så tror jag nog att hon vet att det inte är så. Hon orkade inte då, hon ville vara med egentligen. Nu är hon ledsen att hon inte var med. Ingens fel, men jobbigt för henne. 

Även punkt 5 - det handlar ju inte om att hon inte vet. 
  • Anonym (ADHD-kvinna)

TS:  Hon borde utredas för ADHD. Hon kan få medicin OCH bra strategier.

Svar på tråden Min fru är extremt extrem