• Anonym (Hjälp!)

Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös

Nu behöver jag familjelivs samlade klokskap och gärna någon solskenshistoria så vi orkar vidare.

Min dotter går i första klass nu och har gått med sin klass sedan förskoleklass.
    Men hon kommer inte in bland tjejerna i klassen, och känner sig så utanför. Det är aldrig någon som frågat om hon vill vara med och leka eller om hon vill följa med dem hem efter skolan. Hon har hängt en del med killarna istället, men det börjar bli så väldigt uppdelat nu så där får hon inte heller vara med riktigt längre.

Vi har sen första stund kämpat och mailat och ringt och frågat och bjudit hem klasskompisar, och tre stycken har varit hemma hos oss men de har aldrig frågat tillbaka. Min dotter har sedan förskoleklassen klagat på att alla andra har vänner utom hon. Att alla andra har jättemånga kompisar men ingen vill vara med henne.

Det har gått så långt nu att hon har mardrömmar varje kväll innan hon skall sova och hon har ont i magen och huvudet jämt. Vår glada spralliga tjej har försvunnit och hon säger att ingen gillar henne i klassen och hon känner sig inte välkommen i skolan. Hon vill inte gå till skolan alls som det är nu.

På fritiden har hon en granntjej som hon leker med ibland och ett par killar i huset som hälsar på. Hon är fantastisk med småbarnen ute på gården, hon är snäll och trevlig och duktig och social. Hittar alltid kompisar på lekplatsen. Spelar fotboll och har annan fritidsaktivitet.

Men i klassen går det inte. Det är ganska tjejiga tjejer där och hon är mer en minecraft och starwarstjej. Kanske hon är för gåpåig?

Vi har pratat med fröken i skolan som bekräftar att hon är lite utanför, och även kuratorn har hon börjat gå hos. Men jag vet inte vad sjutton det skall leda till. Om ingen gillat henne på 1,5 år snart, så vad skulle ändra på det hela om hon pratar med kuratorn?

Snälla hjälp mig, jag själv går under av oro snart och det gynnar ju ingen. Att det skall vara så svårt!

• Svar på tråden Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös
  • Anonym (Doddo)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2016-09-27 14:18:55 följande:

Tack för alla svar och tankar.
    Det är så svårt, för tänk om det är min tjej som gör nått som de andra inte gillar? Hur får jag reda på det? Jag kan ju inte hålla på och fråga henne, för hon är ledsen som det är varje morgon och hon säger hur ledsen hon är för att ingen frågar henne.
    Jag KAN inte ligga på och säga att hon skall bete sig annorlunda när jag inte vet vad problemet ligger i.

Hon är ingen blyg viol som står i ett hörn, utan hon går runt och försöker skapa kontakter. Hon leker med killar i andra klasser då och då så hon är ju inte helt ensam jämt. Men det är ingen som frågar henne liksom. Ingen som väljer henne eller väntar efter maten eller gympan. Eller på väg ut till rasten.

Hon kanske är för gåpåig? Äsch, jag vet verkligen inte. Huvudet och tankarna snurrar och jag känner att jag nästan börjar dra mig undan henne för det gör så ont för mig också. Världens sämsta förälder.

Vad du än gör, skuldbelägg inte dig själv eller tro att du är en dålig förälder. Det är ju precis tvärtom - du gör ju alt du kan för att hjälpa din dotter! Och tänk bara vilket stort förtroende hon har för dig - hon vågar ju faktiskt berätta om allt detta svåra. 
    Själv var jag också ganska utanför under en stor del av skoltiden. Aldrig mobbad, men fick ändå inte riktigt vara med. När jag blev äldre fick jag väl en så kallad bästis, men jag var ändå alltid reservkompisen. Den sk bästisen ville mycket hellre vara med någon som hon gillade bättre, om hon fick chansen. Och det fick hon ju ibland, så då blev jag ensam igen. Ensam men redo att rycka in igen, när jag blev tagen till nåder... 

- I mitt fall var det nog så att jag hade fått för lite social träning innan jag började det som numera kallas förskoleklass. (Min mamma var hemmafru och vi bodde på landet utan några lekkompisar i närområdet.) Jag visste helt enkelt inte hur man skulle bete sig, och vilka sociala koder det var som gällde.

Dessutom kände nästan alla de andra barnen varandra sedan tidigare. Även om många av deras mammor också var hemmafruar, så bodde de i samma lilla samhälle och var vana vid att vara ute och leka tillsammans. 

Självklart snappade jag upp de sociala koderna så småningom, men då hade jag fått så dåligt självförtroende att jag liksom aldrig trodde på mig själv i sociala sammanhang. Därav att jag lät mig behandlas illa av sk bästisar som bara hade mig i väntan på att någon mer populär skulle ha tid att umgås. 

För mig vände inte detta riktigt förrän i vuxen ålder. Faktiskt var det inte förrän på universitetet som jag blommade ut och fick en massa vänner! Massor av tjejkompisar och massor av killar som sprang efter mig. ;) 

Nu är jag runt 40 och har snarare problemet att det är alldeles för många som vill umgås med mig och bli min vän. Det kan faktiskt vara lite småjobbigt det också, även om det är svårt att tro när man befinner sig på andra sidan,. (Man vill ju inte såra någon, men jag har liksom redan fler vänner än jag hinner med. Men min man nästan småskrattar när jag (återigen) berättar något i stil med att  "nä, nu vill X umgås med mig också. Jag vet inte hur jag ska kunna tacka nej utan att hen blir ledsen...") 

Ja, förlåt att jag pratar så mycket om mig själv. Ville bara ge ett exempel på att det kan gå bra till slut, även om det börjar dåligt. Men ja, det jag också ville säga var att jag aldrig riktigt pratade om det här med mina föräldrar. Att din dotter ändå vågar och vill berätta, är som sagt ett väldigt fint betyg till dig som mamma. Och jag hoppas förstås av hela mitt hjärta att det kommer att lösa sig för henne. Helst redan innan hon börjar på universitetet. ;) 
  • Kattflickan
    Anonym (Hjälp!) skrev 2016-09-27 14:18:55 följande:

Tack för alla svar och tankar.
    Det är så svårt, för tänk om det är min tjej som gör nått som de andra inte gillar? Hur får jag reda på det? Jag kan ju inte hålla på och fråga henne, för hon är ledsen som det är varje morgon och hon säger hur ledsen hon är för att ingen frågar henne.
    Jag KAN inte ligga på och säga att hon skall bete sig annorlunda när jag inte vet vad problemet ligger i.

Hon är ingen blyg viol som står i ett hörn, utan hon går runt och försöker skapa kontakter. Hon leker med killar i andra klasser då och då så hon är ju inte helt ensam jämt. Men det är ingen som frågar henne liksom. Ingen som väljer henne eller väntar efter maten eller gympan. Eller på väg ut till rasten.

Hon kanske är för gåpåig? Äsch, jag vet verkligen inte. Huvudet och tankarna snurrar och jag känner att jag nästan börjar dra mig undan henne för det gör så ont för mig också. Världens sämsta förälder.

Jag tror inte att det beror på din dotter om hon får kompisar i andra sammanhang. Hon har nog hamnat bland barn hon inte funkar ihop med. Jag var själv utanför under delar av mellanstadiet och första året i gymnasiet. Efter första året på gymnasiet bytte jag skola och klass och blev en av de mest populära i klassen. Det var inte fel på mig utan jag hade hamnat bland fel folk. Har aldrig upplevt det sen dess. Men!!! Min viktigaste lärdom var att man måste ta utfrysning på allvar. Vilket inte gjordes under min barndom. Hade jag gått kvar i samma klass hade jag idag inte haft samma självförtroende. Går det att byta klass? Känner hon någon i någon annan klass? Lycka till! Vänta inte för länge med att göra något.
  • Anonym (Vi bytte skola)

Vår dotter bytte som sagt skola har fått underbara kompisar mycket bättre lärare och är gladare och klarar skolarbetet mycket bättre.

Efter år av utanförskap nu när hon slutat i denna klass behandlar de en annan tjej på samma sätt fryser ut henne så hennes gamla klass letar nya offer när nån slutar. Så glad att vi bytte skola

• AnonymAMC

Hej! Såg att detta är skrivet för ner än ett åt sedan men är nyfiken på hur det gick för din flicka. Hittade denna tråd då jag har liknande problem/oro för min dotter som nu går i tvåan.

• Anonym (Hjälp!)

Hej!

Jo det har gått sådär. Det är upp och ner. Ibland är det bra perioder och ibland dålig. Hon fick en ny lärare i 2:an och det gjorde lite skillnad.

Men sen har jag insett att en del ligger hos henne också (inte för att jag skulle säga det rakt ut till henne). Och då menar jag inte att det är något fel på henne, utan mer att hon inte har det där sociala tjej-drivet om man får säga så. Hon vill köra sitt race och då blir det svårt att bonda med nån. Och om hon själv är trött så blir historierna från skolan hemskare. Hon eldar på sig själv lite. Fast självklart tar jag henne på allvar! Svårt att veta vad som är vad... Men det känns faktiskt bättre iaf!

Hoppas det går fint för ditt barn också.

• Anonym (akleja)
    Anonym (Vi bytte skola) skrev 2016-09-27 06:54:02 följande:

Vår dotter vantrivdes och var utanför speciellt i trean och hon hade sån tur att hon kom in i profilklass till fyran och den nya klassen är kanon hon har fått massa nya kompisar bättre lärare och mycket bättre självkänsla och självförtroende och ångrar inte em dag att hon bytte. Hon är gladare och mår bättre

Intressant! Vad är profilklass?
  • Anonym (J)

Ser att det är en gammal tråd, men vill gärna veta hur det har utvecklats sig? Min dotter är i samma situation 

• Anonym (Linn)

Har inte läst kommentarer men byt skola! herre gud stackars flicka. 1,5 år och inga vänner i klassen?! fy mitt hjärta går ju sönder..

• kattis71

Vi hade samma problem. Kämpade i ett år med skola, insatser etc....skolan blundade för problemet.
    Mitt tips är att byta skola. Skulle du vilja vara på ett jobb och känna dig utanför hela tiden.,? Nej ta upp kamp för ditt barn bli hennes röst.

• Anonym (N)
    kattis71 skrev 2023-09-05 20:24:42 följande:

Vi hade samma problem. Kämpade i ett år med skola, insatser etc....skolan blundade för problemet.
    Mitt tips är att byta skola. Skulle du vilja vara på ett jobb och känna dig utanför hela tiden.,? Nej ta upp kamp för ditt barn bli hennes röst.

Och du tror inte ts har bytt skola såhär 7 år senare om problemet har vedvarat?!
  • Anonym (J)

Min dotter har det likadant men hon vill ändå inte byta skola 

• Anonym (Lessen mamma)

Vi är i väldigt liknande situation med vår dotter. 

Fattar inte heller vad problemet är. Känner mig så maktlös hela magen knyter sig av oro. 

Idag var det ett par klasskompisar som skulle kolla på film ihop och några andra sova över. Vår dotter vill gärna vara med och försöker höra av sig men nej, det blir nobben. Eller inget svar ens en gång. 

Sen har hon haft lite kontakt med en tjej i dansgruppen hon går i och då tänkte jag som plåster på såren försöka ordna lek henne. Men inget svar ens en gång. Känner mig helt knäckt av att behöva berätta för tjejen att "nej x har inte svarat än". 

Ännu en helg ensam för henne när hon inte vill nåt hellre än att leka med en kompis. 

• Anonym (J)

Usch ja så dåligt man mår av ens barn situation😔

Anonym (Lessen mamma) skrev 2023-09-15 20:39:17 följande:

Vi är i väldigt liknande situation med vår dotter. 

Fattar inte heller vad problemet är. Känner mig så maktlös hela magen knyter sig av oro. 

Idag var det ett par klasskompisar som skulle kolla på film ihop och några andra sova över. Vår dotter vill gärna vara med och försöker höra av sig men nej, det blir nobben. Eller inget svar ens en gång. 

Sen har hon haft lite kontakt med en tjej i dansgruppen hon går i och då tänkte jag som plåster på såren försöka ordna lek henne. Men inget svar ens en gång. Känner mig helt knäckt av att behöva berätta för tjejen att "nej x har inte svarat än". 

Ännu en helg ensam för henne när hon inte vill nåt hellre än att leka med en kompis. 

• josssa

Men gud, hade kunnat varit jag som skrivit den här texten. Min dotter som nu går i 1an är i exakt samma situation! 

Ser att ditt inlägg är lite äldre, men är väldigt intresserad av att höra hur det går för er nu? 

Svar på tråden Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös