Inlägg från: Anonym (Hjälp!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp!)

Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös

Nu behöver jag familjelivs samlade klokskap och gärna någon solskenshistoria så vi orkar vidare.

Min dotter går i första klass nu och har gått med sin klass sedan förskoleklass.
    Men hon kommer inte in bland tjejerna i klassen, och känner sig så utanför. Det är aldrig någon som frågat om hon vill vara med och leka eller om hon vill följa med dem hem efter skolan. Hon har hängt en del med killarna istället, men det börjar bli så väldigt uppdelat nu så där får hon inte heller vara med riktigt längre.

Vi har sen första stund kämpat och mailat och ringt och frågat och bjudit hem klasskompisar, och tre stycken har varit hemma hos oss men de har aldrig frågat tillbaka. Min dotter har sedan förskoleklassen klagat på att alla andra har vänner utom hon. Att alla andra har jättemånga kompisar men ingen vill vara med henne.

Det har gått så långt nu att hon har mardrömmar varje kväll innan hon skall sova och hon har ont i magen och huvudet jämt. Vår glada spralliga tjej har försvunnit och hon säger att ingen gillar henne i klassen och hon känner sig inte välkommen i skolan. Hon vill inte gå till skolan alls som det är nu.

På fritiden har hon en granntjej som hon leker med ibland och ett par killar i huset som hälsar på. Hon är fantastisk med småbarnen ute på gården, hon är snäll och trevlig och duktig och social. Hittar alltid kompisar på lekplatsen. Spelar fotboll och har annan fritidsaktivitet.

Men i klassen går det inte. Det är ganska tjejiga tjejer där och hon är mer en minecraft och starwarstjej. Kanske hon är för gåpåig?

Vi har pratat med fröken i skolan som bekräftar att hon är lite utanför, och även kuratorn har hon börjat gå hos. Men jag vet inte vad sjutton det skall leda till. Om ingen gillat henne på 1,5 år snart, så vad skulle ändra på det hela om hon pratar med kuratorn?

Snälla hjälp mig, jag själv går under av oro snart och det gynnar ju ingen. Att det skall vara så svårt!

• Svar på tråden Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös
  • Anonym (Hjälp!)
    Loo30 skrev 2016-09-26 16:04:56 följande:

Åh, mitt hjärta går sönder när jag läser om vad din dotter tvingas utstå. Tänker tillbaka på min egen barndom och det har satt sin prägel än idag, i vuxen ålder. Byt skola.. Men först: ta ett ordentligt samtal med lärarna och uppmärksamma dem på vad som pågår

Beklagar att du haft det likadant.
    Bytte du skola? Blev det bättre i så fall?
    Jag kan inte låta bli att tänka att det är något min dotter gör som framkallar detta. Men det kanske bara är slumpen?

Hur länge skall man vänta på att byta skola tro. Tänk om det blir likadant då, då är ju hela hennes värld krossad.
  • Anonym (Hjälp!)

Tack för alla svar och tankar.
    Det är så svårt, för tänk om det är min tjej som gör nått som de andra inte gillar? Hur får jag reda på det? Jag kan ju inte hålla på och fråga henne, för hon är ledsen som det är varje morgon och hon säger hur ledsen hon är för att ingen frågar henne.
    Jag KAN inte ligga på och säga att hon skall bete sig annorlunda när jag inte vet vad problemet ligger i.

Hon är ingen blyg viol som står i ett hörn, utan hon går runt och försöker skapa kontakter. Hon leker med killar i andra klasser då och då så hon är ju inte helt ensam jämt. Men det är ingen som frågar henne liksom. Ingen som väljer henne eller väntar efter maten eller gympan. Eller på väg ut till rasten.

Hon kanske är för gåpåig? Äsch, jag vet verkligen inte. Huvudet och tankarna snurrar och jag känner att jag nästan börjar dra mig undan henne för det gör så ont för mig också. Världens sämsta förälder.

• Anonym (Hjälp!)

Hej!

Jo det har gått sådär. Det är upp och ner. Ibland är det bra perioder och ibland dålig. Hon fick en ny lärare i 2:an och det gjorde lite skillnad.

Men sen har jag insett att en del ligger hos henne också (inte för att jag skulle säga det rakt ut till henne). Och då menar jag inte att det är något fel på henne, utan mer att hon inte har det där sociala tjej-drivet om man får säga så. Hon vill köra sitt race och då blir det svårt att bonda med nån. Och om hon själv är trött så blir historierna från skolan hemskare. Hon eldar på sig själv lite. Fast självklart tar jag henne på allvar! Svårt att veta vad som är vad... Men det känns faktiskt bättre iaf!

Hoppas det går fint för ditt barn också.

Svar på tråden Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös