• Kattflickan

Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös

Anonym (Hjälp!) skrev 2016-09-27 14:18:55 följande:

Tack för alla svar och tankar.
    Det är så svårt, för tänk om det är min tjej som gör nått som de andra inte gillar? Hur får jag reda på det? Jag kan ju inte hålla på och fråga henne, för hon är ledsen som det är varje morgon och hon säger hur ledsen hon är för att ingen frågar henne.
    Jag KAN inte ligga på och säga att hon skall bete sig annorlunda när jag inte vet vad problemet ligger i.

Hon är ingen blyg viol som står i ett hörn, utan hon går runt och försöker skapa kontakter. Hon leker med killar i andra klasser då och då så hon är ju inte helt ensam jämt. Men det är ingen som frågar henne liksom. Ingen som väljer henne eller väntar efter maten eller gympan. Eller på väg ut till rasten.

Hon kanske är för gåpåig? Äsch, jag vet verkligen inte. Huvudet och tankarna snurrar och jag känner att jag nästan börjar dra mig undan henne för det gör så ont för mig också. Världens sämsta förälder.

Jag tror inte att det beror på din dotter om hon får kompisar i andra sammanhang. Hon har nog hamnat bland barn hon inte funkar ihop med. Jag var själv utanför under delar av mellanstadiet och första året i gymnasiet. Efter första året på gymnasiet bytte jag skola och klass och blev en av de mest populära i klassen. Det var inte fel på mig utan jag hade hamnat bland fel folk. Har aldrig upplevt det sen dess. Men!!! Min viktigaste lärdom var att man måste ta utfrysning på allvar. Vilket inte gjordes under min barndom. Hade jag gått kvar i samma klass hade jag idag inte haft samma självförtroende. Går det att byta klass? Känner hon någon i någon annan klass? Lycka till! Vänta inte för länge med att göra något.
Svar på tråden Min dotter är utanför i skolan, känner mig så maktlös