• OlivKungen

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

.....

Min son berätta att han blivit serverad halal i skolan och undra var det var för nåt

Jag blev riktigt förbannad på skolan eftersom att halalslakt inte är alls bra för djuren och är mer eller mindre grovt djurplågeri. Svenska skolor blir serverade halalslaktat kött. 

Detta påminner om när skolan tog bort svenska nationaldagen och ville att alla skulle stå med sin eget lands flagga.

Eller när dom inte gick till kyrkan och sjöng. För att det kunde anses som rasism för att det fanns barn med andra religoner

Är det nån mer som varit med om nåt av detta eller liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

• Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!
  • Flash Gordon
    Pentagram skrev 2016-07-21 09:37:00 följande:
    Tja, då är ju frågan snarare om svenska skolor skall importera kött öht eller om de alltid skall välja svenskt kött. Det spelar ju mindre roll huruvida köttet är halal-slaktat utan huruvida slakten, sekulär eller ej, följt något som motsvarar svenska djurrättslagar.

Tillägger att så vitt jag vet är slakt utan bedövning förbjudet även i Danmark och Norge så även om halal-slaktat kött importeras är det inte säkert att det gått värre till vid slakten än vid sekulär slakt från samma land.
    Det finns givetvis ett principiellt problem med att servera religiöst välsignad mat, enligt en specifik religion.

Dels kan barn av andra religioner ha ett problem med saken.

Dels ska skolan vara icke-konfessionell. Något den svårligen kan beskrivas som om man börjar med religiösa hänsyn vid måltiden.

Man skulle kunna säga at det man inte vet om lider man ingen skada av och sedan börja servera köttbullar gjorda på blandfärs till de muslimska barnen, men jag tror inte det skulle accepteras.

.
    Rimligen bör svenska skolor undvika religiöst välsignad mat, som halal och de som har problem med att kycklingen inte varit vänd mot någon särskild plats och inte fått en besvärjelse uttalat över sig kan äta någonting annat den dagen.
  • Anonym (Välkomnar nytt och nya)
    EnAnonumius skrev 2016-07-21 12:19:06 följande:

Vad menar du med "det är väldigt olika"?

För visst är väl bra att skrev ju jag "...förkommer mindre av den svenska husmanskosten..."

Jag har ju inte sagt alls att den är borta helt, jag har sagt att det är bara mindre av den..

Jag menar att det nog är väldigt olika hur mycket gammal eller ny husmanskost som serveras. Där jag jobbar serveras mycket husmanskost. Nu när du gick igång så undrar jag vad du ville säga med ditt inlägg. Jag gav bara exempel på hur det kan se ut i en svensk skola av idag.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 12:41:43 följande:
    Det finns givetvis ett principiellt problem med att servera religiöst välsignad mat, enligt en specifik religion.

Dels kan barn av andra religioner ha ett problem med saken.

Dels ska skolan vara icke-konfessionell. Något den svårligen kan beskrivas som om man börjar med religiösa hänsyn vid måltiden.

Man skulle kunna säga at det man inte vet om lider man ingen skada av och sedan börja servera köttbullar gjorda på blandfärs till de muslimska barnen, men jag tror inte det skulle accepteras.

.
    Rimligen bör svenska skolor undvika religiöst välsignad mat, som halal och de som har problem med att kycklingen inte varit vänd mot någon särskild plats och inte fått en besvärjelse uttalat över sig kan äta någonting annat den dagen.
    I princip håller jag med. Jag ser inget problem med att en skola köper in halal-slaktat kött om det i övrigt motsvarar alla krav som kan ställas på kött men just att det har ett religiöst godkännande skall ses som irrelevant. Bättre vore ju att muslimerna beslutar sig för att det duger om köttet välsignats på avstånd, oavsett hur det slaktats, eller att det är ok för skolbarn att äta icke-halal-slaktat kött because reasons...
  • Flash Gordon
    Pentagram skrev 2016-07-21 13:08:22 följande:
    I princip håller jag med. Jag ser inget problem med att en skola köper in halal-slaktat kött om det i övrigt motsvarar alla krav som kan ställas på kött men just att det har ett religiöst godkännande skall ses som irrelevant. Bättre vore ju att muslimerna beslutar sig för att det duger om köttet välsignats på avstånd, oavsett hur det slaktats, eller att det är ok för skolbarn att äta icke-halal-slaktat kött because reasons...
    Tittar du på det principiella så kan det inte ses som irrelevant att maten är religiöst välsignad för en specifik religion.

För den (förmodligen) lilla andel muslimer i Sverige som inte accepterar kött som inte fått religiösa besvärjelser över sig finns det vegetarisk mat.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 13:31:58 följande:
    Tittar du på det principiella så kan det inte ses som irrelevant att maten är religiöst välsignad för en specifik religion
    För mig är det tämligen irrelevant i vilket religion något välsignats. Det kan stå folk från varenda religion i världen och välsigna (eller förbanna) maten innan den serveras mig utan att jag bryr mig (så länge det inte gör att jag måste vänta på maten, naturligtvis). Så länge de religiösa påfunden i sammanhanget inte försämrar köttkvaliteten, innebär brott mot djurskyddslagarna (eller andra lagar) ELLER kostar mig pengar så spelar det mig ingen roll. Jag tänker inte kräva att köttet måste slaktas på ett sätt som gör det icke-halal.

Vi kan ju tänka oss ett hypotetiskt exempel där kött anses halal-slaktat så länge en troende muslim deltar i slaktprocessen. För att undvika halal-slaktat kött måste vi då plötsligt förbjuda muslimer från att jobba i slakteri vilket är orimligt.
  • Flash Gordon
    Pentagram skrev 2016-07-21 13:46:07 följande:
    För mig är det tämligen irrelevant .
    Jo, men det är ju du och ingen annan.
    Ser vi till helheten kommer vi givetvis att hitta folk som HAR religiösa problemmed att köttet är välsignat för någon annans religion.

Lösningen borde vara att hålla maten (som allt annat ska vara i skolan) neutral.
    Pentagram skrev 2016-07-21 13:46:07 följande:
    Vi kan ju tänka oss ett hypotetiskt exempel där kött anses halal-slaktat så länge en troende muslim deltar i slaktprocessen. För att undvika halal-slaktat kött måste vi då plötsligt förbjuda muslimer från att jobba i slakteri vilket är orimligt.
    Det är ju inte så halal fungerar. Halal kräver en aktiv religiös handling av en särskilt religiöst utbildad person.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 13:56:01 följande:
    Det är ju inte så halal fungerar. Halal kräver en aktiv religiös handling av en särskilt religiöst utbildad person.
    Jo, men det måste inte vara så. Vad jag menar är att det är orimligt att sträva efter att köttet skall uppfylla religiösa krav, men det är lika orimlig att kräva att det INTE gör det. Om en skola har att välja på halal-slaktat kött av bättre kvalitet och pris än det alternativa sekulärt slaktade (allt annat lika) förefaller det inte vettigt att välja det sekulärt slaktade per någon slags princip.
  • Flash Gordon
    Pentagram skrev 2016-07-21 14:01:52 följande:
    Jo, men det måste inte vara så. Vad jag menar är att det är orimligt att sträva efter att köttet skall uppfylla religiösa krav, men det är lika orimlig att kräva att det INTE gör det. Om en skola har att välja på halal-slaktat kött av bättre kvalitet och pris än det alternativa sekulärt slaktade (allt annat lika) förefaller det inte vettigt att välja det sekulärt slaktade per någon slags princip.
    Varför är det orimligt att vi försöker särskilja på religion och det officiella samhället?

Det finns självklart normalt kött utomlands också att köpa in. Om man vill fokusera på att importerat ofta har ett billigare pris.
  • Pentagram
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 14:37:02 följande:
    Varför är det orimligt att vi försöker särskilja på religion och det officiella samhället?

Det finns självklart normalt kött utomlands också att köpa in. Om man vill fokusera på att importerat ofta har ett billigare pris.
    Inte orimligt att vi försöker särskilja i sig, men orimligt om det inte är något som öht påverkar oss. Halal-slaktat kött är klart när det kommer till skolan. Det behövs inga ritualer e d utan det är såvitt alla andra anbelangar bara kött. Att de haft några ritualer på slakteriet som inte har någon verklig påverkan är liksom inte relevant för skolans vidkommande.

Tillägger att för skolans vidkommande kan det också vara en kostnadsfråga i det att det kan bli billigare att tillhandahålla halalkött som alla köttätare kan äta än att köpa sekulärt kött (om än billigare) PLUS fullgott vegetariskt alternativ för muslimerna. Det kan ju diskuteras huruvida skolan är skyldig att tillhandahålla ens vegetariska alternativ istället för vadhelst som är tjänlig människoföda utan istället borde hålla på en "ät eller svält"-strategi men jag tror det ligger i allas våra intressen att skolbarnen äter ordentligt.
  • Pentagram
    Pentagram skrev 2016-07-21 15:44:39 följande:
    Inte orimligt att vi försöker särskilja i sig, men orimligt om det inte är något som öht påverkar oss.
    Förtydligande, fortfarande inte orimligt att särskilja ens om det inte påverkar oss men det är inte nödvändigtvis rimligt heller. Ibland får en helt enkelt konstatera att något inte är så relevant att bekymra sig om och att bara för att något är acceptabelt i ett religiöst hänseende så måste det inte undvikas av sekulära.
  • Litet My

Underligt barn som undrade över just det1,5-2 månader efter skolorna slutat.

Annars vore det intressant att se hur hallslaktat kött skiljer sig från övrigt. ;)

Eller hur svenska traditioner smakar. ;) Nåja, syftningsfel och skrivfel kan vara så kul, men tonen i den här tråden kanske inte tillåter det. :(

• asta66
    Anonym (Ateist) skrev 2016-07-21 07:31:54 följande:
    Ja det är självklart, har jag påstått något annat tycker du?
    Halalslakt är vidskepelse och djurplågeri.
  • Anonym (Ateist)
    asta66 skrev 2016-07-25 15:47:32 följande:
    Halalslakt är vidskepelse och djurplågeri.
    Ja, det var ett jävla tjat. Jag har väl inte påstått något annat heller. Eller hur menar du?
  • Flash Gordon

Sedan gäller det ju förstås att den som skär halsen av djuret bryr sig om regelverket:
    http://www.dt.se/dalarna/mora/siljans-chark-anmalt-for-halalslakt-dar-djur-fatt-lida

Slakteriets ordinarie personal får inte utföra själva halal-slakten utan en särskilt kunnig person inom islam är den som skär halsen av djuret. Denna har dock inte varit särkskilt noga med att följa de svenska reglerna.

Så kan det också gå till.

Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!