• OlivKungen

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

.....

Min son berätta att han blivit serverad halal i skolan och undra var det var för nåt

Jag blev riktigt förbannad på skolan eftersom att halalslakt inte är alls bra för djuren och är mer eller mindre grovt djurplågeri. Svenska skolor blir serverade halalslaktat kött. 

Detta påminner om när skolan tog bort svenska nationaldagen och ville att alla skulle stå med sin eget lands flagga.

Eller när dom inte gick till kyrkan och sjöng. För att det kunde anses som rasism för att det fanns barn med andra religoner

Är det nån mer som varit med om nåt av detta eller liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

• Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!
  • Anonym (tant agda)

Försöker föreställa mig att det inte alls handlade om "religiös mat" utan helt enkelt var så att det framkom att ett svenskt slakteri på orten ritualslaktat sina djur bara för att det blev billigare! HERREGUD (ursäkta missfirmelsen) vilket liv det skulle bli. ALLA unga flickor på skolan skulle gråta och ingen skulle vilja äta köttet och buhu buhu.

• asta66
    Anonym (Ateist) skrev 2016-07-20 21:27:17 följande:
    Det vet jag väl, men det innebär fortfarande att djuren ska välsignas och vändas mot Mecka. Och det kan någon försöka inbilla mig att det görs på en fiskebåt...
    Och skolan ska stå för kunskap inte bevara vidskepelse.
  • Anonym (Ateist)
    asta66 skrev 2016-07-21 06:40:34 följande:
    Och skolan ska stå för kunskap inte bevara vidskepelse.
    Ja det är självklart, har jag påstått något annat tycker du?
  • Pentagram
    Rixa skrev 2016-07-20 22:56:08 följande:
    Vad är det som säger att det är slaktat i Sverige? Import av halalslaktat kött är stort o det kött som importeras är inte slaktade efter svenska lagar. 
    Tja, då är ju frågan snarare om svenska skolor skall importera kött öht eller om de alltid skall välja svenskt kött. Det spelar ju mindre roll huruvida köttet är halal-slaktat utan huruvida slakten, sekulär eller ej, följt något som motsvarar svenska djurrättslagar.

Tillägger att så vitt jag vet är slakt utan bedövning förbjudet även i Danmark och Norge så även om halal-slaktat kött importeras är det inte säkert att det gått värre till vid slakten än vid sekulär slakt från samma land.
  • Anonym (ständig förändring)
    Jeahla skrev 2016-07-20 22:53:45 följande:

I Finland anordnar de kurser om finsk moral och etik. Det är inte alls nedsättande. Respektfulla kurser om hur man beter sig i Finland ang kvinnor etc. Iom att vi har så olika syn och förhållningssätt på saker är detta nödvändigt. Sånt borde vi införa här också. Inte lätt att veta vilka normer som gäller här bara för att man korsar en gräns.

Nej eller hur, ofta urartar det i smutskastning. Vilket är både omoget och bidrar med absolut ingenting.

Låter som en fantastiskt bra idé. Tror att det hade löst endel problem att informera om normer, lagar och regler väl.
  • EnAnonumius
    Jeahla skrev 2016-07-20 22:53:45 följande:
    I Finland anordnar de kurser om finsk moral och etik. Det är inte alls nedsättande. Respektfulla kurser om hur man beter sig i Finland ang kvinnor etc. Iom att vi har så olika syn och förhållningssätt på saker är detta nödvändigt. Sånt borde vi införa här också. Inte lätt att veta vilka normer som gäller här bara för att man korsar en gräns.

Nej eller hur, ofta urartar det i smutskastning. Vilket är både omoget och bidrar med absolut ingenting.
    Precis..
    Förutom Finland, så har även Tyskland, har sådana kurser som du nämner.
    Har läst också någonstans att det även förkommer den typen av kurser även I Frankrike och Nederländerna.

Jag håller med dig det är direkt fel att inte ha sådan "utbildningar" för nyanlända att de får lära sig om vårt synsätt och hur lagarna är.

Även om man har sin religion och vi har religionsfrihet så måste ju man ändå agera och förstå att vår sekularisering och att vi har lagar som är sekulariserade skall gälla i första hand. Det är inte kränkande mot nyanlända att tala om för dem att här i Sverige så har kvinnor samma rättigheter och skyldigheter som män, och man har ingen rätt att tafsa på en kvinna bara för att hon går "lättklädd" (enligt deras standard för lätt klädd). Eller slå en kvinna bara för att hon "inte lyder mannen". Ja detta förekommer i vissa kulturer i dag.
    Det kan ju även vara skönt för den nyanlända kvinna att veta att hon har rätt att ta ut skilsmässa om hon inte mår bra i sitt äktenskap.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    PixieP skrev 2016-07-20 15:50:47 följande:
    Minns att vi fick jättegod köttfärslimpa och leverbiff/pannbiff i skolan. Det får väl dagens generation klara sig utan. smile4.gif
    Ja leverbiffen kan jag klara mig utan... som den äldre svenska jag är och uppväxt på "gammal hederlig husmanskost"....  

Men ja jag själv har noterat att det förkommer allt mindre vanlig svenska husmanskost i skolorna när man läser vad som finns på "menyn". Den är ju knappast en statshemlighet.  *lol*

• EnAnonumius
    Anonym (Ateist) skrev 2016-07-20 21:27:17 följande:
    Det vet jag väl, men det innebär fortfarande att djuren ska välsignas och vändas mot Mecka. Och det kan någon försöka inbilla mig att det görs på en fiskebåt...
    Ha ha.. Ja du har ju en poäng där.

• Anonym (Välkomnar nytt och nya)
    EnAnonumius skrev 2016-07-21 11:08:22 följande:

Ja leverbiffen kan jag klara mig utan... som den äldre svenska jag är och uppväxt på "gammal hederlig husmanskost"....  

Men ja jag själv har noterat att det förkommer allt mindre vanlig svenska husmanskost i skolorna när man läser vad som finns på "menyn". Den är ju knappast en statshemlighet.  *lol*

Det är nog väldigt olika. Där jag jobbar serveras fläsk med löksås, köttfärslimpa, kalops mm ofta. Mat som förefaller vara nyare i Sverige serveras också, som tacos, hamburgare och falafel, då och då.
  • EnAnonumius
    Anonym (Välkomnar nytt och nya) skrev 2016-07-21 11:56:42 följande:
    Det är nog väldigt olika. Där jag jobbar serveras fläsk med löksås, köttfärslimpa, kalops mm ofta. Mat som förefaller vara nyare i Sverige serveras också, som tacos, hamburgare och falafel, då och då.
    Vad menar du med "det är väldigt olika"?

För visst är väl bra att skrev ju jag "...förkommer mindre av den svenska husmanskosten..."
    Jag har ju inte sagt alls att den är borta helt, jag har sagt att det är bara mindre av den..

Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!