• OlivKungen

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

.....

Min son berätta att han blivit serverad halal i skolan och undra var det var för nåt

Jag blev riktigt förbannad på skolan eftersom att halalslakt inte är alls bra för djuren och är mer eller mindre grovt djurplågeri. Svenska skolor blir serverade halalslaktat kött. 

Detta påminner om när skolan tog bort svenska nationaldagen och ville att alla skulle stå med sin eget lands flagga.

Eller när dom inte gick till kyrkan och sjöng. För att det kunde anses som rasism för att det fanns barn med andra religoner

Är det nån mer som varit med om nåt av detta eller liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

• Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!
  • Haskel
    Hannahaha skrev 2016-07-19 02:39:42 följande:

Halalslakt i Sverige går till som så att djuret sövs ner och sedan slaktas. Med andra ord spelar det ingen som helst roll för djuret hur det slaktas, för det märker ingenting. Halalslakt i vissa andra länder går annorlunda till, då djuret inte är nedsövt eller bedövat på något sätt. MEN i Sverige är det olagligt att utföra halalslakt utan att djuret först sövts. Men här gissar jag att det handlar om en TS som gärna vill vrida på saker och ting så att invandrarna är fruktansvärda på alla sätt och vis, annars kunde ju hen ha googlat och läst på lite innan hen antog hur saker gick till.

Nja...man söver inga djur inför slakt i Sverige. Däremot bedövas de. Vilket innebär avlivning med slaktmask/bultpistol. Ett skott i pannan, med andra ord. Sen tappas djuret på blod, helt oavsett det är halalslakt eller konventionell slakt.

Enda skillnaden är att vid halalslakt ges djuret vatten innan, sedan vänds djuret mot Mecka, och avblodas i guds namns.
  • Anonym (J)
    Anonym (detvetdu) skrev 2016-07-19 11:46:37 följande:

Det var ju inte direkt svensk halal tror jag

Vad menar du? Går barnet i skola i ett annat land? Uppfattade inte det.
  • mammalovis

Vi har hittat billig kyckling på Ica som är halalslaktad, så varför skulle det inte kunna förekomma i skolan? Det står på påsen.

• Anonym (J)
    mammalovis skrev 2016-07-19 18:35:01 följande:

Vi har hittat billig kyckling på Ica som är halalslaktad, så varför skulle det inte kunna förekomma i skolan? Det står på påsen.

Jag vet inte. Jag vet bara att skolorna jag jobbat på inte serverat det fast vi haft muslimer som önskat det. Tycker bara de låter konstigt att man serverar till alla barn men visst...
  • Flash Gordon

För den som undrar så är halalslaktat kött i skolan i de allra flesta fall inte "svensk halal" utan importerat. Precis som i frysdisken på ICA.

Några påståenden om att "svenskt djurskydd gäller" håller därför inte.

Det vanligaste är nog kyckling från Thailand. Det som det var medialt bråk om i Tierp kommun.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/moa-fran-gavle-upptackte-var-kycklingen-i-skolan-kom-ifran-nu-vill-hon-andra-lagen

• Flash Gordon
    Anonym (J) skrev 2016-07-19 11:27:18 följande:
    Jag tvivlar väldigt mycket på att skolan skulle servera halalslaktat kött till ditt barn. Jag har arbetat i skolan i många år och inte på en enda skola där jag arbetat har de serverat det ens till de muslimer som äter det. De har fått äta vegetariskt alternativ. Men jag kan ju ha fel. Känns bara konstigt att de skulle ha gett de till alla barn på skolan när det är ett dyrare alternativ. 
    Det finns ett antal kommuner med leverantörer som satt i system att köpa in halalkött från utlandet för det löser två "problem".

Dels är det billigare med utländskt kött. Dels tillfredsställer det önskemålen från en viss religion.

Det är inte ens säkert att kommunen är öppen med att det är halal man serverar.

Exempelvis Gävle kommuns leverantör Sodexo har serverat halal länge, utan att tala om det och Sodexo gör säkert samma sak i andra kommuner.
    http://www.gd.se/gastrikland/gavle/sodexo-halalslaktad-kyckling-har-serverats-lange
  • Anonym (J)
    Flash Gordon skrev 2016-07-19 19:04:26 följande:
    Det finns ett antal kommuner med leverantörer som satt i system att köpa in halalkött från utlandet för det löser två "problem".

Dels är det billigare med utländskt kött. Dels tillfredsställer det önskemålen från en viss religion.

Det är inte ens säkert att kommunen är öppen med att det är halal man serverar.

Exempelvis Gävle kommuns leverantör Sodexo har serverat halal länge, utan att tala om det och Sodexo gör säkert samma sak i andra kommuner.
    http://www.gd.se/gastrikland/gavle/sodexo-halalslaktad-kyckling-har-serverats-lange
    Okej, visste ej detta. 
  • Anonym (ständig förändring)

Världen är i ständig förändring, så också Sveriges befolkning. Förutom du och några andra inskränkta typer som tycker att sill och potatis är det viktigaste som finns. 

För det första är halalslaktat kött väldigt vanligt såväl i välsorterade matbutiker som på skolor. Allt fler väljer att halalslakta så läs noga på förpackningen innan du köper kött. Det kan nämligen mycket väl vara halalslaktat även om det är svensk kött. 

För det andra ska skolan vara neutral gällande religion såväl som politik. Går eleverna till kyrkan ska det vara i undervisningssyfte och helst ska det som lärs in om kristendomen också läras in om övriga större religioner. M.a.o, besöker eleverna svenska kyrkan bör de även få besöka en moske eller synagoga. Det är meningen att eleverna ska få skapa sig egna åsikter och uppfattningar om världen och på så vis skapas också nya traditioner. 

Acceptera att Sverige förändras eller fortsätt gnälla om det oundvikliga. Traditioner faller bort och nya skapas. Det har det alltid gjort och kommer fortsätta göra så länge vi människor fortsätter förändras, skapa nya band och upptäcka mer om omvärlden.

• Anonym (kan)

Man kan i princip kräva att ens barn inte ska äta halalslaktat kött. Man kan tom få igenom att ens barn enkom ska serveras svenskproducerad mat på samma vis som allergiker eller vegetarianer kan få specialkost.

Att halalslaktat tillåts är för mig en gåta, men så vitt jag har förstått så är inte svensk slakt så jävla bra den heller.

• Anonym (Ateist)
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-19 21:09:41 följande:

Världen är i ständig förändring, så också Sveriges befolkning. Förutom du och några andra inskränkta typer som tycker att sill och potatis är det viktigaste som finns. 

För det första är halalslaktat kött väldigt vanligt såväl i välsorterade matbutiker som på skolor. Allt fler väljer att halalslakta så läs noga på förpackningen innan du köper kött. Det kan nämligen mycket väl vara halalslaktat även om det är svensk kött. 

För det andra ska skolan vara neutral gällande religion såväl som politik. Går eleverna till kyrkan ska det vara i undervisningssyfte och helst ska det som lärs in om kristendomen också läras in om övriga större religioner. M.a.o, besöker eleverna svenska kyrkan bör de även få besöka en moske eller synagoga. Det är meningen att eleverna ska få skapa sig egna åsikter och uppfattningar om världen och på så vis skapas också nya traditioner. 

Acceptera att Sverige förändras eller fortsätt gnälla om det oundvikliga. Traditioner faller bort och nya skapas. Det har det alltid gjort och kommer fortsätta göra så länge vi människor fortsätter förändras, skapa nya band och upptäcka mer om omvärlden.

Bra då kan vi förändra den till en värld utan gamla sagor i form av religioner. 
Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!