Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 14:53:04 följande:
Ber om ursäkt. Det är absolut ingen misstolkning. Det är snarare så att jag uttryckte mig klantigt.
Många av dessa "svenska" traditioner du pratar om när det gäller julen är tagna ifrån andra länders traditioner. Jultomten är även den påverkad av andra länders traditioner. Frågan är bara när man sätter gränsen för vad som räknas som svenskt och vad som inte räknas som svenskt. Om några hundra år kommer traditionerna ha förändrats ytterligare och antagligen kommer liknande debatter föras angående vad som är svenskt och inte och vad vi bör bevara och fortsätta med.
Visst är svenskar lätta att manipulera, eller snarare öppna för förändring som jag skulle vilja se det. Det är inte för inte som Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Jag tror absolut att vi kan känna samhörighet trots att traditioner skiljer oss åt, men jag förstår också vad du menar med att sammanhållningen stärks av att vi har gemensamma traditioner och kulturer. Kanske om några hundra år att vi firar samma saker, men att det blir en slags blandning av de olika kulturer som finns i Sverige idag. Det är så vi har utvecklats tidigare när en större samling människor från andra länder flyttat hit.
Sant , dagens svenska jultomten är en blandning av den svenska gårdstomten och tyskans santa Clause. ( eller hur han stavas)
Förändringen har gått under tid och blivit en del av den svenska folksjälen. Det jag reagerar på är andra människor vars kulturer skiljer sig markant från våra. De behöver en kurs hur det fungerar här. Vad som är självklart för dem är självklart inte för oss ibland. För att ge ett extremt exempel, Det finns ett land minns inte vilket, där om en man går på gatan och ser en kvinna så kan han våldta henne och om polisen såg det så hade inte polisen gjort något. Så kanske de gör där men så gör man absolut inte här. ( även om jag tycker att det inte borde ske någonstans). Detta är normalt och accepterat i vissa länder pga kulturen. Vissa kulturer säger att en kvinna bör gå i burka då respekterar hon sig själv. Medans jag som svensk tycker det är att kväva individualismen hos kvinnor. Alla kulturideer är inte förenliga med den europeiska eller svenska.
Sverige har aldrig varit muslimskt och jag måste erkänna att jag kommer att sörja den dagen muslimska helgdagar blir svenska.
Öppen för förändring.. Ja kanske det.. Men svensken sväljer allt hen ser och hör av massmedia utan att tänka själv. Mycket förmodligen för att vi är konflikträdda. Följer strömmen. Se bara på namnval. Man kan se på namnet vilken generation en person är från. Svensken Accepterar normalisering av konstiga idéer. Tex. Som sexualisering av kvinnor och barn. Tex. Barn med könsförvirring, Istället för att ge de stackars barnen rätt vård så ska man uppmuntra dem till att välja om de ska vara flicka eller pojke när naturen redan har bestämt.
Tex. Evolutions teorin och tar det som fakta. Osv osv.
Även om jag inte håller med dig så verkar det som att du har något innanför pannbenet, det var roligt att diskutera med dig.