• OlivKungen

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

.....

Min son berätta att han blivit serverad halal i skolan och undra var det var för nåt

Jag blev riktigt förbannad på skolan eftersom att halalslakt inte är alls bra för djuren och är mer eller mindre grovt djurplågeri. Svenska skolor blir serverade halalslaktat kött. 

Detta påminner om när skolan tog bort svenska nationaldagen och ville att alla skulle stå med sin eget lands flagga.

Eller när dom inte gick till kyrkan och sjöng. För att det kunde anses som rasism för att det fanns barn med andra religoner

Är det nån mer som varit med om nåt av detta eller liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

• Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!
  • Anonym (ständig förändring)
    Jeahla skrev 2016-07-20 14:23:55 följande:
    "Du kämpar med andra ord med att behålla och tvinga andra till traditioner som "ditt" folk blev tvingade till" eller missförstod jag dig på något vis?

Bara för att du personligen inte firar julen på ett svenskt vis tror jag ändå att majoriteten har julgran sätter upp stjärnor i fönstren, dricker glögg, bakar pepparkakor, delar ut julklappar osv. Sen gör inte jag heller ALLT som många gör, jag är tex inte alls förtjust i jultomtar som prydnad och jag tycker Kalle anka är tråkigt men jag ser på det ifall sonen väldigt gärna ser på det. Ja naturligtvis vill jag behålla det som är bra och jag tror att det är bra för sammanhållningen för ett land att ha en identitet och fasta punkter som högtider och traditioner. Desvärre är människor, svenskar i synnerhet lätt att manipulera och förstår inte alltid sitt eget bästa. Jag vet att mitt uttalande är väldigt stötande och jag menar inte att trampa någon på tårna. Men jag tror det är en sakfråga som bör lyftas fram. Jag har inga problem att ta emot konstruktivt kritik eller att bli emotbevisad om detta skulle ske. Jag gillar öppna debatter.

Språk förändras, ja förvisso. Det intressanta med svenskan är att den inte har förändrats speciellt mycket. Du kan läsa en text som är 500 år gammal och fortfarande förstå.

Ja visst är vi individer, med små skillnader i form av personlighetsdrag osv. Men vi påverkas av omgivningen vi bor i och genetiken som vi bär på, mer än på individnivå. Att alla har olika kulturlevadsätt i ex ett land håller inte. Det är så mycket mer och djupare än bara spännande ny mat och olika musik.
    Ber om ursäkt. Det är absolut ingen misstolkning. Det är snarare så att jag uttryckte mig klantigt. 

Många av dessa "svenska" traditioner du pratar om när det gäller julen är tagna ifrån andra länders traditioner. Jultomten är även den påverkad av andra länders traditioner. Frågan är bara när man sätter gränsen för vad som räknas som svenskt och vad som inte räknas som svenskt. Om några hundra år kommer traditionerna ha förändrats ytterligare och antagligen kommer liknande debatter föras angående vad som är svenskt och inte och vad vi bör bevara och fortsätta med.  

Visst är svenskar lätta att manipulera, eller snarare öppna för förändring som jag skulle vilja se det. Det är inte för inte som Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Jag tror absolut att vi kan känna samhörighet trots att traditioner skiljer oss åt, men jag förstår också vad du menar med att sammanhållningen stärks av att vi har gemensamma traditioner och kulturer. Kanske om några hundra år att vi firar samma saker, men att det blir en slags blandning av de olika kulturer som finns i Sverige idag. Det är så vi har utvecklats tidigare när en större samling människor från andra länder flyttat hit. 
  • tobbe01
    Pentagram skrev 2016-07-20 14:21:17 följande:
    Alltså, halal-slakt i Sverige följer svenska djurskyddslagar och det har inte skett någon uppluckring där. Det finns ingen anledning för svenska djurrättsaktivister att protestera mot halal-slakt specifikt (om de inte protesterar mot slakt i största allmänhet).
    Men va bra. Ja då så. Jag har fått för mig att djuren som ska halalslaktas inte får bedövas innan man ger dem dödsstöten men jag är glad om jag har fel. Halalslaktat har kommit för att stanna oavsett vad man tycker.
  • PixieP

Minns att vi fick jättegod köttfärslimpa och leverbiff/pannbiff i skolan. Det får väl dagens generation klara sig utan.

• EnAnonumius
    OlivKungen skrev 2016-07-18 22:00:33 följande:
    här har du ett klipp om halal
    " target="_blank">

Nej jag gillar inte halal eller koscher slaktmetoderna själv. Tycker både Koscher och Halal är barbariska metoder att slakta djur på.
    Med det sagt.

Lyssnade du på klippet själv innan du postade länken?
    Du visar ett klipp om hur GRISAR bli hanterade i Danmark på väg TILL slakthuset.

Och bara för att han som lade upp Videon om påstår att det är "halal" räcker detta för att du skall kunna påstå att det är "halal"?

Alltså varken judar eller muslimer äter inte griskött och halal/koscher handlar om slaktningen i sig, inte hur djuren transporteras till slakthusen.

Så du liksom personen som postade videoklippet har ju noll kunskaper om vad halal/koscher slaktning handlar om.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 14:53:04 följande:

Ber om ursäkt. Det är absolut ingen misstolkning. Det är snarare så att jag uttryckte mig klantigt. 

Många av dessa "svenska" traditioner du pratar om när det gäller julen är tagna ifrån andra länders traditioner. Jultomten är även den påverkad av andra länders traditioner. Frågan är bara när man sätter gränsen för vad som räknas som svenskt och vad som inte räknas som svenskt. Om några hundra år kommer traditionerna ha förändrats ytterligare och antagligen kommer liknande debatter föras angående vad som är svenskt och inte och vad vi bör bevara och fortsätta med.  

Visst är svenskar lätta att manipulera, eller snarare öppna för förändring som jag skulle vilja se det. Det är inte för inte som Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Jag tror absolut att vi kan känna samhörighet trots att traditioner skiljer oss åt, men jag förstår också vad du menar med att sammanhållningen stärks av att vi har gemensamma traditioner och kulturer. Kanske om några hundra år att vi firar samma saker, men att det blir en slags blandning av de olika kulturer som finns i Sverige idag. Det är så vi har utvecklats tidigare när en större samling människor från andra länder flyttat hit. 

Sant , dagens svenska jultomten är en blandning av den svenska gårdstomten och tyskans santa Clause. ( eller hur han stavas)

Förändringen har gått under tid och blivit en del av den svenska folksjälen. Det jag reagerar på är andra människor vars kulturer skiljer sig markant från våra. De behöver en kurs hur det fungerar här. Vad som är självklart för dem är självklart inte för oss ibland. För att ge ett extremt exempel, Det finns ett land minns inte vilket, där om en man går på gatan och ser en kvinna så kan han våldta henne och om polisen såg det så hade inte polisen gjort något. Så kanske de gör där men så gör man absolut inte här. ( även om jag tycker att det inte borde ske någonstans). Detta är normalt och accepterat i vissa länder pga kulturen. Vissa kulturer säger att en kvinna bör gå i burka då respekterar hon sig själv. Medans jag som svensk tycker det är att kväva individualismen hos kvinnor. Alla kulturideer är inte förenliga med den europeiska eller svenska.

Sverige har aldrig varit muslimskt och jag måste erkänna att jag kommer att sörja den dagen muslimska helgdagar blir svenska.

Öppen för förändring.. Ja kanske det.. Men svensken sväljer allt hen ser och hör av massmedia utan att tänka själv. Mycket förmodligen för att vi är konflikträdda. Följer strömmen. Se bara på namnval. Man kan se på namnet vilken generation en person är från. Svensken Accepterar normalisering av konstiga idéer. Tex. Som sexualisering av kvinnor och barn. Tex. Barn med könsförvirring, Istället för att ge de stackars barnen rätt vård så ska man uppmuntra dem till att välja om de ska vara flicka eller pojke när naturen redan har bestämt.

Tex. Evolutions teorin och tar det som fakta. Osv osv.

Även om jag inte håller med dig så verkar det som att du har något innanför pannbenet, det var roligt att diskutera med dig.
  • Virriga Vera
    Anonym (Ateist) skrev 2016-07-20 07:37:17 följande:
    Är det verkligen det? Har vi imamer på fiskebåtarna som mumlar religiös mumbojumo över fisken när den kommer upp med huvudet mot Mecka? 

Intressant tanke, men så väldigt fel...
    Halal betyder att det är tillåtet och haram betyder förbjudet. Det är inte bara mat som är halal.
  • Anonym (Ateist)
    Virriga Vera skrev 2016-07-20 20:45:01 följande:
    Halal betyder att det är tillåtet och haram betyder förbjudet. Det är inte bara mat som är halal.
    Det vet jag väl, men det innebär fortfarande att djuren ska välsignas och vändas mot Mecka. Och det kan någon försöka inbilla mig att det görs på en fiskebåt...
  • Anonym (ständig förändring)
    Jeahla skrev 2016-07-20 17:17:54 följande:

Sant , dagens svenska jultomten är en blandning av den svenska gårdstomten och tyskans santa Clause. ( eller hur han stavas)

Förändringen har gått under tid och blivit en del av den svenska folksjälen. Det jag reagerar på är andra människor vars kulturer skiljer sig markant från våra. De behöver en kurs hur det fungerar här. Vad som är självklart för dem är självklart inte för oss ibland. För att ge ett extremt exempel, Det finns ett land minns inte vilket, där om en man går på gatan och ser en kvinna så kan han våldta henne och om polisen såg det så hade inte polisen gjort något. Så kanske de gör där men så gör man absolut inte här. ( även om jag tycker att det inte borde ske någonstans). Detta är normalt och accepterat i vissa länder pga kulturen. Vissa kulturer säger att en kvinna bör gå i burka då respekterar hon sig själv. Medans jag som svensk tycker det är att kväva individualismen hos kvinnor. Alla kulturideer är inte förenliga med den europeiska eller svenska.

Sverige har aldrig varit muslimskt och jag måste erkänna att jag kommer att sörja den dagen muslimska helgdagar blir svenska.

Öppen för förändring.. Ja kanske det.. Men svensken sväljer allt hen ser och hör av massmedia utan att tänka själv. Mycket förmodligen för att vi är konflikträdda. Följer strömmen. Se bara på namnval. Man kan se på namnet vilken generation en person är från. Svensken Accepterar normalisering av konstiga idéer. Tex. Som sexualisering av kvinnor och barn. Tex. Barn med könsförvirring, Istället för att ge de stackars barnen rätt vård så ska man uppmuntra dem till att välja om de ska vara flicka eller pojke när naturen redan har bestämt.

Tex. Evolutions teorin och tar det som fakta. Osv osv.

Även om jag inte håller med dig så verkar det som att du har något innanför pannbenet, det var roligt att diskutera med dig.

Nu börjar vi komma in på verkligt viktiga frågor! Kan inte annat än hålla med dig om att vi behöver bli enormt mycket bättre på att förmedla vilka värderingar och lagar vi har. Självklart finns det saker även jag absolut säger stopp till. Bla den kvinnosyn som kan förekomma. Förespråkar inte på något vis burka då jag känner precis som du att det begränsar kvinnor på många sätt.

Det har varit en intressant diskussion och det är inte ofta jag upplever det. Inte många som kan föra en diskussion på ett vettigt vis.
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-20 21:41:36 följande:

Nu börjar vi komma in på verkligt viktiga frågor! Kan inte annat än hålla med dig om att vi behöver bli enormt mycket bättre på att förmedla vilka värderingar och lagar vi har. Självklart finns det saker även jag absolut säger stopp till. Bla den kvinnosyn som kan förekomma. Förespråkar inte på något vis burka då jag känner precis som du att det begränsar kvinnor på många sätt.

Det har varit en intressant diskussion och det är inte ofta jag upplever det. Inte många som kan föra en diskussion på ett vettigt vis.

I Finland anordnar de kurser om finsk moral och etik. Det är inte alls nedsättande. Respektfulla kurser om hur man beter sig i Finland ang kvinnor etc. Iom att vi har så olika syn och förhållningssätt på saker är detta nödvändigt. Sånt borde vi införa här också. Inte lätt att veta vilka normer som gäller här bara för att man korsar en gräns.

Nej eller hur, ofta urartar det i smutskastning. Vilket är både omoget och bidrar med absolut ingenting.
  • Rixa
    Pentagram skrev 2016-07-20 14:21:17 följande:
    Alltså, halal-slakt i Sverige följer svenska djurskyddslagar och det har inte skett någon uppluckring där. Det finns ingen anledning för svenska djurrättsaktivister att protestera mot halal-slakt specifikt (om de inte protesterar mot slakt i största allmänhet).
    Vad är det som säger att det är slaktat i Sverige? Import av halalslaktat kött är stort o det kött som importeras är inte slaktade efter svenska lagar. 
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!