• OlivKungen

Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!

.....

Min son berätta att han blivit serverad halal i skolan och undra var det var för nåt

Jag blev riktigt förbannad på skolan eftersom att halalslakt inte är alls bra för djuren och är mer eller mindre grovt djurplågeri. Svenska skolor blir serverade halalslaktat kött. 

Detta påminner om när skolan tog bort svenska nationaldagen och ville att alla skulle stå med sin eget lands flagga.

Eller när dom inte gick till kyrkan och sjöng. För att det kunde anses som rasism för att det fanns barn med andra religoner

Är det nån mer som varit med om nåt av detta eller liknande?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 22:01
    menar att dom tar bort svenska traditioner

• Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!
  • Jeahla
    Anonym (ständig förändring) skrev 2016-07-19 21:09:41 följande:

Världen är i ständig förändring, så också Sveriges befolkning. Förutom du och några andra inskränkta typer som tycker att sill och potatis är det viktigaste som finns. 

För det första är halalslaktat kött väldigt vanligt såväl i välsorterade matbutiker som på skolor. Allt fler väljer att halalslakta så läs noga på förpackningen innan du köper kött. Det kan nämligen mycket väl vara halalslaktat även om det är svensk kött. 

För det andra ska skolan vara neutral gällande religion såväl som politik. Går eleverna till kyrkan ska det vara i undervisningssyfte och helst ska det som lärs in om kristendomen också läras in om övriga större religioner. M.a.o, besöker eleverna svenska kyrkan bör de även få besöka en moske eller synagoga. Det är meningen att eleverna ska få skapa sig egna åsikter och uppfattningar om världen och på så vis skapas också nya traditioner. 

Acceptera att Sverige förändras eller fortsätt gnälla om det oundvikliga. Traditioner faller bort och nya skapas. Det har det alltid gjort och kommer fortsätta göra så länge vi människor fortsätter förändras, skapa nya band och upptäcka mer om omvärlden.

Varför hatar du Sverige? Varför gillar du inte sammanhållningen av att ett folk har en identitet, en historia, egna traditioner etc. Ska vi ge upp svenskan till förmån för alla världens länder? Ska vi ta engelska istället kanske?

Integration funkar inte, tyvärr. Jag tror på assimilation.

Jag hade blivit jättearg om min sons skola serverade halal. Jag hatar inte muslimer, inte alls. Men vi är inte det och ska inte behöva påtvingas det.

F.ö inget fel på sill och potatis. Billigt och gott ;)
  • Anonym (K)
    Jeahla skrev 2016-07-19 23:00:33 följande:

Varför hatar du Sverige? Varför gillar du inte sammanhållningen av att ett folk har en identitet, en historia, egna traditioner etc. Ska vi ge upp svenskan till förmån för alla världens länder? Ska vi ta engelska istället kanske?

Jag hade blivit jättearg om min sons skola serverade halal. Jag hatar inte muslimer, inte alls. Men vi är inte det och ska inte behöva påtvingas det.

Vad är du för svag svensk om du inte kan behålla din identitet efter att ha ätit lite gottig kyckling bara för att någon mumlat lite grejer över den när huvudet kapades?

Tror du att du blir satanist om jag ber till satan över brödet jag ger till dig också..!?

Svenska starka traditioner, språket och identitet hotas inte av andra! Svenskar har överlevt i tusentals år med ut och invandringar och de är fan inget fel alls, lite ändras men de är för att utveckling är oundvikligt och viktigt

Annars kan du ju sluta använda både dator och smartphone för de är inte svenskt.

Potatis är asgott, särskilt i form av pommes och gratäng! Senapssill är de enda som kommer in i mitt hem.

Så varför hatar du sverige och svenskar?
  • Anonym (Mmm)

Och sill och potatis är ju dessutom halal... Just sayin'.
  • 8airam8

Hej Jeahla! Du var nog en rabiat person. För hundra år sedan så stack svenskarna härifrån. Till Amerikat, vet du. Ja, vi utvandrade. Folk har gjort så i alla tider - än har de bott här och än har de bott där. Tagga ned lite nu. Bara för att SD kallar någonting för en "svensk tradition" så betyder det inte att det behöver vara sant.

Hälsningar Maria
  • Anonym (Ateist)
    Anonym (Mmm) skrev 2016-07-20 01:10:45 följande:
    Och sill och potatis är ju dessutom halal... Just sayin'.
    Är det verkligen det? Har vi imamer på fiskebåtarna som mumlar religiös mumbojumo över fisken när den kommer upp med huvudet mot Mecka? 

Intressant tanke, men så väldigt fel...
  • sextiotalist
    Anonym (Ateist) skrev 2016-07-20 07:37:17 följande:

Är det verkligen det? Har vi imamer på fiskebåtarna som mumlar religiös mumbojumo över fisken när den kommer upp med huvudet mot Mecka? 

Intressant tanke, men så väldigt fel...

Fisk är hala utan cermonier kring fiskandet
  • Nyfikna72

Halal idag är nog väldigt urvattnat..........tror ni på fullt allvar att de krånglar med att vända djuren mot mecka och be en ramsa om det är ett stort slakteri? Det räcker nog att nåt överhuvud varit där och godkänt verksamheten så är det halalslaktat. I övrigt gör dem som alla andra. Det skulle troligen vara lika enkelt att få svenska slakterier att halalslakta. Att nån bara besöler anläggninhen och välsignar den eller nåt. Inte ens de själva är så rabiata att de följer tron till punkt och pricka, det är bara vi blåögda och rädda svenska som tror det och skriker rakt ut när man ser och hör halal.

• Jeahla
    Anonym (K) skrev 2016-07-19 23:09:10 följande:

Vad är du för svag svensk om du inte kan behålla din identitet efter att ha ätit lite gottig kyckling bara för att någon mumlat lite grejer över den när huvudet kapades?

Tror du att du blir satanist om jag ber till satan över brödet jag ger till dig också..!?

Svenska starka traditioner, språket och identitet hotas inte av andra! Svenskar har överlevt i tusentals år med ut och invandringar och de är fan inget fel alls, lite ändras men de är för att utveckling är oundvikligt och viktigt

Annars kan du ju sluta använda både dator och smartphone för de är inte svenskt.

Potatis är asgott, särskilt i form av pommes och gratäng! Senapssill är de enda som kommer in i mitt hem.

Så varför hatar du sverige och svenskar?

Jo visst har vi alltid haft in och utvandring. Skillnaden är att dessa människor blev assimilerade in i det svenska samhället. Dator och smartphone, är redskap som också blir assimilerade i det svenska samhället. Vi har ju inte engelska tangentbord.tex :p

Svenskar har överlevt.. Ja hur länge till tror du? Svensken skaffar i genomsnitt typ 1.8 barn per familj. Skaffar man enbart två barn då har mani princip ersatt sig själva bara. Alltså ingen tillväxt.

Jag älskar Sverige. Sen finns det mycket hos svenskar som jag inte tycker om. Åsikter och värderingar, personlighets drag osv. Men det är klart att mitt folk och min kultur står mig närmast. Det är väl ganska naturligt.
  • Jeahla
    8airam8 skrev 2016-07-20 02:40:44 följande:

Hej Jeahla! Du var nog en rabiat person. För hundra år sedan så stack svenskarna härifrån. Till Amerikat, vet du. Ja, vi utvandrade. Folk har gjort så i alla tider - än har de bott här och än har de bott där. Tagga ned lite nu. Bara för att SD kallar någonting för en "svensk tradition" så betyder det inte att det behöver vara sant.

Hälsningar Maria

Hej, Maria,

Nej jag skulle inte kalla mig rabiat. Jag väldigt sympatisk däremot så är jag väldigt principfast.

Ja svenskarna utvandrade och gör fortfarande. Och de blev assimilerade in i det amerikanska samhället. Fö. känner nog alla till vad som hände med den amerikanska ursprungs befolkningen när massinvandringen där ägde rum.

Jag lyssnar väl inte mer på SD än något annat politiskt parti. Men om någon skulle be dig beskriva svenska traditioner så tror jag du känner till vilka de är. Ren allmänbildning som tom.småbarn känner till.
Svar på tråden Skola serverar hallslakt och svenska traditioner!!