• Anonym (Ovetande)

Hur tar man p-piller?

Äter p-piller för att få mens och för att kunna starta nästa ÄD. Får den nog inte alls annars. Skulle bara ta en karta, men nån ÄD hinns inte med i januari/är inte lämplig. Så hur fortsätter jag ta dem? Några dar efter avslutade 3 veckor med piller trodde läkaren jag skulle få mens. Hur garanterat är det? Gör jag uppehåll en vecka och börjar med ny karta eller hur gör man? De heter Prionelle.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur tar man p-piller?
  • Cyanea

Då förstår jag ditt problem, TS :) 

Jag håller med Babyfeber, då är det bara att sluta med tabletter en vecka. Det brukar dröja några 2-3 dagar från det att man slutar med hormonerna tills blödningen kommer igång, så ge det lite tid :) 

Och tack för svar om Provera, då har jag lärt mig något nytt :) 

Håller tummarna för att blödningen snart kommer igång så du kan påbörja ny behandling! God jul :D 

• Anonym (Ovetande)

De funkade inte heller,verkar som jag fått mens idag...  Mejlade läkarmottagningen och fick inget svar alls utan bara mer recept så nu har jag ändå ingen aning hur jag fortsätter. Detta räknas nog inte som riktig mens,gått bara 23 dar sen jag började. De öppnar den 4.e igen,typiskt! Konstaterat att inga piller funkar på mig då.

• Cyanea

Nu hänger jag inte med. Var det inte meningen att du skulle få mens? Om det är 21 piller och man börjar blöda efter 2-3 dar efter det så låter det väl perfekt med en blödning nu? Eller missar jag något? 

• Anonym (Ovetande)

Jag skulle enligt läkaren få mens efter de vanliga 28 dagarna,d.v.s i början av nästa år. 23 dar är ingen vettig cykel,tveksamt om de godkänner det.

• Cyanea

Ok! Usch, då hoppas jag att de godkänner den här mensen. Borde inte det bero mest på hur mycket och hur länge du blöder? Jag håller tummarna för att du inte behöver vänta en hel cykel till i alla fall. Berätta gärna hur det går. Lycka till! 

• Babyfeber
    Anonym (Ovetande) skrev 2015-12-26 16:09:01 följande:

Jag skulle enligt läkaren få mens efter de vanliga 28 dagarna,d.v.s i början av nästa år. 23 dar är ingen vettig cykel,tveksamt om de godkänner det.

Det låter ju konstigt eftersom man blöder under den veckan man gör uppehåll eller äter sockerpiller. Hur tänkte de då?
  • Anonym (Ovetande)

Slutade blöda -var nog bara ytterligare rester av missfallet 7 veckor sen. Börjar kännas ytterligt segt att småblöda till och från-det skulle sluta med pillren,jo pyttsan!

Babyfeber skrev 2015-12-26 17:25:03 följande:
    Det låter ju konstigt eftersom man blöder under den veckan man gör uppehåll eller äter sockerpiller. Hur tänkte de då?
    Det är ju 21-dagars piller och mens ska komma efter 28 dagar. Han har 40 års erfarenhet av infertilitet och behandlingar så han vet vad han pratar om-däremot vet han inte hur extremt mycket min kropp kan trilskas... Men nu verkar det ju inte vara mens hur som helst.
  • Rappakalja

Vadå 23 dagar är ingen vettig cykel? Alla har inte 28 dagar mellanrum. Jag har det inte tex. När jag åt p piller så hade jag såna med 21 tabletter på kartan. 7 dagars uppehåll skulle jag göra innan jag började på nästa karta. Ibland fick jag mens dag 22, ibland dag 25, ytterst ytterst sällan dag 28. Tror inte det har hänt alls faktiskt.

• Babyfeber

Låter bara så konstigt eftersom mensen ska börja under den vecka man gör uppehåll. Det är det som är poängen med uppehållet.

Och som tidigare skrev så är ju 28 dagar inte en cykel alla följer.

• Anonym (M)
    Anonym (Ovetande) skrev 2015-12-27 13:00:34 följande:
    Slutade blöda -var nog bara ytterligare rester av missfallet 7 veckor sen. Börjar kännas ytterligt segt att småblöda till och från-det skulle sluta med pillren,jo pyttsan!
    Det är ju 21-dagars piller och mens ska komma efter 28 dagar. Han har 40 års erfarenhet av infertilitet och behandlingar så han vet vad han pratar om-däremot vet han inte hur extremt mycket min kropp kan trilskas... Men nu verkar det ju inte vara mens hur som helst.
    Tog du första pillret på dag 1 och sista pillret dag 21? Då är det ganska normalt med mensen dag 23.

Dag 1, första pillret
    Dag 21, sista pillret
    Dag 23, mens

Dag 29, första pillret på nästa karta
    Dag 49, sista pillret på nästa karta
    Dag 51, mens - 28 dagar sedan senaste mensen
  • Anonym (Ovetande)
    Rappakalja skrev 2015-12-27 13:06:19 följande:
    Vadå 23 dagar är ingen vettig cykel? Alla har inte 28 dagar mellanrum. Jag har det inte tex. När jag åt p piller så hade jag såna med 21 tabletter på kartan. 7 dagars uppehåll skulle jag göra innan jag började på nästa karta. Ibland fick jag mens dag 22, ibland dag 25, ytterst ytterst sällan dag 28. Tror inte det har hänt alls faktiskt.
    Ligger på gränsen,dessutom kanske kliniken inte godkänner klen mens som mens heller. Jag gör ÄD så det går absolut inte jämföra med hur vanligt folk har det. Jag har inga vanliga menscykler ö.h.t. Därför jag tar piller för att få mens så jag kan börja om. I somras hade jag typ 2-3 mensar de inte godkände och jag har inte den tiden mer att slösa!
  • Rappakalja
    Anonym (Ovetande) skrev 2015-12-27 13:14:52 följande:
    Ligger på gränsen,dessutom kanske kliniken inte godkänner klen mens som mens heller. Jag gör ÄD så det går absolut inte jämföra med hur vanligt folk har det. Jag har inga vanliga menscykler ö.h.t. Därför jag tar piller för att få mens så jag kan börja om. I somras hade jag typ 2-3 mensar de inte godkände och jag har inte den tiden mer att slösa!
    Aha, märkligt att de inte godkänner det som annars är normalt, men de har sina anledningar antar jag. Har du kollat upp om det finns någon antroposofisk metod för att få igång mensen? Jag vänder mig ofta till dem om jag inte hittar en lösning på traditionellt sätt och nu har jag även använt mig av hypnos, dock inte i sammanhang med svårigheter att få barn.

Det ena måste ju inte utesluta det andra.
  • Anonym (mysko)
    Anonym (Ovetande) skrev 2015-12-27 13:14:52 följande:
    Varför gör du inte en vanlig hormonbehandling så som de flesta gör med stimulerade cykler? Har aldrig hört talas om att stimulera en cykel med hjälp av p-piller. Och har inte din läkare gjort VUL för att se om hela missfallet har kommit ut innan du påbörjade en ny behandling? Blödningarna bör inte vara rester av ett missfall som skedde för 7 veckor sedan. Hela behandlingen låter väldigt konstig även för äggdonation, jag hade starkt ifrågasatt läkaren här.

Hur som helst, när jag åt p-piller hade jag 21-dagarskartor. Man tog dem i 21 dagar och hade sedan 7 dagars uppehåll innan man påbörjade nästa karta. Under uppehållet fick jag mensen. Även om man får mensen tidigare bör det väl ändå räknas som 28-dagars cykler eftersom man styr kroppens hormoner eller?
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (mysko) skrev 2015-12-27 14:58:24 följande:
    Varför gör du inte en vanlig hormonbehandling så som de flesta gör med stimulerade cykler? Har aldrig hört talas om att stimulera en cykel med hjälp av p-piller. Och har inte din läkare gjort VUL för att se om hela missfallet har kommit ut innan du påbörjade en ny behandling? Blödningarna bör inte vara rester av ett missfall som skedde för 7 veckor sedan. Hela behandlingen låter väldigt konstig även för äggdonation, jag hade starkt ifrågasatt läkaren här.

Hur som helst, när jag åt p-piller hade jag 21-dagarskartor. Man tog dem i 21 dagar och hade sedan 7 dagars uppehåll innan man påbörjade nästa karta. Under uppehållet fick jag mensen. Även om man får mensen tidigare bör det väl ändå räknas som 28-dagars cykler eftersom man styr kroppens hormoner eller?
    Vadå vanlig hormonbehandling? Har provat Divina-det funkade inte,fick 17-18-dagars cykler. Provera skulle vara samma sak. Återstår p-piller. Progynon tyckte inte läkaren jag skulle ta,det bör man börja med dag 2 i en vanlig cykel,inte efter missfall.Jag har gjort 6 ÄD så jag och alla inblandade läkare vet mycket väl vad de gör. Missfallet kom ut direkt,inte ens en timme efter fanns det synliga rester kvar. Att man sen blöda lite brunt i flera veckor är inget ovanligt alls. Nu blöder jag ganska mycket så nu är det nog mens. Börjar om på torsdag med pillren och hoppas nästa cykel/mens blir godkänd.
  • Cyanea

Jag hänger verkligen med mindre och mindre... Jag instämmer ju med Rappakalja, M och Babyfeber. Under alla år jag tog p-piller var det 28 piller på kartan: 21 med hormoner, 7 sockerpiller. Jag brukade få mens ca 2-4 dagar efter sista hormonpillret. Det blir ju ca 28 dagars cykel i slutänden ändå, men det förutsätter ju att man fortsätter med p-pillren ett längre tag. 

Man brukar ju dessutom få en blödning om man använder t.ex. Suprecur för nedreglering. Det har inte funkat alla gånger på mig, därför har jag använt Provera (som jag minns att du skrev inte funkade för dig). Har du provat det? För i så fall blöder man, sen tar man t.ex. Progynon för att bygga upp ny slemhinna. 

Jag hoppas att du förstår att jag inte menar att vara krånglig, men det känns som ett ganska ovanligt scenario det här :) 

• Anonym (Ovetande)

Och jag ångrar att jag ens frågade för ett vanligt normalt svar är alltid för mycket begärt på F.l. Ni dumförklarar både mig och min läkare som sysslat med gynekologi,infertilitet och IVF i 40 år. ÄD också i flera år. Ska det vara omöjligt fatta att jag måste få mens så jag kan börja om? Jag ska inte nedregleras alls. Jag ska inte göra ÄD nästa cykel,har jag redan sagt! Jag måste få mens en gång till vilket jag inte får alls utan piller. Och kartan är återigen 21 piller. Alla likadana. Inte 28,inga sockerpiller.

Har sagt det förr, men får nog påminna mig själv:ställ inga frågor på F.l,du får aldrig vettiga svar. Adjö.

• Cyanea

Jag upplever inte att någon försökt dumförklara dig, tvärtom. Det finns en anledning till att du ställt frågan, och uppenbarligen har ingen hört något liknande som läkaren säger. Ingen säger att varken han eller du har fel, utan svarar på hur det brukar funka med p-piller. 

Tråkigt att du känner så, jag tror inte att någon menat något ont utan bara försökt hjälpa så gott de kan. 

Lycka till! 

• Anonym (mysko)
    Anonym (Ovetande) skrev 2015-12-27 16:27:52 följande:
    Och jag ångrar att jag ens frågade för ett vanligt normalt svar är alltid för mycket begärt på F.l. Ni dumförklarar både mig och min läkare som sysslat med gynekologi,infertilitet och IVF i 40 år. ÄD också i flera år. Ska det vara omöjligt fatta att jag måste få mens så jag kan börja om? Jag ska inte nedregleras alls. Jag ska inte göra ÄD nästa cykel,har jag redan sagt! Jag måste få mens en gång till vilket jag inte får alls utan piller. Och kartan är återigen 21 piller. Alla likadana. Inte 28,inga sockerpiller.

Har sagt det förr, men får nog påminna mig själv:ställ inga frågor på F.l,du får aldrig vettiga svar. Adjö.
    Men vad är problemet då? Om det nu är nästa mens som har betydelse så skulle du alltså ha haft ett uppehåll på 7 dagar nyligen och sedan börjat äta nästa karta.

I din ts har du ju uppenbarligen pratat med din jättekompetenta läkare om det så du borde väl ha fått svaret där eller?
  • MajaVira

www.fass.se/LIF/product&nplId=20091006000136

När och hur skall tabletterna tas

Ta en tablett varje dag, tillsammans med lite vätska om så behövs. Tabletten skall tas vid ungefär samma tid varje dag.

Varje tablettkarta innehåller 21 tabletter. Vid varje tablett finns den veckodag som tabletten skall tas markerad. Om du t.ex. startar på en onsdag så tar du tabletten som är markerad med On. Följ pilarnas riktning tills alla 21 tabletterna har tagits.

Under de nästkommande sju dagarna skall du inte ta några tabletter. Under dessa sju dagar får du vanligtvis en menstruationsliknande blödning (bortfallsblödning). Denna börjar vanligen två till tre dagar efter att du tagit den sista Prionelletabletten.

Påbörja nästa tablettkarta dag åtta, även om du fortfarande blöder. Detta innebär att du alltid påbörjar en ny tablettkarta samma veckodag och att du kommer att ha din bortfallsblödning på ungefär samma dagar varje månad.

Svar på tråden Hur tar man p-piller?