Inlägg från: Anonym (Ovetande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ovetande)

Hur tar man p-piller?

Äter p-piller för att få mens och för att kunna starta nästa ÄD. Får den nog inte alls annars. Skulle bara ta en karta, men nån ÄD hinns inte med i januari/är inte lämplig. Så hur fortsätter jag ta dem? Några dar efter avslutade 3 veckor med piller trodde läkaren jag skulle få mens. Hur garanterat är det? Gör jag uppehåll en vecka och börjar med ny karta eller hur gör man? De heter Prionelle.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur tar man p-piller?
  • Anonym (Ovetande)

Finns det verkligen ingen som vet hur man äter p-piller?

• Anonym (Ovetande)
    Laceyy skrev 2015-12-21 23:44:13 följande:
    Det är väl några sockerpiller i kartan? Då kommer du få mens när du tar dom, annars ta uppehåll och vänta några dagar sen börja med dom igen om du vill ha mens. Annars är de bara fortsätta på nästa karta.
    Nej,alla piller är likadana vita. Man bara går runt kartan tills de är slut med början på  vilken veckodag som helst. Hinner inte få tag i läkaren innan jul och sen är det stängt tills den 4:e. Det är oerhört viktigt att jag får mens och en godkänd mens,annars får jag inte göra nästa försök.
  • Anonym (Ovetande)

Jag är nog bra stressad för jag blev inte möe klokare!  Tungan ute  Eftersom man skulle börja var som helst kan inga piller vara sockerpiller. Finns inga rader heller,det går bara runt. I så fall har jag missförstått helt och tatt fel piller hela tiden. Har mejlat får se om jag hinner få svar. Jag frågade om Provera, men de funkar annorlunda och påminner om Divina som inte funkade på mig-fick mens för tidigt. P-piller skulle ge mens i rimlig tid.

• Anonym (Ovetande)

Just det-varje karta är bara 21 piller också så jag anar att man gör uppehåll just en vecka.

• Anonym (Ovetande)

De funkade inte heller,verkar som jag fått mens idag...  Mejlade läkarmottagningen och fick inget svar alls utan bara mer recept så nu har jag ändå ingen aning hur jag fortsätter. Detta räknas nog inte som riktig mens,gått bara 23 dar sen jag började. De öppnar den 4.e igen,typiskt! Konstaterat att inga piller funkar på mig då.

• Anonym (Ovetande)

Jag skulle enligt läkaren få mens efter de vanliga 28 dagarna,d.v.s i början av nästa år. 23 dar är ingen vettig cykel,tveksamt om de godkänner det.

• Anonym (Ovetande)

Slutade blöda -var nog bara ytterligare rester av missfallet 7 veckor sen. Börjar kännas ytterligt segt att småblöda till och från-det skulle sluta med pillren,jo pyttsan!

Babyfeber skrev 2015-12-26 17:25:03 följande:
    Det låter ju konstigt eftersom man blöder under den veckan man gör uppehåll eller äter sockerpiller. Hur tänkte de då?
    Det är ju 21-dagars piller och mens ska komma efter 28 dagar. Han har 40 års erfarenhet av infertilitet och behandlingar så han vet vad han pratar om-däremot vet han inte hur extremt mycket min kropp kan trilskas... Men nu verkar det ju inte vara mens hur som helst.
  • Anonym (Ovetande)
    Rappakalja skrev 2015-12-27 13:06:19 följande:
    Vadå 23 dagar är ingen vettig cykel? Alla har inte 28 dagar mellanrum. Jag har det inte tex. När jag åt p piller så hade jag såna med 21 tabletter på kartan. 7 dagars uppehåll skulle jag göra innan jag började på nästa karta. Ibland fick jag mens dag 22, ibland dag 25, ytterst ytterst sällan dag 28. Tror inte det har hänt alls faktiskt.
    Ligger på gränsen,dessutom kanske kliniken inte godkänner klen mens som mens heller. Jag gör ÄD så det går absolut inte jämföra med hur vanligt folk har det. Jag har inga vanliga menscykler ö.h.t. Därför jag tar piller för att få mens så jag kan börja om. I somras hade jag typ 2-3 mensar de inte godkände och jag har inte den tiden mer att slösa!
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (mysko) skrev 2015-12-27 14:58:24 följande:
    Varför gör du inte en vanlig hormonbehandling så som de flesta gör med stimulerade cykler? Har aldrig hört talas om att stimulera en cykel med hjälp av p-piller. Och har inte din läkare gjort VUL för att se om hela missfallet har kommit ut innan du påbörjade en ny behandling? Blödningarna bör inte vara rester av ett missfall som skedde för 7 veckor sedan. Hela behandlingen låter väldigt konstig även för äggdonation, jag hade starkt ifrågasatt läkaren här.

Hur som helst, när jag åt p-piller hade jag 21-dagarskartor. Man tog dem i 21 dagar och hade sedan 7 dagars uppehåll innan man påbörjade nästa karta. Under uppehållet fick jag mensen. Även om man får mensen tidigare bör det väl ändå räknas som 28-dagars cykler eftersom man styr kroppens hormoner eller?
    Vadå vanlig hormonbehandling? Har provat Divina-det funkade inte,fick 17-18-dagars cykler. Provera skulle vara samma sak. Återstår p-piller. Progynon tyckte inte läkaren jag skulle ta,det bör man börja med dag 2 i en vanlig cykel,inte efter missfall.Jag har gjort 6 ÄD så jag och alla inblandade läkare vet mycket väl vad de gör. Missfallet kom ut direkt,inte ens en timme efter fanns det synliga rester kvar. Att man sen blöda lite brunt i flera veckor är inget ovanligt alls. Nu blöder jag ganska mycket så nu är det nog mens. Börjar om på torsdag med pillren och hoppas nästa cykel/mens blir godkänd.
  • Anonym (Ovetande)

Och jag ångrar att jag ens frågade för ett vanligt normalt svar är alltid för mycket begärt på F.l. Ni dumförklarar både mig och min läkare som sysslat med gynekologi,infertilitet och IVF i 40 år. ÄD också i flera år. Ska det vara omöjligt fatta att jag måste få mens så jag kan börja om? Jag ska inte nedregleras alls. Jag ska inte göra ÄD nästa cykel,har jag redan sagt! Jag måste få mens en gång till vilket jag inte får alls utan piller. Och kartan är återigen 21 piller. Alla likadana. Inte 28,inga sockerpiller.

Har sagt det förr, men får nog påminna mig själv:ställ inga frågor på F.l,du får aldrig vettiga svar. Adjö.

Svar på tråden Hur tar man p-piller?