• Cyanea

Hur tar man p-piller?

Så här står det i FASS om Prionelle: 

"Vanligtvis får du en menstruationsliknande blödning (bortfallsblödning) två till tre dagar efter att du tagit den sista hormontabletten (d.v.s. under den tid då du tar tabletter från den sista raden på tablettkartan). Dagen efter att du avslutat en tablettkarta skall du påbörja en ny även om du fortfarande blöder. Inget tablettuppehåll skall lämnas mellan tablettkartorna. Detta innebär att du alltid börjar på en ny tablettkarta samma veckodag och att du kommer att ha din bortfallsblödning på ungefär samma dagar varje månad."

Jag antar att det innebär att sista raden i kartan är sockerpiller. Är det just blödningen du väntar på ska du absolut inte börja med nya hormontabletter, då hoppar du blödningen istället :) 

Lite märklig metod att tvinga fram en blödning, tycker jag. När jag själv behövt det för behandlingar har jag fått ta Provera. Men å andra sidan är jag ingen läkare, så vad vet jag, det kanske är en säkrare metod med P-piller :) 

• Cyanea

Oj, jag lät lite kort på slutet, det var inte min mening. Jag menade bara att jag tycker att det är spännande att det kan variera så mycket mellan hur man gör på olika kliniker :) 

• Cyanea

Då förstår jag ditt problem, TS :) 

Jag håller med Babyfeber, då är det bara att sluta med tabletter en vecka. Det brukar dröja några 2-3 dagar från det att man slutar med hormonerna tills blödningen kommer igång, så ge det lite tid :) 

Och tack för svar om Provera, då har jag lärt mig något nytt :) 

Håller tummarna för att blödningen snart kommer igång så du kan påbörja ny behandling! God jul :D 

• Cyanea

Nu hänger jag inte med. Var det inte meningen att du skulle få mens? Om det är 21 piller och man börjar blöda efter 2-3 dar efter det så låter det väl perfekt med en blödning nu? Eller missar jag något? 

• Cyanea

Ok! Usch, då hoppas jag att de godkänner den här mensen. Borde inte det bero mest på hur mycket och hur länge du blöder? Jag håller tummarna för att du inte behöver vänta en hel cykel till i alla fall. Berätta gärna hur det går. Lycka till! 

• Cyanea

Jag hänger verkligen med mindre och mindre... Jag instämmer ju med Rappakalja, M och Babyfeber. Under alla år jag tog p-piller var det 28 piller på kartan: 21 med hormoner, 7 sockerpiller. Jag brukade få mens ca 2-4 dagar efter sista hormonpillret. Det blir ju ca 28 dagars cykel i slutänden ändå, men det förutsätter ju att man fortsätter med p-pillren ett längre tag. 

Man brukar ju dessutom få en blödning om man använder t.ex. Suprecur för nedreglering. Det har inte funkat alla gånger på mig, därför har jag använt Provera (som jag minns att du skrev inte funkade för dig). Har du provat det? För i så fall blöder man, sen tar man t.ex. Progynon för att bygga upp ny slemhinna. 

Jag hoppas att du förstår att jag inte menar att vara krånglig, men det känns som ett ganska ovanligt scenario det här :) 

• Cyanea

Jag upplever inte att någon försökt dumförklara dig, tvärtom. Det finns en anledning till att du ställt frågan, och uppenbarligen har ingen hört något liknande som läkaren säger. Ingen säger att varken han eller du har fel, utan svarar på hur det brukar funka med p-piller. 

Tråkigt att du känner så, jag tror inte att någon menat något ont utan bara försökt hjälpa så gott de kan. 

Lycka till! 

Svar på tråden Hur tar man p-piller?