• Anonym (Ovetande)

Hur tar man p-piller?

Äter p-piller för att få mens och för att kunna starta nästa ÄD. Får den nog inte alls annars. Skulle bara ta en karta, men nån ÄD hinns inte med i januari/är inte lämplig. Så hur fortsätter jag ta dem? Några dar efter avslutade 3 veckor med piller trodde läkaren jag skulle få mens. Hur garanterat är det? Gör jag uppehåll en vecka och börjar med ny karta eller hur gör man? De heter Prionelle.

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur tar man p-piller?
  • Anonym (Ovetande)

Finns det verkligen ingen som vet hur man äter p-piller?

• Laceyy

Det är väl några sockerpiller i kartan? Då kommer du få mens när du tar dom, annars ta uppehåll och vänta några dagar sen börja med dom igen om du vill ha mens. Annars är de bara fortsätta på nästa karta.

• Mooomin

Det måste ju ha följt med instruktioner i paletet. Googla annars.

• Anonym (Ovetande)
    Laceyy skrev 2015-12-21 23:44:13 följande:
    Det är väl några sockerpiller i kartan? Då kommer du få mens när du tar dom, annars ta uppehåll och vänta några dagar sen börja med dom igen om du vill ha mens. Annars är de bara fortsätta på nästa karta.
    Nej,alla piller är likadana vita. Man bara går runt kartan tills de är slut med början på  vilken veckodag som helst. Hinner inte få tag i läkaren innan jul och sen är det stängt tills den 4:e. Det är oerhört viktigt att jag får mens och en godkänd mens,annars får jag inte göra nästa försök.
  • Cyanea

Så här står det i FASS om Prionelle: 

"Vanligtvis får du en menstruationsliknande blödning (bortfallsblödning) två till tre dagar efter att du tagit den sista hormontabletten (d.v.s. under den tid då du tar tabletter från den sista raden på tablettkartan). Dagen efter att du avslutat en tablettkarta skall du påbörja en ny även om du fortfarande blöder. Inget tablettuppehåll skall lämnas mellan tablettkartorna. Detta innebär att du alltid börjar på en ny tablettkarta samma veckodag och att du kommer att ha din bortfallsblödning på ungefär samma dagar varje månad."

Jag antar att det innebär att sista raden i kartan är sockerpiller. Är det just blödningen du väntar på ska du absolut inte börja med nya hormontabletter, då hoppar du blödningen istället :) 

Lite märklig metod att tvinga fram en blödning, tycker jag. När jag själv behövt det för behandlingar har jag fått ta Provera. Men å andra sidan är jag ingen läkare, så vad vet jag, det kanske är en säkrare metod med P-piller :) 

• Cyanea

Oj, jag lät lite kort på slutet, det var inte min mening. Jag menade bara att jag tycker att det är spännande att det kan variera så mycket mellan hur man gör på olika kliniker :) 

• Anonym (Ovetande)

Jag är nog bra stressad för jag blev inte möe klokare!  Tungan ute  Eftersom man skulle börja var som helst kan inga piller vara sockerpiller. Finns inga rader heller,det går bara runt. I så fall har jag missförstått helt och tatt fel piller hela tiden. Har mejlat får se om jag hinner få svar. Jag frågade om Provera, men de funkar annorlunda och påminner om Divina som inte funkade på mig-fick mens för tidigt. P-piller skulle ge mens i rimlig tid.

• Anonym (Ovetande)

Just det-varje karta är bara 21 piller också så jag anar att man gör uppehåll just en vecka.

• Babyfeber

Är det 21 tabletter så gör du uppehåll i 7 dagar när kartan är slut :) sen börjar du om.

• mammalovis

Googla på fass, där finns alla läkemedels följesedlar med. Sedan borde det stå din läkares ordination på förpackningen, annars fråga på apoteket, ev har de kvar receptet om du har mer att hämta ut.

Men om du har 21-dagarskartor låter det rimligt att du gör ett uppehåll på 28 dagar. Så gjorde jag när jag hade en annan sort utan sockerpiller. Nu äter jag minipiller med kartor på 28 dagar, så där finns det inget uppehåll.

Svar på tråden Hur tar man p-piller?