Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 13:11:32 följande:
Ett exempel. Exet jobbar oregelbundna tider och den andra föräldern har alltid haft barnen när exet jobbar och umgänget är delvis byggt kring detta (med barnens bästa i fokus också förstås). Nu vill den nya familjen ha varannan vecka då den nya partnern har sina barn så och menar att föräldern som jobbar oregelbundet antingen får byta jobb eller lösa det på annat sätt under sina veckor. Vad tycker ni om det?
Min första reflektion är att man som förälder inte kan räkna med att en annan person ska vara med och lösa ens praktiska situation. Jag är tex helt ensamtsående och självklart får jag finna mig i att jag inte kan ta alla typer av jobb på grund av det. Det är en realitet att mitt familjeliv påverkar mina förutsättningar tex karriärmässigt.
Såed det sagt tycker jag inte att "exet" kan kräva att den andra föräldern ska anpassa sitt liv efter hur "exet" jobbar. Vad skulle hända om även den andra föräldern skaffade ett jobb med liknande tider?
Men det är ju också bra om man kan stötta varandra. Och visst är det bättre för barnet om båda föräldrarna har en inkomst. Så nån form av kompromiss borde man kunna göra gällande detta. Men det måste gå att ha umgänget bestämt långt i förväg. Så om scheman läggs minst ett hakvår i förväg kan en anpassning till schemat vara rimligt så länge det funkar. Men inte att den andra föräldern ska behlva anpassa sig med kort varsel. Dvs det bör finnas en långsiktigthet i umgängesupplägget.
Men i ett sådant här fall skulle ju jag rekommendera att man satt sig ned och diskuterade med tredje part - någon som kunde se på situationen som utomstående och hjälpa till med vettiga konpromisser.