Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 13:45:49 följande:
Om det inte finns barnvakt. Du skriver att barnen kanske ska vara mer hos den förälder som inte jobbar oregelbundet. För att synka ihop den nya familjen? På bekostnad av mindre tid med den andra föräldern? Uppfattade jag dig rätt?
Ja kanske det är så att barnen ska vara mer än tidigare hos den förälder som inte jobbar oregelbundna tider. Kanske barnen skulle må bättre av regelbundna tider istället för att kastas som vantar fram och tillbaka mellan sina föräldrar för att det ska passa exet arbetstider? Vad vet jag?
Poängen med det jag skriver är att jag anser att båda föräldrarna är skyldiga att försöka lösa barnens boende så att det funkar för båda föräldrarna och blir bra för barnen.
Och det inkluderar att hantera förändringar i arbetssituation och familjesituation.
Kanske exet bara jobbar oregelbundet för att jävlas med nyfamiljen ? Kanske exet chef har bönat och bett exet att byta till regelbundna tider i flera år men exet vägrar för det skulle minska exet tid för hobbies? Vad vet vi?
Och så en sak till. Det är ingen naturregel att det alltid passar alla barn i alla åldrar under hela uppväxten att bo hälften av tiden hos varje förälder. Ibland har barnen under en period mer behov av den ena föräldern och då får man lösa det med.
Att vara förälder inkluderar att behöva anpassa sig efter förändringar i livet.