• Anonym (Fundersam)

Nya familjer - centrum i universum?

Ni som lever i nya familjer där antingen ni själva eller er partner har barn sedan tidigare: Hur resonerar ni kring umgänge? Om t.ex. er nya partner har varannan vecka, insisterar ni på att ha samma vecka med era barn oavsett hur det funkar för barnen eller ert ex? 

Försöker ni pressa fram att er nya familjs schema ska funka i första hand eller är umgänget något ni gör upp med respektive förälder och sen får den nya familjen hantera det?

Ser många situationer kring detta både här på FL och i verkliga livet, att de i nya familjer är så fokuserade på att just den nya familjen ska funka att man glömmer att omvärlden inte helt kretsar runt den. 

• Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?
  • Anonym (hon)
    Anonym (acc) skrev 2015-11-29 12:49:13 följande:
    Jag har svårt att ge exakta exempel då jag inte vill lämna ut barnen.

Men egentligen var det nog saker som min make gått med på tidigare och som inte längre fungerade när vi var fler i familjen.

Som att exet valde semesterveckor och han tog de som blev över. Vi behövde synka även med mitt ex, inte att vi skulle diktera men vara med och diskutera. Barnen ville semestra ihop och det blev jättesvårt när exet bara bokade en 4 veckor lång resa och stack med barnen utan att ens diskutera veckorna med min make.

Eller att vi protesterade när hon bokade upp barnen att göra saker med henne (handla, museibesök o likn) på våra veckor när vi hade planerat bio eller julpyssel och satte barnen i en knipa.

Egentligen handlar det nog mest om respektlöshet från makens ex. För vi hade aldrig den här typen av problem med mitt ex. Där jämkade vi så att det blev bra lösningar för barnen nästan utan att tänka på det. Men makens ex ville att jorden (barnen och hennes ex) skulle fortsätta snurra enbart kring henne och accepterade inte att hennes barn faktiskt hade två hem och två familjer och till och med nya syskon (bonussyskon) i den ena familjen.

Och dessutom visade exet barnen att allt vi gjorde var fel. Maken kunde knappt be sina barn duka för det behövde de inte sa mamma. Medan jag och mitt ex inte lägger oss i såna regler. Vill jag att barnen ska duka hos mig så har mitt ex ingen åsikt om det och har han det så kan han ändå säga till våra barn att hos mamma gäller mammas regler.

Såna småregler om dukning och städa sina rum och ta ut sopor kan behöva vara lika mellan jämnåriga barn som bor tillsammans oavsett vad deras andra föräldrar tycker. Där kan nyfamiljen behöva prata ihop sig om egna "husregler". Och då ska inte ex lägga sig i och säga till barnen att de inte behöver.

Sedan måste man förstås ge det tid alltihop. Man bygger inte en ny familj på några veckor utan det tar enligt min erfarenhet flera år i vissa avseenden.
    OK förstår problemet. Men jag tycker inte att det låter som att hon inte vill acceptera att saker ändras för barnen. Jag tror mer problemet är att hon hela tiden har haft vissa privilegier, tex att få välja semester först. Och nu måste hon förlora dessa privilegier bara för att ni flyttar ihop. Hon tänker väl att varför ska hon behöva få det sämre för att ni flyttar ihop. Jag kan förstå henne på sätt och vis.
  • Anonym (acc)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 13:45:49 följande:

Om det inte finns barnvakt. Du skriver att barnen kanske ska vara mer hos den förälder som inte jobbar oregelbundet. För att synka ihop den nya familjen? På bekostnad av mindre tid med den andra föräldern? Uppfattade jag dig rätt?

Ja kanske det är så att barnen ska vara mer än tidigare hos den förälder som inte jobbar oregelbundna tider. Kanske barnen skulle må bättre av regelbundna tider istället för att kastas som vantar fram och tillbaka mellan sina föräldrar för att det ska passa exet arbetstider? Vad vet jag?

Poängen med det jag skriver är att jag anser att båda föräldrarna är skyldiga att försöka lösa barnens boende så att det funkar för båda föräldrarna och blir bra för barnen.

Och det inkluderar att hantera förändringar i arbetssituation och familjesituation.

Kanske exet bara jobbar oregelbundet för att jävlas med nyfamiljen ? Kanske exet chef har bönat och bett exet att byta till regelbundna tider i flera år men exet vägrar för det skulle minska exet tid för hobbies? Vad vet vi?

Och så en sak till. Det är ingen naturregel att det alltid passar alla barn i alla åldrar under hela uppväxten att bo hälften av tiden hos varje förälder. Ibland har barnen under en period mer behov av den ena föräldern och då får man lösa det med.

Att vara förälder inkluderar att behöva anpassa sig efter förändringar i livet.
  • Anonym (acc)
    Anonym (hon) skrev 2015-11-29 14:59:27 följande:

OK förstår problemet. Men jag tycker inte att det låter som att hon inte vill acceptera att saker ändras för barnen. Jag tror mer problemet är att hon hela tiden har haft vissa privilegier, tex att få välja semester först. Och nu måste hon förlora dessa privilegier bara för att ni flyttar ihop. Hon tänker väl att varför ska hon behöva få det sämre för att ni flyttar ihop. Jag kan förstå henne på sätt och vis.

Ja jag förstår också hennes känslor. Självklart är det inte roligt att bli av med privilegier som man haft. Men jag förstår inte att hon agerar på de känslorna på ett sätt som går ut över hennes egna barn och deras möjligheter till en harmonisk vardag hos barnens andra förälder. Att hon sätter sin egen bekvämlighet före sina barns bästa.
  • Anonym (Fundersam)

(acc)

Tycker det är intressant att du tillskriver barnen behov som passar överens med den nya familjen trots att du också skriver att du inte vet. Dina förslag går också ut på att exet ska göra olika uppoffringar som att skaffa barnvakt, avstå sitt barn mer tid eller byta jobb. Vilka uppoffringar tycker du att den andra föräldern och den nya familjen ska göra?

Jag är ju ute efter att ställa prioriteringar mot varandra som du säkert förstår. Förutsättningarna är att barnen mår bra med det nuvarande schemat och att ingen gör något för att jävlas. Exet kan inte varken byta arbetstider eller jobb inom överskådlig framtid.

• Anonym (acc)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 16:32:50 följande:

(acc)

Tycker det är intressant att du tillskriver barnen behov som passar överens med den nya familjen trots att du också skriver att du inte vet. Dina förslag går också ut på att exet ska göra olika uppoffringar som att skaffa barnvakt, avstå sitt barn mer tid eller byta jobb. Vilka uppoffringar tycker du att den andra föräldern och den nya familjen ska göra?

Jag är ju ute efter att ställa prioriteringar mot varandra som du säkert förstår. Förutsättningarna är att barnen mår bra med det nuvarande schemat och att ingen gör något för att jävlas. Exet kan inte varken byta arbetstider eller jobb inom överskådlig framtid.

Och jag tycker att det är intressant att det varje gång du skriver dyker upp nya förutsättningar i tråden som omöjliggör alla förslag som jag kommer med.

Men om allt är så perfekt som du målar upp det, då undrar jag igen: varför vill nyfamiljen att barnen ska bo varannan vecka istället? Är det för att jävlas med exet? Eller har nyfamiljen någon annan anledning tror du?
  • Anonym (Fundersam)

(acc)

Jag säger inte att dina förslag är omöjliga bara att det handlar om att det är exet som ska göra uppoffringarna. Du svarar heller inte på vad den andra föräldern ska bidra med.

Nyfamiljen vill ha varannan vecka för att det ska synka med när den nya partnern har sitt barn, så att de ska kunna leva familjeliv barnveckan och vara barnlediga andra veckan. 

• Anonym (Förhandla)

Erbjuder kommunen nattis/barnomsorg kvällstid? Kan exet byta vissa arbetspass varannan vecka och jobba fler natt/kvällspass varannan?

Jobbar man oregelbundet är man ju ofta ledig vissa vardagar osv. Då kanske man kan ta igen förlorad umgängestid även om det är den andra förälderns vecka?

Oavsett så kommer man ingenstans i förhandlingarna genom att vägra ändra något å sin sida så mycket som en tum. Det bästa är ju om man kan kompromissa, ex tre+fyra dagar så att alla barnen i nya familjen överlappar fyra dagar av sju osv.

Man måste titta på vad som är möjligt. Nya familjen vill ha vv, exet (du?) vill ha det precis som nu. Antagligen kommer ingen att få exakt som de vill.

Håll fokus på att slutresultatet ska bli bra för barnen, bara.

• Anonym (acc)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 17:37:21 följande:

(acc)

Jag säger inte att dina förslag är omöjliga bara att det handlar om att det är exet som ska göra uppoffringarna. Du svarar heller inte på vad den andra föräldern ska bidra med.

Nyfamiljen vill ha varannan vecka för att det ska synka med när den nya partnern har sitt barn, så att de ska kunna leva familjeliv barnveckan och vara barnlediga andra veckan. 

Ok. Så i dagsläget är det exet som har privilegiet att kunna jobba som det passar hen och nyfamiljen får anpassa sig och göra uppoffringen att de inte kan leva familjeliv tillsammans.

Nu vill nyfamiljen slippa göra den uppoffringen och att istället exet ska göra uppoffringen att ändra sina arbetstider.

Jag föreslår då att man kompromissar, att båda anpassar sig litegrann genom att exet försöker anpassa sina arbetstider och att nyfamiljen får inte en hel vecka men några dagar av gemensamt familjeliv med alla barnen.

Men då svarar du att exet inte kan kompromissa och att alla är nöjda som det är och mår bra som det är.

Vart vill du komma?

Jag fattar fortfarande inte varför nyfamiljen vill ändra på boendet om allt är så bra nu? Eller är det något som du missat att berätta? Med den insikten du har i hur det nuvarande boendet fungerar för barn och vuxna i nyfamiljen så antar jag att du är en av föräldrarna i nyfamiljen.
  • Anonym (Fundersam)

(acc)

Nu får du nog läsa det jag skriver. Nyfamiljen vill synka tiden den nya partnern har sitt barn med tiden den andra föräldern har sitt barn. För att vara barnlediga helt varannan vecka och leva familjeliv med bonussyskonen varannan vecka. Vet inte hur jag ska kunna vara tydligare med anledningen. För barnen (och exet) funkar det nuvarande umgänget.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (acc) skrev 2015-11-29 18:01:46 följande:
    Ok. Så i dagsläget är det exet som har privilegiet att kunna jobba som det passar hen och nyfamiljen får anpassa sig och göra uppoffringen att de inte kan leva familjeliv tillsammans.

Nu vill nyfamiljen slippa göra den uppoffringen och att istället exet ska göra uppoffringen att ändra sina arbetstider.

Jag föreslår då att man kompromissar, att båda anpassar sig litegrann genom att exet försöker anpassa sina arbetstider och att nyfamiljen får inte en hel vecka men några dagar av gemensamt familjeliv med alla barnen.

Men då svarar du att exet inte kan kompromissa och att alla är nöjda som det är och mår bra som det är.

Vart vill du komma?

Jag fattar fortfarande inte varför nyfamiljen vill ändra på boendet om allt är så bra nu? Eller är det något som du missat att berätta? Med den insikten du har i hur det nuvarande boendet fungerar för barn och vuxna i nyfamiljen så antar jag att du är en av föräldrarna i nyfamiljen.
    Min poäng är också att exet och den andra föräldern VALT att tillsammans skaffa barn. Föräldern har sedan VALT att skaffa ny familj och borde alltså ta konsekvenserna. Säger inte att det är fel att skaffa ny familj men kan inte se hur exet, som inte valt, ska behöva ta konsekvenserna när det är den andra föräldern som gjort ett nytt livsval. 
Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?