• Anonym (Fundersam)

Nya familjer - centrum i universum?

Ni som lever i nya familjer där antingen ni själva eller er partner har barn sedan tidigare: Hur resonerar ni kring umgänge? Om t.ex. er nya partner har varannan vecka, insisterar ni på att ha samma vecka med era barn oavsett hur det funkar för barnen eller ert ex? 

Försöker ni pressa fram att er nya familjs schema ska funka i första hand eller är umgänget något ni gör upp med respektive förälder och sen får den nya familjen hantera det?

Ser många situationer kring detta både här på FL och i verkliga livet, att de i nya familjer är så fokuserade på att just den nya familjen ska funka att man glömmer att omvärlden inte helt kretsar runt den. 

• Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?
  • Anonym (H)

Nu är det jag och min man som lever i en nyfamilj men det är hans ex som vill ändra schemat (hon är singel). Hur många ggr min man än förklarar att det är omöjligt pga hans arbetstider och avståndet, så vägrar hon fatta. Hon beklagar sig till höger och vänster till folk. Då har vi ändå barnet nästan 50% av tiden men hon vill ha exakt VV.

Men min erfarenhet av henne är att hon bara vill jävlas och dryga sig så hon kommer ingen vart med det iaf. Har hon problem att ha barnet som hon har och samtidigt jobba, så får hon lösa det. Hon har barnvakter så det är inget bekymmer. Annars kan barnet bo och gå i skolan här istället men det vill hon såklart inte. Finns ingen chans att min man kommer byta jobb för hennes skull.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2015-11-30 20:11:51 följande:

Nu antar jag att du är "exet" men vet ju såklart inte om så är fallet.

Alltså funkar det inte för dig att byta arbetstider så gör det inte. Men funkar det till viss del eller till och med såpass bra att VV skulle funka, så är det väl bra löjligt att sätta sig på tvären "bara för att", eller?

Så märkligt att så få svarar på själva frågeställningen. 

Men håller självklart med dig om att ingen förälder, ex eller förälder med ny partner ska sätta sig på tvären bara för att. Jag pratar givetvis om en situation där arbetstiderna inte går att ändra utan att byta jobb. Kan ju tycka det är bra löjligt att den andra föräldern sätter sig på tvären "bara för att kunna umgås barnfritt med sin nya tjej" ;) Men det är ju jag det som tycker det är rätt långt ifrån det föräldraansvar man åtar sig i det ögonblick man skaffar barn.
  • Anonym (Sara)

Hur ser arbetstiderna ut för den som jobbar oregelbundet?

• Anonym (ny)

Det är ju svårt att svara på en specifik situation när man inte vet hur jobbtiderna ser ut så jag svarar väl lite generellt..

Jag utgår från att exet har jobbar sådär i några år och "nya" har anpassat sig efter detta ett tag...

Jag tänker att om exet absolut inte kan tänka sig att byta jobb och arbetstider så kanske exet behöver acceptera att barnen är mer i den nya familjen. Dvs man har varannan vecka och på exet vecka får barnen bo i den nya familjen när exet jobbar. Men det förutsätter ju att den föräldern är villig att göra så.

Det blir väldigt hattigt om barnen skickas fram och tillbaka och även om det har fungerat bra innan är det ju fler personer att ta hänsyn till nu.

• Anonym (H)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 19:27:55 följande:
    Så märkligt att så få svarar på själva frågeställningen. 

Men håller självklart med dig om att ingen förälder, ex eller förälder med ny partner ska sätta sig på tvären bara för att. Jag pratar givetvis om en situation där arbetstiderna inte går att ändra utan att byta jobb. Kan ju tycka det är bra löjligt att den andra föräldern sätter sig på tvären "bara för att kunna umgås barnfritt med sin nya tjej" ;) Men det är ju jag det som tycker det är rätt långt ifrån det föräldraansvar man åtar sig i det ögonblick man skaffar barn.
    Jag svarade inte på själva frågeställningen då vi inte har velat ändra på någonting sedan vi flyttade ihop.

Min man hade sitt schema redan då med exet och det är det schemat vi fortfarande kör på. Nu är det, som jag skrev, hans ex som vill ändra på saker och ting, vilket inte funkar för min man.

Sen så är vi aldrig barnlediga heller, så det kanske spelar in såklart. Vi har båda barn sedan innan och något av barnen är alltid hemma. Men hade vi haft chansen att vara ensamma någon gång ibland så hade vi säkert försökt med det.

Men även om ni inte har exakt varannan vecka så måste ju ditt ex och hans tjej vara barnlediga ibland ändå, eller? Nu förutsätter jag återigen att du är exet.

Om det inte är möjligt att byta arbetstider utan att även byta jobb så finns det faktiskt inte så mkt att diskutera tycker jag. Då får den nya familjen acceptera att varannan vecka inte funkar!

Nu vet jag inte om du läste mitt andra inlägg precis efter det du citerade?
  • Anonym (hm)

Jag tycker allas behov ska tillgodoses. Det beror ju mycket på vad för typ av familjekonstellationer man har. Men låt säga att det finns en man och en kvinna som lever tillsammans och som båda har barn sedan tidigare. Varför ska alla de inblandade anpassa sig efter mannens tidigare kvinna? Det finns ju fler med i spelet? Förstår inte?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2015-12-02 21:18:08 följande:
    Jag svarade inte på själva frågeställningen då vi inte har velat ändra på någonting sedan vi flyttade ihop.

Min man hade sitt schema redan då med exet och det är det schemat vi fortfarande kör på. Nu är det, som jag skrev, hans ex som vill ändra på saker och ting, vilket inte funkar för min man.

Sen så är vi aldrig barnlediga heller, så det kanske spelar in såklart. Vi har båda barn sedan innan och något av barnen är alltid hemma. Men hade vi haft chansen att vara ensamma någon gång ibland så hade vi säkert försökt med det.

Men även om ni inte har exakt varannan vecka så måste ju ditt ex och hans tjej vara barnlediga ibland ändå, eller? Nu förutsätter jag återigen att du är exet.

Om det inte är möjligt att byta arbetstider utan att även byta jobb så finns det faktiskt inte så mkt att diskutera tycker jag. Då får den nya familjen acceptera att varannan vecka inte funkar!

Nu vet jag inte om du läste mitt andra inlägg precis efter det du citerade?
    Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.

Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.

Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 21:52:08 följande:
    Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.
    Det är väl ingen som sagt så, det är din tolkning.

Men om man ska ha sitt barn varann vecka, så är det väl självklart att man kan önskemål om hur det ska läggas upp.
  • Anonym (Sara)

Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.

Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.
    Vad är det för jobb där man inte kan byta arbetstider, och hur ser arbetstiderna ut?

Känns det märkligt att samarbeta så att exet kan gå vidare i sitt liv?
  • Anonym (H)

Men att det var en rättighet skrev jag väl inte heller? Jag skrev att om vi hade haft möjligheten att vara barnlediga någon gång ibland så hade vi säkert försökt fixa till det så men nu funkar inte det då något av barnen alltid är hemma. Så då löser vi det genom att skaffa barnvakt, som du skriver, om vi vill hitta på något.

Jag förstår inte riktigt ditt svar till mig, då jag inte har skrivit något av det du nämner.

Jag har skrivit:
    1. Kan inte exet (du) lösa så att varannan vecka funkar utan att behöva byta jobb, så får "nyfamiljen" acceptera det.

2. Även om ni inte har vv så måste väl ändå ditt ex och hans sambo var barnlediga ibland iaf, eller?

Jag tycker inte att du ska behöva byta jobb för att de vill vara barnlediga vv, vilket jag har skrivit.
    Sen tycker jag att du låter väldigt anti i ditt senaste inlägg. Du verkar inte vara speciellt förtjust i exet, hans sambo eller deras liv ihop.
Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?