Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 21:52:08 följande:
Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.
Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.
Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.
Men att det var en rättighet skrev jag väl inte heller? Jag skrev att om vi hade haft möjligheten att vara barnlediga någon gång ibland så hade vi säkert försökt fixa till det så men nu funkar inte det då något av barnen alltid är hemma. Så då löser vi det genom att skaffa barnvakt, som du skriver, om vi vill hitta på något.
Jag förstår inte riktigt ditt svar till mig, då jag inte har skrivit något av det du nämner.
Jag har skrivit:
1. Kan inte exet (du) lösa så att varannan vecka funkar utan att behöva byta jobb, så får "nyfamiljen" acceptera det.
2. Även om ni inte har vv så måste väl ändå ditt ex och hans sambo var barnlediga ibland iaf, eller?
Jag tycker inte att du ska behöva byta jobb för att de vill vara barnlediga vv, vilket jag har skrivit.
Sen tycker jag att du låter väldigt anti i ditt senaste inlägg. Du verkar inte vara speciellt förtjust i exet, hans sambo eller deras liv ihop.