• Brumma

Nya familjer - centrum i universum?

Bara läst TS.

Jag hade inga barn när jag träffade min man. Han har en dotter sedan tidigare som då var ett år (nu tonåring).

Vi har alltid lagt upp umgänget gemensamt (jag och min man) med mamman. Att han skulle bestämma om ändring har eller semesterupplägg direkt med mamman utan att vi först pratat med varandra finns inte på kartan. Vi lever ihop och planerar vår vardag och tid ihop. Flickan ingår dessutom i vår familj - inte bara hans - och självklart tar vi beslut gemensamt.

• Brumma
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 21:52:08 följande:

Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.

Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.

Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.

Hur långt i förväg gäller "schemat"?

Man kan nämligen inte planera in barnvakt om man inte en bra tid innan vet hur det ser ut framöver.

Kan tycka att man måste kunna begära viss framförhållning ung. Några månaders schema fastställt iallafall..

Semestermånaderna definitivt hela veckor (helst flera veckor i rad).

Min mans ex har alltid bestämt.. när vi fick gemensamma barn funkar inte det längre och det har tagit hus i helvete.. Hon anser att hennes tid - med barn eller utan - är viktigare än vår tid hekt enkelt. Och vägrar ge minsta lilla om hon inte vinner på det. Då har man efter några år i te lust att kompromissa och pussla längre.
  • Brumma
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 23:01:44 följande:

(H)

Ber om ursäkt att jag citerade dig men svarade på lite allt möjligt. Nattmössan har åkt på vid detta dagset ;)

Du har rätt i att jag inte är så förtjust i exet eller hans nya liv. Beror just på att allt gällande vårt barn utgår från exets nya och hennes planering med sitt barn. Men det verkar vara en generell åsikt här inne (inte du just) att ex ska rätta sig helt efter nyfamiljen för annars "styr" man sitt ex. Att ta hänsyn omvänt verkar inte vara lika poppis. Man ska också "samarbeta" utan att få nåt samarbete tillbaka.

?

Det är väl inte en enda som skrivit det du påstår här?
  • Brumma
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-03 19:28:49 följande:

Fast det kan jag förstå! Att ni först vill prata ihop er och sen komma överens med mamman. I vårt fall pratar de ihop sig och sedan meddelar pappan när han vill ha barnet. Han vägrar att alls prata om någon annan lösning och jag har inte heller möjlighet att komma med önskemål. Nu har detta lett till att jag i stort sett har barnet på heltid eftersom jag inte vill ändra umgänget utan att vi båda får komma till tals och han inte vill ha barnen de tider som är "hans" idag sedan tidigare eftersom det inte är vv. Han har hittills vägrat att gå till familjerätten och eftersom jag gärna har mina barn jämt så har jag ingen anledning att gå till tingsrätten. Barnet är också nöjd med tillvaron så situationen är ju löst så att säga. Har bara så svårt att förstå att man resonerar så och ville höra om det är vanligt.

Hur kan du ha barnen i stort sett på heltid när du inte ens kan ha dem vv som fasta tider?

Då kan ni väl likagärna ändra tiderna?
Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?