Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 21:52:08 följande:
Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.
Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.
Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.
Hur långt i förväg gäller "schemat"?
Man kan nämligen inte planera in barnvakt om man inte en bra tid innan vet hur det ser ut framöver.
Kan tycka att man måste kunna begära viss framförhållning ung. Några månaders schema fastställt iallafall..
Semestermånaderna definitivt hela veckor (helst flera veckor i rad).
Min mans ex har alltid bestämt.. när vi fick gemensamma barn funkar inte det längre och det har tagit hus i helvete.. Hon anser att hennes tid - med barn eller utan - är viktigare än vår tid hekt enkelt. Och vägrar ge minsta lilla om hon inte vinner på det. Då har man efter några år i te lust att kompromissa och pussla längre.