Inlägg från: Anonym (Förhandla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förhandla)

Nya familjer - centrum i universum?

Erbjuder kommunen nattis/barnomsorg kvällstid? Kan exet byta vissa arbetspass varannan vecka och jobba fler natt/kvällspass varannan?

Jobbar man oregelbundet är man ju ofta ledig vissa vardagar osv. Då kanske man kan ta igen förlorad umgängestid även om det är den andra förälderns vecka?

Oavsett så kommer man ingenstans i förhandlingarna genom att vägra ändra något å sin sida så mycket som en tum. Det bästa är ju om man kan kompromissa, ex tre+fyra dagar så att alla barnen i nya familjen överlappar fyra dagar av sju osv.

Man måste titta på vad som är möjligt. Nya familjen vill ha vv, exet (du?) vill ha det precis som nu. Antagligen kommer ingen att få exakt som de vill.

Håll fokus på att slutresultatet ska bli bra för barnen, bara.

• Anonym (Förhandla)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 18:15:22 följande:
    Min poäng är också att exet och den andra föräldern VALT att tillsammans skaffa barn. Föräldern har sedan VALT att skaffa ny familj och borde alltså ta konsekvenserna. Säger inte att det är fel att skaffa ny familj men kan inte se hur exet, som inte valt, ska behöva ta konsekvenserna när det är den andra föräldern som gjort ett nytt livsval. 
    Det där är inte ett särskilt konstruktivt sätt att se på saken. Förstår du inte det själv? Du säger alltså att exet inte ska behöva ändra eller kompromissa så mycket som en millimeter? Inser du inte att det är att straffa den andra föräldern för att denna vågat gå vidare och skaffat en ny partner? "Det är ditt eget val att du skaffat en ny, så det är ditt eget fel om det inte går ihop, jag ska minsann inte behöva ändra något!" Barnsligt?
  • Anonym (Förhandla)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-12-02 23:01:44 följande:

(H)

Ber om ursäkt att jag citerade dig men svarade på lite allt möjligt. Nattmössan har åkt på vid detta dagset ;)

Du har rätt i att jag inte är så förtjust i exet eller hans nya liv. Beror just på att allt gällande vårt barn utgår från exets nya och hennes planering med sitt barn. Men det verkar vara en generell åsikt här inne (inte du just) att ex ska rätta sig helt efter nyfamiljen för annars "styr" man sitt ex. Att ta hänsyn omvänt verkar inte vara lika poppis. Man ska också "samarbeta" utan att få nåt samarbete tillbaka.

Ingen har skrivit något sånt, överhuvudtaget. Oerhört märkligt hur du kan ha gjort den tolkningen, faktiskt. Alla har sagt att man måste kompromissa från alla sidor för att livet ska gå ihop och inte barnen hamna i kläm. Det är du som kommit med påståenden om att exets arbetatider ska få gå före.

Det är klart att nattis inte är bättre än att vara med sin andra förälder, men det kan ju högst röra sig om ett par-tre tillfällen varannan vecka och är kanske bättre än en jättekonflikt mellan föräldrarna. Om det finns nattis så kan du ju faktiskt fortsätta jobba utan att byta jobb, alltså hänger inte detta på den andra föräldern, att du inte vill lämna på nattis är ju då ditt val som du får ta konsekvenserna av.
Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?