Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Nya familjer - centrum i universum?

Ni som lever i nya familjer där antingen ni själva eller er partner har barn sedan tidigare: Hur resonerar ni kring umgänge? Om t.ex. er nya partner har varannan vecka, insisterar ni på att ha samma vecka med era barn oavsett hur det funkar för barnen eller ert ex? 

Försöker ni pressa fram att er nya familjs schema ska funka i första hand eller är umgänget något ni gör upp med respektive förälder och sen får den nya familjen hantera det?

Ser många situationer kring detta både här på FL och i verkliga livet, att de i nya familjer är så fokuserade på att just den nya familjen ska funka att man glömmer att omvärlden inte helt kretsar runt den. 

• Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?
  • Anonym (Fundersam)

Det låter ju klokt att båda parter behöver anpassa sig och ta hänsyn men hur menar du i praktiken?  Kan du ge några exempel? 

• Anonym (Fundersam)

Ett exempel. Exet jobbar oregelbundna tider och den andra föräldern har alltid haft barnen när exet jobbar och umgänget är delvis byggt kring detta (med barnens bästa i fokus också förstås). Nu vill den nya familjen ha varannan vecka då den nya partnern har sina barn så och menar att föräldern som jobbar oregelbundet antingen får byta jobb eller lösa det på annat sätt under sina veckor. Vad tycker ni om det?

• Anonym (Fundersam)

Om det inte finns barnvakt. Du skriver att barnen kanske ska vara mer hos den förälder som inte jobbar oregelbundet. För att synka ihop den nya familjen? På bekostnad av mindre tid med den andra föräldern? Uppfattade jag dig rätt?

• Anonym (Fundersam)

Du har också med alternativet att ordna barnvakt. Menar du att det är bättre för barnen att vara hos barnvakt än sin andra förälder? Hur är det bättre för barnen?

Det enda alternativ som verkar ha barnfokus av dina förslag är att försöka lösa det med arbetstiderna vilket jag också tycker är ett bra förslag. Men om det inte går?

• Anonym (Fundersam)

(acc)

Tycker det är intressant att du tillskriver barnen behov som passar överens med den nya familjen trots att du också skriver att du inte vet. Dina förslag går också ut på att exet ska göra olika uppoffringar som att skaffa barnvakt, avstå sitt barn mer tid eller byta jobb. Vilka uppoffringar tycker du att den andra föräldern och den nya familjen ska göra?

Jag är ju ute efter att ställa prioriteringar mot varandra som du säkert förstår. Förutsättningarna är att barnen mår bra med det nuvarande schemat och att ingen gör något för att jävlas. Exet kan inte varken byta arbetstider eller jobb inom överskådlig framtid.

• Anonym (Fundersam)

(acc)

Jag säger inte att dina förslag är omöjliga bara att det handlar om att det är exet som ska göra uppoffringarna. Du svarar heller inte på vad den andra föräldern ska bidra med.

Nyfamiljen vill ha varannan vecka för att det ska synka med när den nya partnern har sitt barn, så att de ska kunna leva familjeliv barnveckan och vara barnlediga andra veckan. 

• Anonym (Fundersam)

(acc)

Nu får du nog läsa det jag skriver. Nyfamiljen vill synka tiden den nya partnern har sitt barn med tiden den andra föräldern har sitt barn. För att vara barnlediga helt varannan vecka och leva familjeliv med bonussyskonen varannan vecka. Vet inte hur jag ska kunna vara tydligare med anledningen. För barnen (och exet) funkar det nuvarande umgänget.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (acc) skrev 2015-11-29 18:01:46 följande:
    Ok. Så i dagsläget är det exet som har privilegiet att kunna jobba som det passar hen och nyfamiljen får anpassa sig och göra uppoffringen att de inte kan leva familjeliv tillsammans.

Nu vill nyfamiljen slippa göra den uppoffringen och att istället exet ska göra uppoffringen att ändra sina arbetstider.

Jag föreslår då att man kompromissar, att båda anpassar sig litegrann genom att exet försöker anpassa sina arbetstider och att nyfamiljen får inte en hel vecka men några dagar av gemensamt familjeliv med alla barnen.

Men då svarar du att exet inte kan kompromissa och att alla är nöjda som det är och mår bra som det är.

Vart vill du komma?

Jag fattar fortfarande inte varför nyfamiljen vill ändra på boendet om allt är så bra nu? Eller är det något som du missat att berätta? Med den insikten du har i hur det nuvarande boendet fungerar för barn och vuxna i nyfamiljen så antar jag att du är en av föräldrarna i nyfamiljen.
    Min poäng är också att exet och den andra föräldern VALT att tillsammans skaffa barn. Föräldern har sedan VALT att skaffa ny familj och borde alltså ta konsekvenserna. Säger inte att det är fel att skaffa ny familj men kan inte se hur exet, som inte valt, ska behöva ta konsekvenserna när det är den andra föräldern som gjort ett nytt livsval. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-11-29 18:15:22 följande:
    Min poäng är också att exet och den andra föräldern VALT att tillsammans skaffa barn. Föräldern har sedan VALT att skaffa ny familj och borde alltså ta konsekvenserna. Säger inte att det är fel att skaffa ny familj men kan inte se hur exet, som inte valt, ska behöva ta konsekvenserna när det är den andra föräldern som gjort ett nytt livsval. 
    Och framförallt inte barnen genom t.ex. kvällis/nattis för att den andra förälder vill vara barnledig med sin nya partner.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Förhandla) skrev 2015-11-29 18:28:12 följande:
    Det där är inte ett särskilt konstruktivt sätt att se på saken. Förstår du inte det själv? Du säger alltså att exet inte ska behöva ändra eller kompromissa så mycket som en millimeter? Inser du inte att det är att straffa den andra föräldern för att denna vågat gå vidare och skaffat en ny partner? "Det är ditt eget val att du skaffat en ny, så det är ditt eget fel om det inte går ihop, jag ska minsann inte behöva ändra något!" Barnsligt?
    Fast så menar jag inte. Självklart ska båda ge och ta och försöka förhandla och kompromissa. Men här finns inte den möjligheten (EXET KAN INTE ÄNDRA ARBETSTIDER) utan att barnen får det sämre (tror inte någon tycker kvällis/nattis är bättre än den andra föräldern.) Och ibland är det ju så i livet, att medelvägen inte finns utan någon måste ge mer än den andra. Och i just detta fallet tycker jag det är mer rimligt att barnets andra förälder (som är ledig men vill vara barnledig) tar hand om sina egna barn.

Däremot kan sedan exet vara tillmötesgående i andra situationer genom att ta barnen om den andra föräldern ska iväg eller likaså släppa iväg barnen på sin tid om det är ett tillfälle den nya familjen ska göra något tillsammans.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2015-11-30 20:11:51 följande:

Nu antar jag att du är "exet" men vet ju såklart inte om så är fallet.

Alltså funkar det inte för dig att byta arbetstider så gör det inte. Men funkar det till viss del eller till och med såpass bra att VV skulle funka, så är det väl bra löjligt att sätta sig på tvären "bara för att", eller?

Så märkligt att så få svarar på själva frågeställningen. 

Men håller självklart med dig om att ingen förälder, ex eller förälder med ny partner ska sätta sig på tvären bara för att. Jag pratar givetvis om en situation där arbetstiderna inte går att ändra utan att byta jobb. Kan ju tycka det är bra löjligt att den andra föräldern sätter sig på tvären "bara för att kunna umgås barnfritt med sin nya tjej" ;) Men det är ju jag det som tycker det är rätt långt ifrån det föräldraansvar man åtar sig i det ögonblick man skaffar barn.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2015-12-02 21:18:08 följande:
    Jag svarade inte på själva frågeställningen då vi inte har velat ändra på någonting sedan vi flyttade ihop.

Min man hade sitt schema redan då med exet och det är det schemat vi fortfarande kör på. Nu är det, som jag skrev, hans ex som vill ändra på saker och ting, vilket inte funkar för min man.

Sen så är vi aldrig barnlediga heller, så det kanske spelar in såklart. Vi har båda barn sedan innan och något av barnen är alltid hemma. Men hade vi haft chansen att vara ensamma någon gång ibland så hade vi säkert försökt med det.

Men även om ni inte har exakt varannan vecka så måste ju ditt ex och hans tjej vara barnlediga ibland ändå, eller? Nu förutsätter jag återigen att du är exet.

Om det inte är möjligt att byta arbetstider utan att även byta jobb så finns det faktiskt inte så mkt att diskutera tycker jag. Då får den nya familjen acceptera att varannan vecka inte funkar!

Nu vet jag inte om du läste mitt andra inlägg precis efter det du citerade?
    Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.

Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.

Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.
  • Anonym (Fundersam)

(H)

Ber om ursäkt att jag citerade dig men svarade på lite allt möjligt. Nattmössan har åkt på vid detta dagset ;)

Du har rätt i att jag inte är så förtjust i exet eller hans nya liv. Beror just på att allt gällande vårt barn utgår från exets nya och hennes planering med sitt barn. Men det verkar vara en generell åsikt här inne (inte du just) att ex ska rätta sig helt efter nyfamiljen för annars "styr" man sitt ex. Att ta hänsyn omvänt verkar inte vara lika poppis. Man ska också "samarbeta" utan att få nåt samarbete tillbaka.

• Anonym (Fundersam)
    Brumma skrev 2015-12-03 07:19:54 följande:

Bara läst TS.

Jag hade inga barn när jag träffade min man. Han har en dotter sedan tidigare som då var ett år (nu tonåring).

Vi har alltid lagt upp umgänget gemensamt (jag och min man) med mamman. Att han skulle bestämma om ändring har eller semesterupplägg direkt med mamman utan att vi först pratat med varandra finns inte på kartan. Vi lever ihop och planerar vår vardag och tid ihop. Flickan ingår dessutom i vår familj - inte bara hans - och självklart tar vi beslut gemensamt.

Fast det kan jag förstå! Att ni först vill prata ihop er och sen komma överens med mamman. I vårt fall pratar de ihop sig och sedan meddelar pappan när han vill ha barnet. Han vägrar att alls prata om någon annan lösning och jag har inte heller möjlighet att komma med önskemål. Nu har detta lett till att jag i stort sett har barnet på heltid eftersom jag inte vill ändra umgänget utan att vi båda får komma till tals och han inte vill ha barnen de tider som är "hans" idag sedan tidigare eftersom det inte är vv. Han har hittills vägrat att gå till familjerätten och eftersom jag gärna har mina barn jämt så har jag ingen anledning att gå till tingsrätten. Barnet är också nöjd med tillvaron så situationen är ju löst så att säga. Har bara så svårt att förstå att man resonerar så och ville höra om det är vanligt.
Svar på tråden Nya familjer - centrum i universum?