Anonym (H) skrev 2015-12-02 21:18:08 följande:
Jag svarade inte på själva frågeställningen då vi inte har velat ändra på någonting sedan vi flyttade ihop.
Min man hade sitt schema redan då med exet och det är det schemat vi fortfarande kör på. Nu är det, som jag skrev, hans ex som vill ändra på saker och ting, vilket inte funkar för min man.
Sen så är vi aldrig barnlediga heller, så det kanske spelar in såklart. Vi har båda barn sedan innan och något av barnen är alltid hemma. Men hade vi haft chansen att vara ensamma någon gång ibland så hade vi säkert försökt med det.
Men även om ni inte har exakt varannan vecka så måste ju ditt ex och hans tjej vara barnlediga ibland ändå, eller? Nu förutsätter jag återigen att du är exet.
Om det inte är möjligt att byta arbetstider utan att även byta jobb så finns det faktiskt inte så mkt att diskutera tycker jag. Då får den nya familjen acceptera att varannan vecka inte funkar!
Nu vet jag inte om du läste mitt andra inlägg precis efter det du citerade?
Fast jag tycker faktiskt inte det är en rättighet att vara barnledig när man är förälder. Skild eller inte, förälder är man alltid. Det förvånar mig faktiskt att så många verkar tro att en skilsmässa från en partner per automatik innebär att man har rätt till barnfri tid. Det är ju inte barnet man skiljer sig från.
Däremot kan man så klart skaffa barnvakt om man har möjlighet till det men att vara barnledig till priset av att den andra föräldern måste byta jobb tycker jag som sagt är en märklig inställning.
Några har spekulerat i huruvida jag är exet. Och jo, så är det väl på sätt och vis. Jag löser det dock själv med hjälp av närstående som har fått ställa upp väldigt mycket medan den andra föräldern umgås med sin nya och hennes familj. Tycker det känns märkligt bara. Jag hade själv inte låtit andra människor hämta på fritids och passa mitt barn bara för att jag skulle umgås med en ny partner. Hade känts väldigt konstigt.