• Anonym (Mamman)

Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?

Jag och min sons pappa skulle behöva skriva ett avtal om hur umgänget ska se ut och pappan vill att det ska "gå riktigt till" och vill att Familjerätten ska blandas in och vara med att utforma avtalet.

Någon som gjort det?
    Hur lång tid tar ett sånt möte?
    Får man med sig ett avtal med sig hem direkt?

• Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?
  • Anonym (baltazar)
    Anonym skrev 2014-09-13 21:48:40 följande:
    Man behöver inte vittnen för att skriva under vårdnadsavtal. 

Vilka problem specifikt anser du att jag har?
    Det är ganska vanligt att ett familjerättsavtal också bevittnas av en annan socialsekreterare i form av signatur på pappret. Att sen socialsekreterare har ett ömsesidigt förtroende för varandra och därmed inte läser igenom avtalet är självklart.. kollegor.. Så bevittnande i form av signatur är mer en formsak.. den byråkratiska processen...

Sen kanske det slarvas hos en del kommuner i detta..
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (kanske) skrev 2014-09-13 21:55:03 följande:

Kanske har du redan fått det här svaret men är i överens och har skrivit ner när umgänget ska ske, hur lång tid det ska vara, vem som hämtar/lämnar, var man hämtar/lämnar och vilken tid hämtning/lämning ska ske. hur ni delar upp lov/semester, jul/nyår och andra högtider osv så är det ju inte så mycket mer för FR att göra. Det ska bara bevittnas och skrivas under och sen skickas det in. När det väl är inskickat så kan ni ju starta med umgänget.

Tack, jag förstår att det är så och jag hade absolut kunnat gå till väga på det sättet.

Men pappan vägrar annat än att först mötas med FR och sen skriva avtal med hjälp av dem.

Vi har alltså inte skrivit något avtal sinsemellan ännu då han inte vill skriva något "privat" med mig. Han tror kanske att det inte är på "riktigt" då...
  • Anonym (bullen)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 22:01:50 följande:

Tack, jag förstår att det är så och jag hade absolut kunnat gå till väga på det sättet.

Men pappan vägrar annat än att först mötas med FR och sen skriva avtal med hjälp av dem.

Vi har alltså inte skrivit något avtal sinsemellan ännu då han inte vill skriva något "privat" med mig. Han tror kanske att det inte är på "riktigt" då...

Innan ert möte så är det bra om ni båda skriver ner hur ni vill att umgänget ska se ut så missar ni inget och har era punkter att utgå ifrån när ni tillsammans skapar ert avtal hos Fr.
  • fridlyst
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:53:05 följande:
    Tydligen stora problem då du vägrar ta in det jag berättar.

Då är väl min kommun vettiga nog att följa de rader som finns på papperet gällande när ena föräldern avsäger sig vårdnaden där det krävs vittnen. Jag har papperet hemma och ser vad som krävs.

Herregud...
    Ett avtal blir juridiskt bindande och kan precis som en dom verkställas enligt 21 kap FB. Detta
    under förutsättning att avtalet är skriftligt, undertecknat av båda föräldrarna
    (namnteckningarna behöver inte bevittnas) och stadsdelsnämnden prövat att avtalet är
    förenligt med barnets bästa och godkänt det. 
    file:///home/chronos/u-9caacdc98602cf0a5c123eb160ac243b8ea4628f/Downloads/V%C3%A5rdnad%20boende%20umg%C3%A4nge%20och%20namn.pdf
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 22:01:50 följande:

Nä men du kan ju skriva och ge dem, de kan läsa det, kanske högt och då kan pappan säga ja så har vi bestämt eller så säger han nej så var det inte och då får han säga sitt. Då kan det ta lite längre tid.

Min man och hans ex träffades en gång bara och de fick inte med sig något papper hem men då de var överens var det bara att skicka in det.
  • Anonym (baltazar)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 21:52:15 följande:
    Jag hade tre frågor.

Om någon varit på en sånt möte.

Hur lång tid ett möte tar.

Och om man får med sig avtalet hem direkt.
    ahh OK

Ja... (skrattar)

En timme åt gången (som alla möten tar) När ni får en tid beror på tiden på året.. Vissa tider på året är mer poppis att skilja sig än andra.. samt belastningen på familjerätten i din kommun

Nej o ja.. det vanligaste är att det skickas hem med posten.. lite beroende på vad avtalet handlar om...

Gott råd.. ring på Måndag
    Ställ frågorna på telefon och du får svar på hur det ser ut i just DIN kommun..
    Jag skulle tippa på att ni får första tiden inom tre(3) veckor..  Men allt beror på..

• Anonym
    Anonym (baltazar) skrev 2014-09-13 21:58:37 följande:
    Det är ganska vanligt att ett familjerättsavtal också bevittnas av en annan socialsekreterare i form av signatur på pappret. Att sen socialsekreterare har ett ömsesidigt förtroende för varandra och därmed inte läser igenom avtalet är självklart.. kollegor.. Så bevittnande i form av signatur är mer en formsak.. den byråkratiska processen...

Sen kanske det slarvas hos en del kommuner i detta..
    det är namnteckningen som bevittnas, inte avtalet...(och det behövs som sagt inte vid vårdnadsavtal)
  • fridlyst
    Anonym skrev 2014-09-13 22:19:45 följande:
    det är namnteckningen som bevittnas, inte avtalet...(och det behövs som sagt inte vid vårdnadsavtal)
  • Anonym (bullen)
    fridlyst skrev 2014-09-13 22:06:19 följande:
    Ett avtal blir juridiskt bindande och kan precis som en dom verkställas enligt 21 kap FB. Detta
    under förutsättning att avtalet är skriftligt, undertecknat av båda föräldrarna
    (namnteckningarna behöver inte bevittnas) och stadsdelsnämnden prövat att avtalet är
    förenligt med barnets bästa och godkänt det. 
    file:///home/chronos/u-9caacdc98602cf0a5c123eb160ac243b8ea4628f/Downloads/V%C3%A5rdnad%20boende%20umg%C3%A4nge%20och%20namn.pdf

Haha, du ger dig visst inte...

Jag har papper som är giltiga och underskrivna av Familjerätten och där var det plats för två vittnen, varav två socialsekreterare blev. Det är inget eget papper som vår kommun skrivit ihop så det bör se likadant ut för alla.

Nu tänker jag inte hålla på och tramsa med en person som vägrar inse att det är olika mot vad den vidhåller.

Jag har iaf gjort detta och vet hur det gick till när jag fick vårdnaden.

• Anonym (K)
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:15:41 följande:
    Men vad är ditt problem? Vad förstår du inte?

Jag har ju själv varit hos Familjerätten och fått hela vårdnaden överskriven på mig, vi båda skrev under med två socialsekreterare som vittnen och även dom signerade avtalet som vittnen. Efter det skickades det in och registrerades. Någon vecka senare kom bekräftelse med post att jag är ensam vårdnadshavare.

Vill du fortfarande hävda annat?
    Du har missuppfattat det hela. Socialsekreterarna har befogenhet att godkänna juridiskt bindande umgängesavtal. Underskrifterna var deras godkännande.
  • fridlyst
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 22:22:08 följande:

Haha, du ger dig visst inte...

Jag har papper som är giltiga och underskrivna av Familjerätten och där var det plats för två vittnen, varav två socialsekreterare blev. Det är inget eget papper som vår kommun skrivit ihop så det bör se likadant ut för alla.

Nu tänker jag inte hålla på och tramsa med en person som vägrar inse att det är olika mot vad den vidhåller.

Jag har iaf gjort detta och vet hur det gick till när jag fick vårdnaden.

Ja, men då får väl alla själva välja om man vill tro på dig eller socialstyrelsen.
  • Anonym (bullen)
    Anonym (K) skrev 2014-09-13 22:27:10 följande:
    Du har missuppfattat det hela. Socialsekreterarna har befogenhet att godkänna juridiskt bindande umgängesavtal. Underskrifterna var deras godkännande.

Nu gällde det inte umgänge utan att barnets pappa avskrev sig vårdnaden och jag godkändes som enda vårdnadshavare.

• Anonym (baltazar)
    Anonym skrev 2014-09-13 22:19:45 följande:
    ibland blir det otydligt bara!
  • Anonym (K)
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 22:32:53 följande:

Nu gällde det inte umgänge utan att barnets pappa avskrev sig vårdnaden och jag godkändes som enda vårdnadshavare.

Samma sak där. De har socialnämndens godkännande och alltså befogenhet, att godkänna juridiskt bindande avtal, godkännande av vårdnad mm. Så deras underskrifter var nämndens godkännande, via dem.
  • Anonym (pappan)
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:09:09 följande:
    Låter ju stört!

Om man vill umgås och finnas för sina barn gör man väl det oavsett om det finns papper på det? Låter ju inte som att han ska ha umgänge om han ska behöva tvingas på det. Bara en tanke.

Hoppas ni får tiden ni behöver.

Låter helt stört att du misstänker det värsta direkt. Hon skriver ju inte om hur mycket umgänge verken han eller hon har förtillfället. Inte heller att han inte vill ha mer, eller mindre umgänge. Utan att han vill ha ett avtal på vad de kommit överens om innan de ändrar den form av umgänge som de har nu.
    '
    Finns många grejor som kan spela roll i hans fall, och som hon skriver så kan arbetstider vara en sak.
    I vårt fall så behövde vi ett avtal för att mamman skulle godkänna att vi inte längre betalde underhåll via fk. Även om vi hade barnen mer en tid innan så fick vi betala tills avtalet kunde visas för fk....
Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?