• Anonym (Mamman)

Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?

Jag och min sons pappa skulle behöva skriva ett avtal om hur umgänget ska se ut och pappan vill att det ska "gå riktigt till" och vill att Familjerätten ska blandas in och vara med att utforma avtalet.

Någon som gjort det?
    Hur lång tid tar ett sånt möte?
    Får man med sig ett avtal med sig hem direkt?

• Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?
  • Anonym (bullen)

Men vadå lösa det på annat sätt?

Vill pappan inte ha barnen innan det finns ett avtal som ni skrivit med familjerätten??

Hur lång väntetid beror på hur många anställda dom har och hur många "kunder".

• Anonym (bullen)

Jag har skrivit vårdnadspapper hos fr, självklart skriver dom lagligt giltiga avtal. Det skrivs under med vittnen (kollegor där) och skickas sen in och registreras.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 20:59:01 följande:

Men vadå lösa det på annat sätt?

Vill pappan inte ha barnen innan det finns ett avtal som ni skrivit med familjerätten??

Hur lång väntetid beror på hur många anställda dom har och hur många "kunder".

Pappan vill inte ha barnet på det umgänge vi kommit överens om att börja med. Förrän det finns ett avtal som vi skrivit med Familjerätten. Helt rätt!
  • Anonym
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:00:42 följande:

Jag har skrivit vårdnadspapper hos fr, självklart skriver dom lagligt giltiga avtal. Det skrivs under med vittnen (kollegor där) och skickas sen in och registreras.

Avtal om umgänge skrivs inte under med vittnen. Du tänker nog på faderskapsbekräftelse.
  • fridlyst
    Anonym skrev 2014-09-13 21:04:24 följande:
    Avtal om umgänge skrivs inte under med vittnen. Du tänker nog på faderskapsbekräftelse.
    tappar signaturen hela tiden...
  • Anonym (bullen)
    Anonym skrev 2014-09-13 21:04:24 följande:

Jag hänvisade till att det är lagligt giltiga papper som skrivs där - jag menade VÅRDNAD i mitt fall. Pappan skrev över vårdnaden på mig hos fr.

Inte faderskapsbekräftelse.
  • Anonym (bullen)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 21:01:58 följande:

Pappan vill inte ha barnet på det umgänge vi kommit överens om att börja med. Förrän det finns ett avtal som vi skrivit med Familjerätten. Helt rätt!

Låter ju stört!

Om man vill umgås och finnas för sina barn gör man väl det oavsett om det finns papper på det? Låter ju inte som att han ska ha umgänge om han ska behöva tvingas på det. Bara en tanke.

Hoppas ni får tiden ni behöver.
  • fridlyst
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:07:10 följande:
    Jag hänvisade till att det är lagligt giltiga papper som skrivs där - jag menade VÅRDNAD i mitt fall. Pappan skrev över vårdnaden på mig hos fr.

Inte faderskapsbekräftelse.
    Avtal om vårdnad och umgänge skrivs inte heller under med vittnen. Det gäller bara vid faderskapsbekräftelse.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:09:09 följande:
    Låter ju stört!

Om man vill umgås och finnas för sina barn gör man väl det oavsett om det finns papper på det? Låter ju inte som att han ska ha umgänge om han ska behöva tvingas på det. Bara en tanke.

Hoppas ni får tiden ni behöver.
    Jodå, han är en jättebra pappa.

Han litar väl inte helt enkelt på att jag ska följa det vi kommit överens om, vilket är helt ogrundat.

Jag gissar, utan att ha någon som helst aning egentligen, att han behöver fixa med sitt jobb för att umgänget att gå ihop. Och innan han har papper på vad vi kommit överens om vill han säkert inte hålla på och ändra med jobbet.

Men det är bara spekulationer från min sida.
Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?