• Anonym (Mamman)

Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?

Jag och min sons pappa skulle behöva skriva ett avtal om hur umgänget ska se ut och pappan vill att det ska "gå riktigt till" och vill att Familjerätten ska blandas in och vara med att utforma avtalet.

Någon som gjort det?
    Hur lång tid tar ett sånt möte?
    Får man med sig ett avtal med sig hem direkt?

• Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?
  • Anonym (bullen)
    fridlyst skrev 2014-09-13 21:11:38 följande:

Avtal om vårdnad och umgänge skrivs inte heller under med vittnen. Det gäller bara vid faderskapsbekräftelse.

Men vad är ditt problem? Vad förstår du inte?

Jag har ju själv varit hos Familjerätten och fått hela vårdnaden överskriven på mig, vi båda skrev under med två socialsekreterare som vittnen och även dom signerade avtalet som vittnen. Efter det skickades det in och registrerades. Någon vecka senare kom bekräftelse med post att jag är ensam vårdnadshavare.

Vill du fortfarande hävda annat?
  • Anonym (baltazar)
    Anonym (Eh, nej!?) skrev 2014-09-13 20:50:11 följande:
    Nej, det är inte juridiskt bindande.
    Varför? - För att där inte finns någon straffskala om någon av parterna skulle frångå avtalet.
    Vill man ha ett juridiskt bindande avtal, så får man vända sig till domstolen. Socialtjänster har inga sådana befogenheter, som sagt.
    http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/familjeratt-familjeradgivning

Familjerätten som är en del av socialförvaltningen kan skapa bindande avtal i vårdnadsfrågor, precis lika bindande som en domstol.

I vårdnads och umgängesfrågor så kan det vara bra med bindande avtal. I vissa delar av dessa så kan man begära verkställighet.

Oavsett är det bättre att lösa problemen hos familjerätten än i en vanlig domstol. Bäst är givetvis att lösa det helt privat. Men så är inte alltid läget. Samt att parterna står så långt ifrån varandra i viktiga frågor att familjerätten är inget alternativ..

Nu är det inte alla detaljer som går att skriva avtal hos familjerätten.
    O andra sidan kan inte domstolen besluta om växelvis boende. Bara gemensam vårdnad
    det hände ganska mycket under 2006 som tog några år att tillämpa fullt ut.

Som sagt. Bäst är att klara av det själva..
    Nästa steg är familjerätten
    och sista utvägen är domstol..

Ibland är det som det är! och oftast är de ganska duktiga på familjerätten att skapa bra avtal, genom att föräldrarna får prata med varandra i bra former.

Sen finns det undantag också.. De flesta läser vi om på internet... Men internet speglar inte verkligheten i alla lägen!!

OBS gav exempel och det finns givetvis mer...

TS
    Vi kan börja med en googla kurs..
  • Anonym (baltazar)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 21:13:20 följande:
    Jodå, han är en jättebra pappa.

Han litar väl inte helt enkelt på att jag ska följa det vi kommit överens om, vilket är helt ogrundat.

Jag gissar, utan att ha någon som helst aning egentligen, att han behöver fixa med sitt jobb för att umgänget att gå ihop. Och innan han har papper på vad vi kommit överens om vill han säkert inte hålla på och ändra med jobbet.

Men det är bara spekulationer från min sida.
    Även om det är ogrundat.. Så är det hans uppfattning och inget kan ändra på det..  Det får du leva med.. Tills den dagen han kan läsa dina tankar eller får förtroende för dig..

Med tanke på ovan.. Så kan det vara rimligt att inte ändra och mixa med jobbet.. det är säkert helt rimligt utifrån hans horisont...

Så din gissning kan säkert vara rätt...
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (baltazar) skrev 2014-09-13 21:17:30 följande:
    http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/familjeratt-familjeradgivning

Familjerätten som är en del av socialförvaltningen kan skapa bindande avtal i vårdnadsfrågor, precis lika bindande som en domstol.

I vårdnads och umgängesfrågor så kan det vara bra med bindande avtal. I vissa delar av dessa så kan man begära verkställighet.

Oavsett är det bättre att lösa problemen hos familjerätten än i en vanlig domstol. Bäst är givetvis att lösa det helt privat. Men så är inte alltid läget. Samt att parterna står så långt ifrån varandra i viktiga frågor att familjerätten är inget alternativ..

Nu är det inte alla detaljer som går att skriva avtal hos familjerätten.
    O andra sidan kan inte domstolen besluta om växelvis boende. Bara gemensam vårdnad
    det hände ganska mycket under 2006 som tog några år att tillämpa fullt ut.

Som sagt. Bäst är att klara av det själva..
    Nästa steg är familjerätten
    och sista utvägen är domstol..

Ibland är det som det är! och oftast är de ganska duktiga på familjerätten att skapa bra avtal, genom att föräldrarna får prata med varandra i bra former.

Sen finns det undantag också.. De flesta läser vi om på internet... Men internet speglar inte verkligheten i alla lägen!!

OBS gav exempel och det finns givetvis mer...

TS
    Vi kan börja med en googla kurs..
    Vad vill du att jag ska googla?
  • Anonym
    Anonym (bullen) skrev 2014-09-13 21:15:41 följande:
    Men vad är ditt problem? Vad förstår du inte?

Jag har ju själv varit hos Familjerätten och fått hela vårdnaden överskriven på mig, vi båda skrev under med två socialsekreterare som vittnen och även dom signerade avtalet som vittnen. Efter det skickades det in och registrerades. Någon vecka senare kom bekräftelse med post att jag är ensam vårdnadshavare.

Vill du fortfarande hävda annat?
    Man behöver inte vittnen för att skriva under vårdnadsavtal. 

Vilka problem specifikt anser du att jag har?
  • fridlyst
    Anonym skrev 2014-09-13 21:48:40 följande:

• Anonym (baltazar)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 21:34:34 följande:
    Vad vill du att jag ska googla?
    Rätt många av dina frågeställningar finns redan besvarade 100ggr samt bra info på exempelvis socialstyrelsens hemsida och säkert din kommuns hemsida också...

exempelvis google ---> site:socialstyrelsen.se familjerätten
    osv osv
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (baltazar) skrev 2014-09-13 21:50:16 följande:
    Rätt många av dina frågeställningar finns redan besvarade 100ggr samt bra info på exempelvis socialstyrelsens hemsida och säkert din kommuns hemsida också...

exempelvis google ---> site:socialstyrelsen.se familjerätten
    osv osv
    Jag hade tre frågor.

Om någon varit på en sånt möte.

Hur lång tid ett möte tar.

Och om man får med sig avtalet hem direkt.
  • Anonym (bullen)
    Anonym skrev 2014-09-13 21:48:40 följande:

Tydligen stora problem då du vägrar ta in det jag berättar.

Då är väl min kommun vettiga nog att följa de rader som finns på papperet gällande när ena föräldern avsäger sig vårdnaden där det krävs vittnen. Jag har papperet hemma och ser vad som krävs.

Herregud...
  • Anonym (kanske)

Kanske har du redan fått det här svaret men är i överens och har skrivit ner när umgänget ska ske, hur lång tid det ska vara, vem som hämtar/lämnar, var man hämtar/lämnar och vilken tid hämtning/lämning ska ske. hur ni delar upp lov/semester, jul/nyår och andra högtider osv så är det ju inte så mycket mer för FR att göra. Det ska bara bevittnas och skrivas under och sen skickas det in. När det väl är inskickat så kan ni ju starta med umgänget.

Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?