• Anonym (Mamman)

Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?

Jag och min sons pappa skulle behöva skriva ett avtal om hur umgänget ska se ut och pappan vill att det ska "gå riktigt till" och vill att Familjerätten ska blandas in och vara med att utforma avtalet.

Någon som gjort det?
    Hur lång tid tar ett sånt möte?
    Får man med sig ett avtal med sig hem direkt?

• Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?
  • Honungsblomman
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:28:05 följande:

Vi är överrens redan nu men pappan vill ha ett avtal. Och innan det är påskrivet vägrar han börja ha umgänget som vi bestämt.

Haha! Han låter lika efterbliven som mitt ex.
  • fridlyst
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:39:59 följande:
    Vilken form?

Vi är överens om hur umgänget ska se ut men pappan vill inte börja följa det förren avtal är skrivet.

Jag är medveten om att vi lika gärna kunnat skriva ett eget avtal men pappan insisterar på att gå via Familjerätten.
    Formen, dvs NÄR det ni bestämt ska börja gälla.
  • Anonym
    Anonym (Eh, nej!?) skrev 2014-09-13 20:38:58 följande:
    Familjerätten, om vi talar socialtjänst, har inga befogenheter att skriva juridiskt bindande avtal.
    Eh jo...de skriver just juridiskt bindande avtal gällande boende, vårdnad och umgänge.
  • fridlyst
    Anonym skrev 2014-09-13 20:44:25 följande:
    Eh jo...de skriver just juridiskt bindande avtal gällande boende, vårdnad och umgänge.
    var inte meningen att skriva med anonym signatur...
  • Anonym (Mamman)
    fridlyst skrev 2014-09-13 20:43:10 följande:
    Formen, dvs NÄR det ni bestämt ska börja gälla.
    Det är bestämt.

Det ska börja gälla så snart som möjligt, så fort Familjerätten har tid att träffa oss.
  • fridlyst
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:46:26 följande:
    Det är bestämt.

Det ska börja gälla så snart som möjligt, så fort Familjerätten har tid att träffa oss.
    ne, du vill att det ni bestämt ska börja gälla nu. ditt ex vill att det börjar gälla när familjerätten skrivit under.
  • Anonym (Eh, nej!?)
    Anonym skrev 2014-09-13 20:44:25 följande:
    Nej, det är inte juridiskt bindande.
    Varför? - För att där inte finns någon straffskala om någon av parterna skulle frångå avtalet.
    Vill man ha ett juridiskt bindande avtal, så får man vända sig till domstolen. Socialtjänster har inga sådana befogenheter, som sagt.
  • Honungsblomman
    Anonym (Eh, nej!?) skrev 2014-09-13 20:50:11 följande:
    Nej, det är inte juridiskt bindande.
    Varför? - För att där inte finns någon straffskala om någon av parterna skulle frångå avtalet.
    Vill man ha ett juridiskt bindande avtal, så får man vända sig till domstolen. Socialtjänster har inga sådana befogenheter, som sagt.
    www.ekero.se/Omsorg_och_hjalp/Familj-barn-och-ungdom/Stod-till-familjen/Familjeratten/Vardnad-boende-umgange1/
  • Anonym (Mamman)
    fridlyst skrev 2014-09-13 20:48:32 följande:
    ne, du vill att det ni bestämt ska börja gälla nu. ditt ex vill att det börjar gälla när familjerätten skrivit under.
    Jag vill gärna att det börjar gälla inom två veckor.

Han med, om vi hunnit vara hos Familjerätten då.

I annat fall får jag lösa det på annat sätt dom veckor det tar för FR att få fram avtalet.

Någon aning om hur lång tid det kan ta innan man ens får komma på ett möte?
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 20:51:28 följande:
    Jag vill gärna att det börjar gälla inom två veckor.

Han med, om vi hunnit vara hos Familjerätten då.

I annat fall får jag lösa det på annat sätt dom veckor det tar för FR att få fram avtalet.

Någon aning om hur lång tid det kan ta innan man ens får komma på ett möte?
    Två-tre veckor skulle jag tro, Ring direkt på måndag!
Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?