Inlägg från: Anonym (bullen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bullen)

Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?

Men vadå lösa det på annat sätt?

Vill pappan inte ha barnen innan det finns ett avtal som ni skrivit med familjerätten??

Hur lång väntetid beror på hur många anställda dom har och hur många "kunder".

• Anonym (bullen)

Jag har skrivit vårdnadspapper hos fr, självklart skriver dom lagligt giltiga avtal. Det skrivs under med vittnen (kollegor där) och skickas sen in och registreras.

• Anonym (bullen)
    Anonym skrev 2014-09-13 21:04:24 följande:

Avtal om umgänge skrivs inte under med vittnen. Du tänker nog på faderskapsbekräftelse.

Jag hänvisade till att det är lagligt giltiga papper som skrivs där - jag menade VÅRDNAD i mitt fall. Pappan skrev över vårdnaden på mig hos fr.

Inte faderskapsbekräftelse.
  • Anonym (bullen)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 21:01:58 följande:

Pappan vill inte ha barnet på det umgänge vi kommit överens om att börja med. Förrän det finns ett avtal som vi skrivit med Familjerätten. Helt rätt!

Låter ju stört!

Om man vill umgås och finnas för sina barn gör man väl det oavsett om det finns papper på det? Låter ju inte som att han ska ha umgänge om han ska behöva tvingas på det. Bara en tanke.

Hoppas ni får tiden ni behöver.
  • Anonym (bullen)
    fridlyst skrev 2014-09-13 21:11:38 följande:

Avtal om vårdnad och umgänge skrivs inte heller under med vittnen. Det gäller bara vid faderskapsbekräftelse.

Men vad är ditt problem? Vad förstår du inte?

Jag har ju själv varit hos Familjerätten och fått hela vårdnaden överskriven på mig, vi båda skrev under med två socialsekreterare som vittnen och även dom signerade avtalet som vittnen. Efter det skickades det in och registrerades. Någon vecka senare kom bekräftelse med post att jag är ensam vårdnadshavare.

Vill du fortfarande hävda annat?
  • Anonym (bullen)
    Anonym skrev 2014-09-13 21:48:40 följande:

Man behöver inte vittnen för att skriva under vårdnadsavtal. 

Vilka problem specifikt anser du att jag har?

Tydligen stora problem då du vägrar ta in det jag berättar.

Då är väl min kommun vettiga nog att följa de rader som finns på papperet gällande när ena föräldern avsäger sig vårdnaden där det krävs vittnen. Jag har papperet hemma och ser vad som krävs.

Herregud...
  • Anonym (bullen)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-13 22:01:50 följande:

Tack, jag förstår att det är så och jag hade absolut kunnat gå till väga på det sättet.

Men pappan vägrar annat än att först mötas med FR och sen skriva avtal med hjälp av dem.

Vi har alltså inte skrivit något avtal sinsemellan ännu då han inte vill skriva något "privat" med mig. Han tror kanske att det inte är på "riktigt" då...

Innan ert möte så är det bra om ni båda skriver ner hur ni vill att umgänget ska se ut så missar ni inget och har era punkter att utgå ifrån när ni tillsammans skapar ert avtal hos Fr.
  • Anonym (bullen)
    fridlyst skrev 2014-09-13 22:06:19 följande:
    Ett avtal blir juridiskt bindande och kan precis som en dom verkställas enligt 21 kap FB. Detta
    under förutsättning att avtalet är skriftligt, undertecknat av båda föräldrarna
    (namnteckningarna behöver inte bevittnas) och stadsdelsnämnden prövat att avtalet är
    förenligt med barnets bästa och godkänt det. 
    file:///home/chronos/u-9caacdc98602cf0a5c123eb160ac243b8ea4628f/Downloads/V%C3%A5rdnad%20boende%20umg%C3%A4nge%20och%20namn.pdf

Haha, du ger dig visst inte...

Jag har papper som är giltiga och underskrivna av Familjerätten och där var det plats för två vittnen, varav två socialsekreterare blev. Det är inget eget papper som vår kommun skrivit ihop så det bör se likadant ut för alla.

Nu tänker jag inte hålla på och tramsa med en person som vägrar inse att det är olika mot vad den vidhåller.

Jag har iaf gjort detta och vet hur det gick till när jag fick vårdnaden.

• Anonym (bullen)
    Anonym (K) skrev 2014-09-13 22:27:10 följande:
    Du har missuppfattat det hela. Socialsekreterarna har befogenhet att godkänna juridiskt bindande umgängesavtal. Underskrifterna var deras godkännande.

Nu gällde det inte umgänge utan att barnets pappa avskrev sig vårdnaden och jag godkändes som enda vårdnadshavare.

Svar på tråden Hur går det till att skriva avtal ang umgänge hos Familjerätten?