• Juliette F

    Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?

    Jag har fått ett tips om att testa för Ureaplasma efter 3 IVF-minus på raken. Hittade detta på nätet:

    Bakterien ureaplasma urealyticum är en bakterie som faktiskt utgör en del av den normala underlivsfloran hos både kvinnor och män. Den kan odlas fram hos ca 70% av sexuellt aktiva människor. Samtidigt har bakterien associerats med ett antal sjukdomar hos människa så som infertilitet, men även intrauterin död, prematur födsel och under spädbarnstiden: lunginflammation, bronkopulmonell dysplasi och även hjärnhinneinflammation.

    Man vet ännu för lite om ureaplasma urealytikum. Man vet att ureaplasma urealytikum kan vara en lömsk rackare - den lever gott i underlivet utan att orsaka sjukdom, tills man själv, eller den möter någon, med ett sämre försvar än vanligt. Under graviditeten har man ett lätt försämrat immunförsvar för att inte stöta bort fostret, och därför kan bakterien då leda till en infektion. Den kan infektera hinnsäcken, vilket i sin tur kan leda till förtida värkar och prematur födsel. Man försöker förstå hur olika bakterier samverkar, hur de leder till att olika sk inflammatoriska mediatorer kan leda till förtida värkar mm mm.  http://www.minbebis.com/fr%C3%A5ga-doktor-%C3%A5sa/prematur-f%C3%B6rlossning-igen/1221

    Min fråga: är det svårt att få en svensk gynekolog att testa för ureaplasma, enl er erfarenhet? Minns att Riga krävde detta inför ÄD (gjorde dock inte ÄD där). Tjeckien nämner det inte alls, tydligen ej viktigt enl dom.

    Mykoplasma och även klamydia ska tydligen vara värt att testa - dock har jag testat för klamydia 2010 och det var negativt.

  • Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?
  • lelle75
    Redan47 skrev 2014-03-19 14:42:26 följande:
    Jag testade negativt på samtliga prover! Så skönt att utesluta det!
    Grattis, skönt att du slipper antibiotika, jag mår riktigt risigt av det!
  • Redan47

    Jag kommer äta antibiotika förebyggande -dels pga det ingreppet som gjordes idag, dvs främmande föremål , pipett, passerat cervix . Och inför transfer även för att dra ner ev hpv baciller, då jag gjort cytolog op. För det 2009. Säkerhetsbälte på denna resa.

  • lelle75
    Redan47 skrev 2014-03-19 19:04:07 följande:
    Jag kommer äta antibiotika förebyggande -dels pga det ingreppet som gjordes idag, dvs främmande föremål , pipett, passerat cervix . Och inför transfer även för att dra ner ev hpv baciller, då jag gjort cytolog op. För det 2009. Säkerhetsbälte på denna resa.
    Ja ha ja, klart man kan ta en kur om det behövs, vad gör vi inte för att lyckas :) Jag tog ju både vaginalt och oralt innan transfer och lyckades, så det var det så klart värt. Vad snabbt du är på gång igen, det var inte dåligt.
  • Redan47

    Otroligt! Tack vare att det visar sig när jag är här att, inga infektioner stör, livmoder god elasticitet ich ägglossning på G, så då föreslog P att starta och göra transfer i naturlig cykel. Men vi får se, fredag senast besked om hur slemhinnan växt till sig. Käkar extra östrogen, clexane sprutor....mm . Jag var beredd på nästa cykel....

  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-19 18:40:48 följande:
    Grattis, skönt att du slipper antibiotika, jag mår riktigt risigt av det!
    Jag mår också jätterisigt, bränner i magen och har huvudvärk varje dag / jättetrött. Maken pallar inte längre ta två gånger om dagen, det bränner som magsår säger han och påverkar negativt på jobbet. Så nu tar han bara på kvällen i samband med mat.

    Vi är på antibiotika-dag 16 (av 25 för mig och av 40 för mannen) och hoppas vi ska orka tiden ut... men har läst om de som bara tagit antibiotika i 10 dagar och blivit av med ureaplasman, så detta känns som man verkligen skjuter ihjäl mygg med k-pist. Flört Utan några garantier för att man blir helt kvitt alla bakterier, men som jag har förstått det så är det bra att ta en liten antibiotikakur före varje IVF, om man testat positivt innan. Just in case..
  • Juliette F
    Redan47 skrev 2014-03-20 09:08:17 följande:
    Otroligt! Tack vare att det visar sig när jag är här att, inga infektioner stör, livmoder god elasticitet ich ägglossning på G, så då föreslog P att starta och göra transfer i naturlig cykel. Men vi får se, fredag senast besked om hur slemhinnan växt till sig. Käkar extra östrogen, clexane sprutor....mm . Jag var beredd på nästa cykel....

    Grattis till bra besked! Nu är det bara att tuta och köra, skönt att ha kollat upp dessa saker innan och kunna stryka det från listan!
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-21 16:07:23 följande:
    Jag mår också jätterisigt, bränner i magen och har huvudvärk varje dag / jättetrött. Maken pallar inte längre ta två gånger om dagen, det bränner som magsår säger han och påverkar negativt på jobbet. Så nu tar han bara på kvällen i samband med mat.

    Vi är på antibiotika-dag 16 (av 25 för mig och av 40 för mannen) och hoppas vi ska orka tiden ut... men har läst om de som bara tagit antibiotika i 10 dagar och blivit av med ureaplasman, så detta känns som man verkligen skjuter ihjäl mygg med k-pist. Flört Utan några garantier för att man blir helt kvitt alla bakterier, men som jag har förstått det så är det bra att ta en liten antibiotikakur före varje IVF, om man testat positivt innan. Just in case..
    Guuu så jobbigt att ta i så många dagar. Jag kan rekommendera Trevis som finns på apoteket i samband med antibiotikan, men ni kanske redan tar ngt likande, tror att det är sådana där lactobaciller eller vad det nu heter. Jag blev ju av med ureplasman efter 9 dagar. Mannen har inte testat ännu om det är borta på honom. Vet du var man testar det här på mannen och hur går det till?

    Kan du inte ta ett test på ngn gynmottagning och kolla om det är borta, då slipper du/ni fortsätta så länge. Är det dags för IVF snart så att du tar det i samband med det?
  • Juliette F
    lelle75 skrev 2014-03-21 18:35:43 följande:
    Guuu så jobbigt att ta i så många dagar. Jag kan rekommendera Trevis som finns på apoteket i samband med antibiotikan, men ni kanske redan tar ngt likande, tror att det är sådana där lactobaciller eller vad det nu heter. Jag blev ju av med ureplasman efter 9 dagar. Mannen har inte testat ännu om det är borta på honom. Vet du var man testar det här på mannen och hur går det till?

    Kan du inte ta ett test på ngn gynmottagning och kolla om det är borta, då slipper du/ni fortsätta så länge. Är det dags för IVF snart så att du tar det i samband med det?
    Tack för Trevis-tips!! Jag tar en del liknande tabletter redan, känns lite bättre i magen idag. Nu är ju min 25-dagars kur över om 8 dagar, tack och lov!

    Vi tar tabletterna i samband med mat numera, och då lindrar det en hel del - bränner mindre. Enligt Penny ska man tänka på att inte ta antibiotika och mjölkprodukter samtidigt, utan låta det gå minst en timme mellan, annars kan upptaget av medicinen bli sämre tydligen. Samma sak gäller om man äter järntillskott.

    Jag vet inte hur / om mannen testas på Serum, min man är ju inte testad - bara jag - och enligt Serum så är det i princip 100% säkert att partnern har bakterien om den andra partnern har den, för den är extremt smittsam.

    Jag har har läst att man kan testa via urin. Har sett en sajt på nätet om detta http://www.testdiagnostics.com/uk/product/ureaplasma-urealyticum-test, tror även man kan testa mannen. Mensblod (enbart kvinnan så klart) är dock det enda helt säkra testsättet, enligt Penny. Andra tester kan ge falska negativa. Obestämd Penny tycker inte vi behöver testa om oss efter kuren, men om vi vill så får vi  - men hon är säker på att ureaplasman är mkt mindre eller borta, så man kan göra ett nytt "säkert" IVF efter en sån här hästkur.

    Vi har inte bestämt helt hur vi går vidare nu, då jag behöver en aqua scan först och ev en hysteroskopi på Serum. Därefter ska maken testa spermier, för att se om vi kan använda dom för ett färskförsök. Så det är mycket pengar på kort tid, vi vår se framöver!

    Penny verkar tycka att man alltid ska äta lite antibiotika före varje IVF, om man testat positivt på ureaplasma en gång. För säkerhets skull.
  • lelle75
    Juliette F skrev 2014-03-22 12:21:11 följande:
    Tack för Trevis-tips!! Jag tar en del liknande tabletter redan, känns lite bättre i magen idag. Nu är ju min 25-dagars kur över om 8 dagar, tack och lov!

    Vi tar tabletterna i samband med mat numera, och då lindrar det en hel del - bränner mindre. Enligt Penny ska man tänka på att inte ta antibiotika och mjölkprodukter samtidigt, utan låta det gå minst en timme mellan, annars kan upptaget av medicinen bli sämre tydligen. Samma sak gäller om man äter järntillskott.

    Jag vet inte hur / om mannen testas på Serum, min man är ju inte testad - bara jag - och enligt Serum så är det i princip 100% säkert att partnern har bakterien om den andra partnern har den, för den är extremt smittsam.

    Jag har har läst att man kan testa via urin. Har sett en sajt på nätet om detta www.testdiagnostics.com/uk/product/ureaplasma..., tror även man kan testa mannen. Mensblod (enbart kvinnan så klart) är dock det enda helt säkra testsättet, enligt Penny. Andra tester kan ge falska negativa. Obestämd Penny tycker inte vi behöver testa om oss efter kuren, men om vi vill så får vi  - men hon är säker på att ureaplasman är mkt mindre eller borta, så man kan göra ett nytt "säkert" IVF efter en sån här hästkur.

    Vi har inte bestämt helt hur vi går vidare nu, då jag behöver en aqua scan först och ev en hysteroskopi på Serum. Därefter ska maken testa spermier, för att se om vi kan använda dom för ett färskförsök. Så det är mycket pengar på kort tid, vi vår se framöver!

    Penny verkar tycka att man alltid ska äta lite antibiotika före varje IVF, om man testat positivt på ureaplasma en gång. För säkerhets skull.
    Tack snälla för infon :)
  • Juliette F

    Ju mer man googlar på ureaplasma och infertilitet, desto mer hittar man. Faktum är att det är ganska enkelt att hitta informationen....
    Dags att skicka vidare kunskaperna till olika framstående IVF-kliniker? Flört Bortsett från Serum då, som tar Ureaplasma och liknande bakterier på största allvar. Heder åt dom! {#emotions_dlg.flower}Hittade detta: http://www.bellaonline.com/articles/art10667.asp

    "If you are struggling to conceive and your male partner has poor sperm morphology or quality, making sure that a Ureaplasma test is performed or a trial or antibiotics is offered may speed your journey to conception.

    A 2010 study on Ureaplasma urealyticum has suggested that male infertility - specifically poor sperm morphology - may in fact be rooted in a subtle bacterial infection, treatable with antibiotics. The study which was done on rats clearly showed that varying doses of ureaplasma affected the degree of sperm malformations which eventually caused severe decline in sperm quality and sperm death. The researchers concluded that:

    "Our observations showed that Uu (ureaplasma) infection has an impact on sperm morphology, leading to the death of the spermatozoa. It is plausible that the morphological alterations of spermatozoa induced by Uu infection are one of the possible factors that contribute to male infertility."

    Other studies have made similar connections. A Chinese study discovered that when semen is infected with Ureaplasma (Uu) the ability of sperm to bind to an egg is damaged. Sperm which had been affected by Ureaplasma had 50% less binding capacity compared to healthy sperm. The researchers concluded that this effect on sperm binding capacity may be correlated to male infertility caused by Ureaplasma.

    A separate study on 202 Chinese male infertility patients discovered that 33.7% were infected with Ureaplasma and concluded that:
    "Uu (ureaplasma) infection in the genital tract is an important factor of seminal quality reduction in infertile men..."

    Tests are available that identify Ureaplasma but it may be very possible to have a hidden infection that defies diagnosis. The treatment is usually specific antibiotics which are taken by both partners followed by re-testing. Only certain antibiotics work against these tiny invaders, medications such as doxycycline or the erythromycin family are usually the treatments of choice."

  • PimStjärna

    Jag är gravid i v 36. Har vid ett par tillfällen att ureaplasma parvum. Senaste odlingen fanns den inte där, kan den försvinna spontant? Läkaren säger att man inte kommer att ta några mer tester men än om jag får symtom. Varken han eller bm kände för övrigt till denna bakterie. Kändes ju inte så tryggt.

  • Juliette F
    PimStjärna skrev 2014-03-23 16:21:31 följande:
    Jag är gravid i v 36. Har vid ett par tillfällen att ureaplasma parvum. Senaste odlingen fanns den inte där, kan den försvinna spontant? Läkaren säger att man inte kommer att ta några mer tester men än om jag får symtom. Varken han eller bm kände för övrigt till denna bakterie. Kändes ju inte så tryggt.
    Oj, det är mer än jag känner till. Nu har du ju kommit långt i din graviditet, och att de inte har hittat bakterier i odlingar är positivt. Det tolkar jag som att du inte kan ha en kraftig infektion - skulle jag tippa på, även om det i värsta fall teroetiskt skulle kunna finnas något smått kvar som ej har upptäckts. Men det vet inte jag, så jag vill absolut inte oroa dig för det låter bra att provet var negativt.

    Enligt all info så brukar det går bra för det mesta, även om man har lite av bakterierna. De sägs ju att upp till 70% av oss har det i olika grad, men det är inte 70% som får problem, eller hur? Så jag skulle nog inte oroa mig om jag vore du för du är nästan fullgången, men om du är väldigt bekymrad och tror det känns bättre, så kan du alltid maila Penny på Serum och fråga. Hon svarar snabbt och gratis på alla frågor.
  • mangostan

    Hej!

    Intessant med en ueraplasma tråd. Jag har precis fått resultat på ureaplasma parum (positiv) och ureaplasma urealyticum (negativ). Det är lite svårt att hitta bra information om detta och jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Det hittades bara för att jag fick ett sent missfall (vecka 17) och det togs  lite extra prover efteråt.
    Nu ska jag äta lite antibiotika och hoppas att det försvinner och håller sig borta så att det inte blir ett orosmoment om vi skulle försöka skaffa barn igen.

    Som jag förstått har man ganska nyligen börjat titta på det här och se samband mellan det och missfall så jag hoppas att de kommer införa det som ett standardtest under graviditeter i framtiden.

  • pink lily

    Hej! Nu sitter jag äntligen och fyller i det medicinska frågeformuläret till Serum. När jag skriver in allt de frågar efter så ser jag ju klart och tydligt att det vore konstigt om jag inte skulle ha både bakterier av olika slag - vet redan att jag har GBS - och immunproblem. Skönt att äntligen kommit så här långt, som till formuläret. Tänkt så länge att jag nog borde kontakta Serum. Känns som lite bråttom att gå in i IVF-karusellen igen då fyller 45 senare i år och har fått problem med långa mensblödningar igen. Suck! Hursomhelst, en fråga bara. Skickade ni bara in formuläret till Serum, och tog de sedan kontakt via mail för en konsultation? Får man veta efter konsultation på telefon vilka prover de anser att man bör ta? Kan man ta alla prover i Sverige? Kan vissa prover bara tas på klinik i Grekland?

  • Redan47

    Du mailar och bifogar enligt info på hemsidan. Någon kontaktar dig, mycket snart efter.. Någon dag så fick jSg svar. Och konsultation per telefon bokades. Jag bestämde mig redan innan stt ta prover med hjälp av mensblod. Fick instruktioner per mail. Skaffade urin provrör - vid min blödning tog jag lite blod och stoppade i röret blandat med saltlösning. Vanligt 0.9 nacl lösning som köps på Apoteket. Skickade med vanligt brev vadderat kuvert-+ lindade oxå in provröret m bubbelplast . Detta prov görs i Aten. Övriga prover vet ej vad vilka du menar. Men en del som hiv syfilis mfl kan du göra via werlab.se , ivf/ÄD prover, om du inte kan få remiss till det. Lycka till! Jag är klient på serum. Nöjd!

  • Zinfandel
    pink lily skrev 2014-04-29 23:13:29 följande:
    Hej! Nu sitter jag äntligen och fyller i det medicinska frågeformuläret till Serum. När jag skriver in allt de frågar efter så ser jag ju klart och tydligt att det vore konstigt om jag inte skulle ha både bakterier av olika slag - vet redan att jag har GBS - och immunproblem. Skönt att äntligen kommit så här långt, som till formuläret. Tänkt så länge att jag nog borde kontakta Serum. Känns som lite bråttom att gå in i IVF-karusellen igen då fyller 45 senare i år och har fått problem med långa mensblödningar igen. Suck! Hursomhelst, en fråga bara. Skickade ni bara in formuläret till Serum, och tog de sedan kontakt via mail för en konsultation? Får man veta efter konsultation på telefon vilka prover de anser att man bör ta? Kan man ta alla prover i Sverige? Kan vissa prover bara tas på klinik i Grekland?
    Här finns all info du behöver - ett helt forum bara om Serum Kyss

    www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • pink lily

    Tusen tack för tips och instruktioner. Precis varit på apoteket och handlat. Tog även en vända till min gyn för att få exakta benämningarna på bakterieproblem jag haft. Så här i efterhand ser man ju att man varit med om en del. Inte så farligt sa de på gyn om vissa saker. Ja, det får väl proverna utvisa tänker jag ... Ska läsa trådarna också. Jag nämnde prover, och nu såg jag att det är ett paket med prover som ingår. Förstod det ej tidigare.

  • Alexpalex

    Jag har precis fått reda på att jag har ureaplasma och är gravid i 6e veckan. 


    vet inte vad jag ska göra ? Har någon fått behandling under graviditet ? Är det farligt för fostret? Supertacksam för hjälp 

Svar på tråden Någon som testat positivt på Ureaplasma? Penicillin hur länge, o hjälpte det?