• weirdo

äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

Hej hej, fick höra igår av en förstföderska att hennes epidural stängdes av när det var dags att krysta, hon försökte få BM att sätta på den igen men BM vägrade, och försökte peppa henne igenom krystsmärtan. Varpå att hon fick panik och kände därför mycket ont, är fortfarande skitlack. Är detta standard procedure? Kan man påverka BM på något sätt?

• Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?
  • tikki masala
    Cupcake89 skrev 2014-02-07 06:44:10 följande:
    Epiduralen hjälper bara mot värkarna inte när det är dags
    Alltså. Varför kände inte jag att jag hade ont när bebisen kom ut då? 
    Jag fick epidural från det att jag var öppen 5cm. Krystvärkarna "kände" jag men inte att de gjorde ont utan mer som att oj vad jag måste bajsa o trycka.  När bebisen satt mitt mellan benen hade jag inte ont. Annars brukar det väl talas om "the ring of fire"? Det enda var att man fortfarande "kände trycket". Inte smärtan. 
  • Voodoodoll
    tikki masala skrev 2014-06-03 14:13:49 följande:
    Alltså. Varför kände inte jag att jag hade ont när bebisen kom ut då? 
    Jag fick epidural från det att jag var öppen 5cm. Krystvärkarna "kände" jag men inte att de gjorde ont utan mer som att oj vad jag måste bajsa o trycka.  När bebisen satt mitt mellan benen hade jag inte ont. Annars brukar det väl talas om "the ring of fire"? Det enda var att man fortfarande "kände trycket". Inte smärtan. 
    Om det gör ont eller inte i slutskedet är individuellt och inget som har med edan att göra då den ej bedövar underlivet.

Min vän hade inget smärtstillande alls och kände inte när hennes barn kom ut knappt. Jag (hade eda) kände ungefär som att någon körde in en gaffeltruck där nere och splittade mig på mitten när dottern kom.

Det är lite olika, det där. :)
  • Neo4ever

Mina krystvärkar var det som gjorde ondast på hela förlossningen..jag hade epudral å det hjälper som sagt inte..

• tikki masala
    Voodoodoll skrev 2014-06-03 19:49:33 följande:
    Om det gör ont eller inte i slutskedet är individuellt och inget som har med edan att göra då den ej bedövar underlivet.
    Min vän hade inget smärtstillande alls och kände inte när hennes barn kom ut knappt. Jag (hade eda) kände ungefär som att någon körde in en gaffeltruck där nere och splittade mig på mitten när dottern kom.
    Det är lite olika, det där. :)
    Va är det sant? Vilken tur jag hade då att jag bara kände "trycket". 
    Hoppas bara att jag inte känner nån smärta vid förlossningen jag ska ha närsomhelst då =P
  • Voodoodoll
    tikki masala skrev 2014-06-04 08:46:57 följande:
    Va är det sant? Vilken tur jag hade då att jag bara kände "trycket". 
    Hoppas bara att jag inte känner nån smärta vid förlossningen jag ska ha närsomhelst då =P
    Gjorde det inte ont förra gången, gör det säkert inte det denna gång heller. Alla säger ju att andra gången brukar vara lättare :)

Sen tror jag det finns nån spruta att sätta där nere om man är rädd för det. Den ska jag ABSOLUT ta istället för edan nästa gång, och hoppas det hjälper!

Och spännande att du ska ha snart igen! Lycka till!! :)
  • tikki masala
    Voodoodoll skrev 2014-06-04 13:20:20 följande:
    Gjorde det inte ont förra gången, gör det säkert inte det denna gång heller. Alla säger ju att andra gången brukar vara lättare :)
    Sen tror jag det finns nån spruta att sätta där nere om man är rädd för det. Den ska jag ABSOLUT ta istället för edan nästa gång, och hoppas det hjälper!
    Och spännande att du ska ha snart igen! Lycka till!! :)
    Kan man inte ta båda och då? Eda och spruta därnere? 
    För utan Edan hade jag inte klarat mig utan att svimma det är jag helt säker på iallafall.  
  • Voodoodoll
    tikki masala skrev 2014-06-04 15:08:23 följande:
    Kan man inte ta båda och då? Eda och spruta därnere? 
    För utan Edan hade jag inte klarat mig utan att svimma det är jag helt säker på iallafall.  
    Jo, det kan man säkert! Tror inte att det ena utesluter det andra :)
  • veronica03

Jag fodde helt smartfritt - kande bara lite tryck mot slutet. Fick en ordentlig dos epidural-mojligtvis satt de ngt extra lokalbedovande, men ont gjorde det overhuvudtaget inte for mig. Och det var snabbt, bra och odramatiskt. Men jag bor i mellanEuropa och har styr din lakare det hela.

• PrinsessanLeia

Det är inte säkert att man hinner få epidural innan man är fullt öppen. Om den "slås av" vid krystningen borde man rimligen kunna fp ex bäckenbottenbedövning. Jag fick en sån med tvåan utan att epidural då jag var fullt öppen när vi kom in på BB.

• weirdo

jag hade lovats bäckenbottenbedövning av Aurora och en annan läkare för att förmå mig att föda vaginalt, det stämde inte. BM kunde inte lägga det, hade inte tränats på det. De lovade utan att veta bättre . Jag fick panik och kommer aldrig att vara mig lik. 

• Voodoodoll
    weirdo skrev 2014-06-11 17:27:58 följande:

jag hade lovats bäckenbottenbedövning av Aurora och en annan läkare för att förmå mig att föda vaginalt, det stämde inte. BM kunde inte lägga det, hade inte tränats på det. De lovade utan att veta bättre . Jag fick panik och kommer aldrig att vara mig lik. 

Stackars dig. Förlossningsvården i Sverige bör verkligen prioriteras högre! Man bör inte heller mer eller mindre tvingas att föda vaginalt. Tycker kvinnan själv ska få bestämma sin förlossning så länge hon inte riskerar sitt eller barnets liv.
Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?